انتشار این مقاله


تولید پوست زنده و کاربردی انسان با بیوپرینتر!

این تحقیق به تازگی در نسخه الکترونیکی مجله علمی Biofabrication منتشر شده است. در این مقاله، این تیم از محققان نشان داده‌اند که، استفاده از تکنولوژی چاپ ۳D ممکن است برای تولید پوست مناسب باشد. یکی از نویسندگان، José Luis Jorcano، استاد دانشکده UC3M از مهندسی زیستی و مهندسی هوا و فضا و رییس واحد […]

این تحقیق به تازگی در نسخه الکترونیکی مجله علمی Biofabrication منتشر شده است. در این مقاله، این تیم از محققان نشان داده‌اند که، استفاده از تکنولوژی چاپ ۳D ممکن است برای تولید پوست مناسب باشد. یکی از نویسندگان، José Luis Jorcano، استاد دانشکده UC3M از مهندسی زیستی و مهندسی هوا و فضا و رییس واحد CIEMAT UC3M در مهندسی پزشکی، اشاره می کند که این پوست را می‌توان به بیماران پیوند زد یا برای تست شیمیایی محصولات و لوازم آرایشی و دارویی استفاده کرد.

این پوست جدید بشر یکی از اولین اعضای زنده بدن انسان ایجاد شده با استفاد از بیوپرینتر است. اولین لایه خارجی این پوست، اپیدرم با استراتوم کورنئوم آن است، که به عنوان محافظت در برابر محیط خارجی عمل می‌کند، سپس یک لایه ضخیم‌تر و عمیق‌تر، درم، قرار می‌گیرد. لایه آخر متشکل از فیبروبلاست است که با تولید کلاژن، خاصیت ارتجاعی و استحکام مکانیکی را به پوست می‌دهد.

به گفته کارشناسان کلید این بیوپرینتر ۳D، بیونیک(خلاقیت با الگو گیری از طبیعت) می‌باشد. هنگام ایجاد پوست، به جای کارتریج و جوهر رنگی، از انژکتور با اجزاء بیولوژیکی استفاده می‌شود. Juan Francisco del Cañizo، از Universitario در جورجیا و دانشگاه Complutense شهر مادرید و محقق بیمارستان عمومی می‌گوید:

“دانستن چگونگی ترکیب اجزای بیولوژیکی و چگونگی شرایط کار با سلول‌ها بدون آسیب زدن به آن‌ها و نیز چگونگی قرار دادن اجزا در کنارهم؛ برای کار این پرینتر حیاتی است.”

کنارهم قرار دان اجزا با روش بیونیک، که توسط CIEMAT ثبت شده و دارای مجوز از گروه BioDan است؛ توسط یک کامپیوتر، بر روی یک تخته چاپ با شیوه‌ای منظم برای تولید پوست کنترل می‌شود.

این فرایند را برای تولید این بافت را می توان به دو روش انجام:

  • برای تولید پوست آلوژنیک، در یک مقیاس بزرگ، برای فرآیندهای صنعتی
  • برای تولید پوست اتولوگ، که مورد به مورد از سلول های خود بیمار ساخته شده است، برای استفاده‌های درمانی، از جمله در درمان سوختگی‌های شدید.

با استفاده از سلول‌ها و اجزای سازنده انسانی برای تولید پوست می‌توان از به کار بردن کلاژن حیوانات که در روش‌های دیگر کاربرد دارد، اجتناب کرد. این است که در پایان داستان نیست، زیرا محققان در حال تحقیق روی روش‌های چاپ دیگر بافت‌های انسانی هستند.

Alfredo Brisac مدیر عامل شرکت BioDan، شرکت مهندسی زیستی اسپانیایی متخصص در پزشکی احیا کننده، در همکاری با این فناوری می‌گوید:

“چندین مزیت در این تکنولوژی جدید وجود دارد، این روش اجازه می‌دهد تا پوست در یک استاندارد، با روش خودکار تولید شود، که این روند ارزان‌تر از تولید به روش دستی است.”

در حال حاضر، توسط سازمان‌های مختلف تنظیم مقررات اروپا تصویب تضمین شده‌است که پوست تولید شده با این فناوری برای پیوند در بیماران سوختگی و کسانی که دیگر مشکلات پوستی را دارند، مناسب است؛ همچنین از این پوست می‌توان برای تست لوازم آرایشی و محصولات شیمیایی استفاده کرد تا نیازی به تست روی حیوانات نباشد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید