انتشار این مقاله


زبان بدن (۱): معارفه

برای میلیون‌ها سال، اجداد ما در سیاره‌ی بسیار خطرناکی زندگی می‌کرده‌اند که بیان صحیح نیازها، احساسات، ترس‌ها و خواسته‌هایشان برای بقای آنها ضروری بوده است. از همان ابتدا، پیش از آغاز ارتباط  کلامی، ارتباط غیرکلامی سهم عمده‌ای در پیشبرد این هدف داشته‌اند که شامل تغییرات فیزیولوژیکی (تغییر رنگ چهره)، ژست‌ها (نشانه‌گیری با دستان)، ایجاد اصوات […]

برای میلیون‌ها سال، اجداد ما در سیاره‌ی بسیار خطرناکی زندگی می‌کرده‌اند که بیان صحیح نیازها، احساسات، ترس‌ها و خواسته‌هایشان برای بقای آنها ضروری بوده است.
از همان ابتدا، پیش از آغاز ارتباط  کلامی، ارتباط غیرکلامی سهم عمده‌ای در پیشبرد این هدف داشته‌اند که شامل تغییرات فیزیولوژیکی (تغییر رنگ چهره)، ژست‌ها (نشانه‌گیری با دستان)، ایجاد اصوات بدون استفادا از کلمات (غرش کردن) و صدها مورد دیگر می‌شود همه و همه مثال‌هایی برای آن‌چه امروز به عنوان زبان بدن می‌شناسیم، می‌باشند.
زبان بدن (Body Language)، روشی برای انتقال احساسات و افکار ما، بدون سخن گفتن است که در غالب ایمپرشن‌ها – Impressions بروز پیدا می‌کند وابزار قدرتمندی است که افراد موفق در خواندن آن ماهر هستند؛ پس شما هم می‌توانید. پژوهش در این زمینه در سال‌های گذشته بسیار محبوب شده است چرا که روان‌شناسان و روان‌پزشکان را قادر می‌سازد که به آن‌چه در ذهن ماست، بدون گفتن کلمه‌اس پی ببرند؛ ترجمه‌ی زبان بدن، احساسات و افکاری که در پس آن است، نمایان می‌سازد.

چه در خانه و چه در محل‌کار، با استفاده از زبان بدن، افراد موجی از سیگنال‌ها را با حرکات صورت، دست‌ها، نحوه‌ی قرارگیری بدن و حتی تون صدا منتقل می‌کنند؛ اما آیا همواره این سیگنال‌ها به گیرنده می‌رسند؟

از زبان بدن، به عنوان زبان غیرکلامی نیز یاد می‌شود. هرچند معانی متفاوتی را می‌توان از این عبارت برداشت کرد،در این مقاله، زبان بدن و ارتباط غیرکلامی تقریبا هم‌معنا در نظر گرفته می‌شوند.
سوالات رایجی در رابطه با این‌که چه مواردی در دسته‌ی زبان بدنی قرار می‌گیرند مطرح می‌شوند از جمله:

آیا زبان بدنی شامل حرکات صورت و چشم‌ها می‌شود؟
ریتم و شدت تنفس چطور؟ و یا تون صدا؟
سکوت کردن جزئی از ارتباط غیرکلامی است؟

بنابراین نباید تعریف زبان بدنی را محدود در نظر گرفت.
زبان بدنی هنگام ملاقات افراد برای نخستین بار اهمیت ویژه‌ای می‌یابد؛ چرا کهه قضاوت‌های ما معمولا، خواسته یا ناخواسته، در چند ثانیه اول با توجه به ظاهر و رفتار افراد شکل می‌گیرد و در بسیاری از موارد نیز، حتی نیازی نیست که فرد کلمه‌ای صحبت کند.

نتیجه‌گیری

زبان بدنی در سطوح مختلفی از زندگی ما، طرز تفکرمان را تغییر می‌دهد. با وجود این‌که بسیاری از این تغییرات در ناخودآگاه ما شکل می‌گیرند .
در مجموعه مقالاتی که با عنوان زبان بدنی گردآوری و تهیه شده‌اند، دکتر مجازی قصد دارد توانایی خواندن بهتر این زبان را به مخاطبین خود آموزش دهد چراکه کسب توانایی خواندن زبان بدن، یکی از مهارت‌هایی است که در شکل‌گیری و پیشبرد روابط و احساسات اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید