انتشار این مقاله


سرنخ هایی در مورد ژنتیکی بودن اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) یک شرایط ناتوان و تضعیف کننده می باشد و همانند سایر اختلالات ذهنی دانشمندان از منشا و پایه اصلی ژنتیکی آن ونیز اینکه چه شرایط محیطی ایجاد آن را تحریک می‌کند اطلاع دقیقی ندارند لذا این گونه بیماری‌ها بسیار سخت تشخیص داده و مورد درمان قرار می‌گیرند. اما تحقیقات جدید دلایل […]

اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) یک شرایط ناتوان و تضعیف کننده می باشد و همانند سایر اختلالات ذهنی دانشمندان از منشا و پایه اصلی ژنتیکی آن ونیز اینکه چه شرایط محیطی ایجاد آن را تحریک می‌کند اطلاع دقیقی ندارند لذا این گونه بیماری‌ها بسیار سخت تشخیص داده و مورد درمان قرار می‌گیرند.
اما تحقیقات جدید دلایل و شواهد بیشتری را مهیا کرده‌اند که نشان می‌دهد ژنی که مسئول سنتز سروتونین است ریسک این بیماری را افزایش می‌دهد. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی می‌باشد که در بدن مسئول حالت راحتی و کاهش درد‌ها می‌باشد.
اندریاس فارستنر یکی از محققیق این پروژه می‌گوید: هنوز مسیر بسیاری طولانی و تحقیقات بسیار زیادی برای روشن شدن کامل علت این بیماری انجام شود. تا کنون ژن‌های بسیار اندکی هستند که احتمال می‌رود با این اختلال روان شناختی در ارتباط باشند.
SAD شرایطی است که فرد در محیط اجتماعی خاصی مقادیر بالایی از ترس را تجربه می کند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد کمرنگ و مختل شدن توانایی‌های فرد و حتی در مواردی تشنج‌های روحی و هیجانی مفرط و در نتیجه انزوا و کناره‌گیری فرد از دیگران شود.


مقاله‌ی مرتبط: آیا شما از سلامتِ کاملِ روان برخوردارید؟


تخمین زده شده که در آمریکا ۱۹.۲ میلیون نفر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند. این آمار در استرالیا به ۱۱ درصد کل مردم استرالیا رسیده که در سنین متفاوتی برای آن‌ها اتفاق افتاده است.
برای این که دید بهتر و اطلاعات کافی در دست باشد دانشمندان ژنوم ۳۲۱ فرد مبتلا به اختلال SAD را در برابر ۸۰۴ مورد کنترلی سالم مورد بررسی قرار دادند. تیم پروژه به دنبال تغییرات شکل تک نوکلئوتیدی (SNPs) می‌گشتند که در ویرایش DNA  به وقوع می‌پبوندد و یکی از اختلالات اصلی و عمده ژنتیکی در بیماری‌های مختلف می‌باشد.

SNP به نوعی جهش کوچک نقطه‌ای رد اثر خطای ویرایش ماده ژنتیک هستند که علت بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی می‌باشند اما تشخیص آن‌ها بسیار دشوار می‌باشد اما در سال‌های اخیر دقت تکنولوژی مانیتورنیگ DNA بسیار بالا رفته و در عین حال قیمت کمتری نیز دارد که باعث می‌شود دانشمندان راحت‌تر به بررسی جهش‌های نقطه‌ای بپردازند.

محققین موتاسیون دریافته‌اند که نقطه‌ای یک ژن به نام SLC6A4  که ژن انتقال‌دهنده سروتونین است ارتباط نزدیکی با SAD دارد. به گفته یکی از اعضای تبم این ارتباط مشاهده شده یکی از مهم‌ترین لینک‌های مشاهده شده در پژوهش‌های حیطه ترس اجتماعی می‌باشد. سروتونین که یکی از نوروترنمسیترهای مشهور است در اعمال مختلفی از قبیل حالت کلی و مود اشتها و خواب موثر است اما اثر مهم و مرتبط به تحقیق حاضر نقش مهاری سروتونین بر احساسات ترس و حالت‌های افسردگی می‌باشد. این ارتباطات نشان‌دهنده‌ی نقش تاثیرگذار سروتونین در بیماری SAD می‌باشد.

البته پژوهشگران امیدوارند بتوانند روش‌هایی پیدا کنند که بیماری هر چه سریع تر شناسایی شود و بیماران تحت حمایت کافی قرار بگیرند اما برای رسیدن به این  هدف نیاز به بررسی بیماران بیشتری با این عارضه‌های نخاعی وجود دارد.

امیر رضا مسیب‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید