انتشار این مقاله


تولید بافت زنده با پرینتر سه بعدی توسط جوهر باکتریایی!

پرینتر سه بعدی این بار، برای تولید بافت‌های زنده‌ی بدن به کار گرفته خواهند شد. این قابلیت را مدیون باکتری‌ها هستیم.

این روزها طیف وسایل ساخته‌شده با پرینتر سه بعدی بسیار وسیع است اما همه‌ی آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند که آن هم بی‌جان بودن جوهر استفاده‌شده طی پروسه‌ی پرینت است. اما روش جدید اختراع‌شده برای پرینت سه بعدی آماده است تا این وضعیت را برای همیشه تغییر دهد. این جوهر جاندار انواع بسیاری دارد که بسته به نوع باکتری به کاررفته، قابل تغییر اند.


مقاله مرتبط: پرینترهای سه بعدی؛ بزرگترین تولیدکنندگان الیاف اولیه


طبق تحقیق منتشرشده در ژورنال Science، تیمی در ETH Zurich به رهبری پروفسور André Studart نوعی از دستگاه پرینتر سه بعدی ایجاد کرده اند که با مواد جاندار کار می‌کند. جوهر مملو از باکتری، به محققان امکان تولید «کارخانه‌های کوچک بیوشیمیایی» از موادی مشخص، (بسته به نوع باکتری به کار رفته در داخل جوهر) را داده است. وجود چنین تکنولوژی‌هایی می‌تواند به معنی ساخت پوست‌های شخصی‌سازی‌شده با پرینتر در آینده باشد.


مقاله مرتبط: تولید پوست زنده و کاربردی انسان با بیوپرینتر!


جوهر Flink – مخفف  functional living ink– از هیدروژل ترکیب‌شده با باکتری و مواد مغذی موردنیاز آن‌ها تشکیل شده است. چالش اصلی در تولید جوهر، دست‌یابی به غلظت و سختی مناسب بود. بافت بسیار سخت، مانع از حرکت باکتری و در نتیجه کاهش کارایی ترشح مواد مشخص و مفید می‌شود. از طرف دیگر، شل‌بودن بیش از حد، باعث حفظ نشدن ساختار فضایی و شکل محصولات تولیدی خواهد شد. نهایتاً به گفته‌ی اعضای تیم، این جوهر باید مثل خمیر دندان چسبنده بوده و ویسکوزیته‌ای مثل کرم دست نیوآ داشته باشد.

تنوع محصولات پرینتر سه بعدی و باکتری‌ها

باکتری‌های استفاده‌شده در این تحقیق، Pseudomonas putida و Acetobacter xylinumin بوده اند، که سودوموناس ترکیبات سمی را تجزیه کرده و آستوباکتر نیز با ترشح نانوسلولز، باعث تسکین درد و ترمیم مخاط می‌شود که استفاده از آن‌ها در سوختگی‌ها را ممکن می‌سازد. محققان ETH دریافته‌اند که بسته به نوع باکتری به کار رفته، می‌توان وسایلی با ویژگی‌های گوناگون پرینت کرد.

پرینتر سه بعدی
دستگاه پرینتر سه بعدی

برای مثال، روزی ساخت سنسورهای باکتریایی برای تشخیص سموم موجود در آب آشامیدنی توسط پرینترها، یا فیلترهای باکتریایی برای تصفیه‌ی پسماندهای روغن ممکن خواهد بود. اما همچنان برای حل چالش‌های پیش رو از جمله مدت زمان لازم برای ورود پرینترها به عرصه، و حجم سختی مشکلات، نیاز به زمان و تفکر بیشتری دارد.

بخشی از سخنان تیم ETH در این راستا:

با توجه به وسعت بالای انواع باکتری‌های مفید موجود، پرینت با استفاده از هیدروژل‌های دارای باکتری، پتانسیل عظیمی برای کارهای گوناگون دارد. بسیاری از افراد به هنگام شنیدن اسم باکتری، تنها به بیماری فکر می‌کنند، حال آنکه در واقع بقای انسان‌ بدون باکتری‌ها ممکن نیست.

به اطراف خود نگاه کنید، ممکن است در آینده‌ای نزدیک، خود شما در طول یک روز توسط باکتری‌ها پرینت شوید!

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید