انتشار این مقاله


۱۰ مزیت شگفت‌آور دوستی بر سلامتی شما!

بسیاری از ما اقرار می‌کنیم که روابط دوستی جز مثبتی از زندگیمان هستند و نقشی تعیین کننده در داشتن یک روز خوب و یک روز بد دارند. درصورتی که دوستی‌های خود را با دقت فراوانی انتخاب کرده‌اید و یا زمان سختی را در گذشته پشت سر گذاشته‌اید، طبیعی است که قدر روابط دوستی کنونی‌تان را […]

بسیاری از ما اقرار می‌کنیم که روابط دوستی جز مثبتی از زندگیمان هستند و نقشی تعیین کننده در داشتن یک روز خوب و یک روز بد دارند.


درصورتی که دوستی‌های خود را با دقت فراوانی انتخاب کرده‌اید و یا زمان سختی را در گذشته پشت سر گذاشته‌اید، طبیعی است که قدر روابط دوستی کنونی‌تان را بسیار بیشتر بدانید؛ با این‌حال، بسیاری از ما از مزایای فراوانی که دوستانمان برای ما دارند غافل می‌شویم و در بسیاری از موارد، دوستان خود را اندک اندک به الویت‌های پایین‌تر زندگیمان تبدیل می‌کنیم.
برای آشنایی بیشتر با مزایای این‌گونه ارتباطات، به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

کاهش فشار خون

احساس شما درباره‌ی حمایت اجتماعیتان، عقیده‌ی شما را درباره‌ی کیفیت روابطتان که میزان اهمیت شما به آن‌ها را تعیین می‌کند، ارتباطی غیرقابل چشم‌پوشی با فشار خون شما دارد. درصورتی که با مشکلات فشارخون دست و پنجه نرم می‌کنید، عاقلانه است که به جز علت‌های معمول، نگاهی نیز به روابط دوستی خود داشته باشید.

افزایش آستانه‌ی تحمل درد

بسیاری از بزرگسالان با دردهای مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از ما نیز گاه به گاه، با آسیب‌ها و جراحت‌هایی در طول زندگی مواجه می‌شویم. تحقیقات نشان می‌دهند که حمایت شدن در زمان مواجهه با دردها، سبب کاهش درد می‌شود. هم‌چنین می‌دانیم که که خندیدن، با تولید اندورفین در ارتباط است که سبب کاهش درد می‌شود. درصورتی که دوستانی دارید که شما را می‌خندانند، بدانید بسیار خوش‌شانس هستید.


مقاله‌ی مرتبط:  تاثیر مثبت خنده بر کاهش درد


عملکرد بهتر سیستم ایمنی

تنها ماندن ارتباطی بسیار قوی با کاهش قدرت سیستم ایمنی دارد. این به این معناست که درصورتی که با یک چالش مزمن سلامتی مواجه‌اید، نظیر ابتلا به ویروس هرپس، دوستانتان می‌توانند نقشی اساسی در انفجارهای ناگهانی علائم آن داشته باشند. ارتباطات اجتماعی مثبت می‌توانند سیستم ایمنی بدن را در سطحی قابل قبول نگه دارند و مبارزه با بیماری‌ها را آسان‌تر کنند.

کاهش ریسک سکته‌های قلبی و مغزی

پژوهش‌های متعددی تا کنون به بررسی رابطه‌ی بین فعالیت‌های اجتماعی و روابط ما با میزان ابتلا به انواع سکته پرداخته‌اند. آمار این مشکلات در بین افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، به شکل قابل‌توجهی بیشتر است.
هم‌چنین با توجه با ابتلای درصد قابل توجهی از افراد جامعه به بیماری‌های مزمن قلبی می‌توان گفت: دوستان خوب برای قلب شما مفیدند.

کسب نتایج بهتر در مبارزه با سرطان

مزایای حمایت اجتماعی در زمان قرارگرفتن در بحران‌های جدی سلامتی همانند ابتلا به سرطان آشکار می‌شوند. دوستان می‌توانند امید، شجاعت و همدلی را برای شما فراهم کنند بنابراین حمایت آنان، نباید سبک شمرده شود.


مقاله‌ی مرتبط: سرطان چیست و چگونه باعث مرگ می‌شود؟


افزایش طول عمر

طولانی‌ترین تحقیق اجتماعی-بیولوژیکی که در طول تاریخ بشریت انجام شده‌است نشان می‌دهد داشتن روابطی گرم و دوستان خوب حتی در دهه‌های بیست سالگی فرد نیز با افزایش سلامت همراه است. هم‌چنین، تنهایی می‌تواند خطری برابر با کشیدن روزانه‌ ۱۵سیگار داشته باشد.

افزایش خلاقیت

بدیهی است اطرافیانمان نقش عمده‌ای در الهام گرفتن ما دارند؛ تحقیقات نیز نشان می‌دهند که حمایت یک دوست در افزایش خلاقیت نیز نقش دارد. در صورتی که در تفکر خلاقانه‌ی خود احساس رکود می‌کنید، چرا با افراد خلاقی که می‌شناسید ارتباط نگیرید؟ یک تیم خلاق بهترین پیشیرد را در رسیدن به اهداف خلاقانه دارد.


مقاله‌ی مرتبط: شش راه افزایش خلاقیت که احتمالا هرگز درباره‌ی آن‌ها نشنیده‌اید!


دستیابی به ‌فرصت‌های حرفه‌ای بهتر

افرادی که به دنبال شغل می‌گردند، می‌دانند قسمت عمده‌ای از آن در رابطه با کسانی است که می‌شناسند. دوستان می‌توانند راهنمایی و فرصت‌هایی برای شما فراهم کنند.

کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی

تحقیقات زیادی حاکی از کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های شناختی نظیر آلزایمر با داشتن ارتباطات اجتماعی قوی هستند. در افراد سالخورده، خصوصاً در دسته‌ای که بازنشسته می‌شوند، داشتن همراهانی می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های ذهنی جلوگیری کند.


مقاله‌ی مرتبط: نگاهی جدید به چگونگی شروع بیماری آلزایمر


کاهش ریسک ابتلا به افسردگی

کیفیت پایین روابط اجتماعی و افسردگی ارتباط غیرقابل انکاری باهم دارند؛ خصوصاً زمانی که در یک چرخه قرار گیرند و به طور مداوم، یکدیگر را افزایش دهند. افسردگی می‌تواند سبب کاهش تمایل افراد به انجام دادن کارهای مشترک با دوستانشان، یه شکل متقابل شود.


مقاله‌ی مرتبط: ۲۳ نشانه که شما با افسردگی بزرگ شده‌اید


فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *