انتشار این مقاله


پزشکان فشار خون را با فرستادن سیم داخل مغز کاهش می‌دهند

مادر بزرگ در حالیکه از پیدا شدن راه حل ناامید بود، در فضای اینترنت مطلبی درباره تکنیکی به نام تحریک عمقی مغز(DBs)(که برای کنترل دردهای مزمن و بیماری پارکینسون استفاده میشد) خواند که علاوه بر آن بر کاهش فشار خون نیز تأثیرغیرمنتظره ای داشت. این کار با قرار دادن سیم‌های نازک الکترود درون مغز و […]

مادر بزرگ در حالیکه از پیدا شدن راه حل ناامید بود، در فضای اینترنت مطلبی درباره تکنیکی به نام تحریک عمقی مغز(DBs)(که برای کنترل دردهای مزمن و بیماری پارکینسون استفاده میشد) خواند که علاوه بر آن بر کاهش فشار خون نیز تأثیرغیرمنتظره ای داشت. این کار با قرار دادن سیم‌های نازک الکترود درون مغز و وصل کردن آن به باتری تنظیم کننده ضربان قلب، انجام می شود.

پزشکان فشار خون بسیار بالای مادربزرگی را با قرار دادن سیم الکتریکی در مغزش درمان کردند. امیلی هافمن ۵۵ ساله بخاطر فشار خون بسیار بالا هر لحظه در معرض سکته بود. وضعیت اوبه هشت نوع داروی مرسوم که طی ده سال مصرف کرده بود مقاوم شده بود. مادر بزرگ در حالیکه از پیدا شدن راه حل ناامید بود، در فضای اینترنت مطلبی درباره تکنیکی به نام تحریک عمقی مغز(DBs)(که برای کنترل دردهای مزمن و بیماری پارکینسون استفاده میشد) خواند که علاوه بر آن بر کاهش فشار خون نیز تأثیرغیرمنتظره ای داشت. این کار با قرار دادن سیم‌های نازک الکترود درون مغز و وصل کردن آن به باتری تنظیم کننده ضربان قلب، انجام می شود. خانم هافمن آلمانی با تیمی آمریکایی که این تکنیک را در سال۲۰۱۱ کشف کرده بودند، تماس گرفت و داوطلب شد به عنوان یک نمونه انسانی مورد آزمایش قرار بگیرد.
او سپس برای جراحی در بیمارستان فرنچای در بریستول به بریتانیا سفر کرد. فشار خون او اگر چه هنوز بالاست اما به طرز عجیبی پایین آمده است.

خانم هافمن، بیوه ای که چهار فرزند و سه نوه دارد گفت:

علیرغم تستها و چکآپ های بسیار، بنظر می‌رسید هیچکس قادر به پیدا کردن علت مشکل نیست. من از سر دردهای شدید و ناشنوایی ناگهانی یا کم شنوایی طولانی مدت رنج می بردم. به من گفته شده بود، که با ریسک مداوم ابتلاء به سکته زندگی می‌کنم. برای فرزندانم نگران بودم.

در ۲۰۱۱، نیک پتل جراح اعصاب شمال بریستول به همراه همکارانش در دانشگاه بریستول، این مطلب را کشف کردند که تحریک بخشی از مغز به نام PAG (ناحیه خاکستری اطراف مجرا) با فرستادن سیگنالی به قلب برای کاهش پمپاژ خون باعث کم شدن فشار خون می‌شود.
خانم هافمن که ساکن شمال غرب آلمان می باشد گفت:

من از خود جراحی می‌ترسیدم. اگرچه قبلا جراحی‌های زیادی داشتم، ولی این جریان کاملا متفاوتی بود. و با این حال، ترس از اینکه حتی تحریک عمقی مغز هم فشار خون من را پایین نیاورَد، بدتر بود.

دکتر آنگوس نایتینگل، مشاور قلب مرکز قلب بریستول گفت:

فشار خون خانم هافمن قبل از درمان بالاترین فشاری بود که دیده بودم. پس از درمان، او همه دارو‌هایش را بجز یکی که باید به تدریج کم می‌کرد، کنار گذاشت.

خانم هافمن گفت:

تفاوت باورنکردنی که تحریک عمقی مغز(DBs)به‌ وجود آورد، بلافاصله بعد از جراحی واضح و آشکار بود. حتی زمانی که دستگاه روشن نبود، با قرارگیری الکترود در مغز من، تورم ناشی از آن، به تنهایی فشار خون را به اندازه تقریبا ۱۵۰ میلی‌متر‌جیوه پایین آورد.

آقای پتل اظهار کرد، امیدوار است که این درمان بتواند به بیماران دارای فشار خون بالا کمک کند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید