انتشار این مقاله


چگونه زبان بدن را متوجه شویم؟

درک زبان بدن می‌تواند منجر به روابط نزدیک‌تر شود، زیرا ارتباط غیر کلامی تا ۶۰% معنای ارتباطات بین فردی را تشکیل می‌دهد. با توجه به سیگنال‌هایی که مردم با زبان بدن خود می‌دهند، توانایی خواندن این نشانه‌ها به طور موثر، مهارت بسیارمفیدی است.

درک زبان بدن می‌تواند منجر به روابط نزدیک‌تر شود، زیرا ارتباط غیر کلامی تا ۶۰% معنای ارتباطات بین فردی را تشکیل می‌دهد. با توجه به سیگنال‌هایی که مردم با زبان بدن خود می‌دهند، توانایی خواندن این نشانه‌ها به طور موثر، مهارت بسیارمفیدی است. با کمی توجه بیشتر شما می‌توانید زبان بدن را دقیقا بخوانید و با تمرین کافی این عمل طبیعت دوم شما می‌شود.

 متد اول: خواندن نشانه‌های احساسی

۱. تماشای گریه کردن

در اغلب فرهنگ‌ها گریه گویای انفجار احساسات است. غالبا گریه علامت غم و اندوه است، اما می‌تواند بیانگر شادی نیز باشد. حتی امکان دارد در پی شوخی پ طنز نیز گریه رخ دهد. بنابراین هنگام ارزیابی گریه، شما باید سیگنال‌های دیگری را برایتعیین مناسبت گریه، پیدا کنید.

همچنین گریه ممکن است مجبوری و یا ارادی برای ایجاد همدردی با دیگران و یا فریب کاری باشد. این عمل به عنوان «اشکتمساح» شناخته می‌شود، بیان عجیبی بر اساس افسانه‌هاییست که می‌گویند تمساح زمانی که به دام شکارچی بیافتد، گریهمی‌کند.

۲. به دنبال علائم خشم و یا تهدید باشید

علائم تهدید شامل ابروهای Vشکل، چشم‌های باز، دهان باز و آویزان است.

دست‌‌های محکم قفل شده در مقابل سینه از علائم عصبانیت فرد است که خود را از شما دور می‌کند.

۳. به سیگنال‌های اضطراب نگاه کنید

زمانی که افراد مضطرب شوند، چشمک‌های سریع و حرکات صورتشان افزایش می‌یابد. دهانشان نیز به صورت یک خط نازک می‌شود. همچنین این افراد دست‌هایشان را به هم می‌پیچند و قادر به نگه داشتنش در یک نقطه نیستند. مردم زمانیکه ناخودآگاه با کف پای خود به زمین ضربه می‌زنند یا پاهایشان متلاطم است از اضطرابشان خبر می‌دهند.

۴. به دنبال حالت شرمساری باشید

دزدیدن چشم‌ها و تغییر مسیر دید، پایین انداختن سر و کنترل لبخند یا لبخن تصنعی می‌تواند علامت اخطاری برای شرمساری باشد. اگر شخصی به مدت طولانی به زمین خیره شود، احتمالا کم‌رو است، خجالت می‌کشد و یا شرمسار است. هم چنین افراد زمانی‌که ناراحت‌اند یا می‌خواهند موردی احساسی را قایم کنند، تمایل دارند به زمین خیره شود. گاها افراد زمانی به زمین زل می‌زنندکه احساس ناخوشایندی دارند یا به آن فکر می‌کنند.

۵. متوجه ابراز غرور باشید

مردم غرورشان را با لبخندی کوچک، خم کردن سرشان به عقب و یا قرار دادن دست‌هایشان بر پهلوهایشان نشان می‌دهند.

متد دوم: خواندن نشانه های روابط

۱. ارزیابی فاصله گرفتن یا لمس کردن

این یکی از روش‌های برقراری ارتباط در محدوده بین فردی در یک رابطه است. نزدیکی فیزیکی و لمس نشانه‌ی علاقه ،تاثیرگذاری و عشق است.

افراد در روابط نزدیک نیاز به فضای شخصی کمتری  دارند تا در روابط با بیگانگان.

قابل ذکر است که بسته به فرهنگ، فضای شخصی قابل تغییر است. فاصله‌‌ی شخصی که در یک کشور نزدیک محسوبمی‌شود در کشور دیگری دور است.

۲. چشم‌های افراد را بخوانید

مطالعات ثابت کرده وقتی افراد در یک مکالمه جذاب قرار می‌گیرند، در ۸۰درصد مواقع چشمشان متمرکز بر فرد مقابل است. آن‌ها تنها روی چشم متمرکز نمی‌شوند، بلکه چند دقیقه تمرکز خود را روی چشم می‌گذارند، سپس به سمت بینی یا لب‌ها می‌روند و دوباره روی چشم متمرکز می‌شوند.

هنگامی که شخص در طول مکالمه به بالا یا راست نگاه کند یعنی حوصله‌اش سر رفته است و از بحث خارج شده است.

گشاد شدن مردمک چشم یعنی علاقه‌مندی فرد به آنچه که در حال انجام است. اما به خاطر داشته باشید، چیزهای دیگری مثل: الکل، کوکائین، آمفتامین، LSDو … نیز باعث گشادی مردمک می‌شود.

اغلب اوقات تماس چشمی به عنوان نشانی از صداقت است. تماس چشمی طولانی یا حتی تهاجمی نشان دهنده آگاهی فرد از پیامی است که تلاش به ارسال آن دارد. زمانی که فرد قصد فریب دادن دارد، تماس چشمی خود را تحریف می‌کند اما به گونه‌ای که به نظر نمی‌رسد از آن اجتناب کند، که این خود نشان دروغگویی است.

با این حال دقت کنید، همانگونه که در بالا ذکر شد  ارزیابی‌های متفاوتی درباره تماس چشمی و دروغ گفتن وجود دارد.

۳. به ژست افراد دقت کنید

زمانیکه فرد حین صحبت دست خود را پشت سر یا گوش‌هایش قرار می‌دهد یعنی در بحث روراست است.

محکم گرفتن دست‌ها و پاها، معمولا نشان مقاومت نشان دادن و پذیرش اندک دیگر افراد است. به طور کلی، هنگامی که بدن در چنین وضعیت قرار بگیرد حاکی از این است که فرد از نظر ذهنی، عاطفی و فیزیکی بین خود و دیگری فاصله می‌اندازد.

در مطالعه‌ای که بر روی ۲۰۰۰ مذاکره با فیلم‌برداری از این مذاکرات برای ارزیابی زبان بدن انجام گرفت، زمانی که یکی از طرفین دست یا پای خود را روی هم قرار می‌دادند، توافق صورت نمی‌گرفت.

متد سوم: خواندن نشانه‌های جذابیت

۱. ارزیابی تماس چشمی 

برقراری تماس چشمی با چشمک زدن بیش از حد معمول ۶-۱۰ بار در دقیقه ،نشان جذب است. چشمک زدن می‌تواند نشانهجذب شدن یا معاشقه باشد اما به خاطر داشته باشید ممکن است در فرهنگی خاص باشد، مثلا برخی فرهنگ‌های آسیایی ازچشمک زدن اخم می‌کنند و آن را بی‌ادبی می‌پندارند.

 ۲. حالات صورت را تماشا کنید

لبخند زدن نشان واضحی از جذب شدن است. اما باید لبخند اجباری و واقعی را تشخیص دهید. تشخیص لبخند جعلی ازواقعی زمانی است که لبخند به چشمان فرد نرسد. معمولا نتیجه لبخند واقعی، چروک اندکی در اطراف چشمان فرد است که درلبخند تصنعی دیده نمی‌شود.

ابرو بالا انداختن نیز از علائم عشوه‌گری محسوب می‌شود.

 ۳. حالات، حرکات و حالت ایستاده فرد را در نظر بگیرید

به طور کلی افرادی که جذب هم می‌شوند سعی می‌کنند فاصله‌شان را کم کنند. ممکن است به این صورت باشد که شما را بهسمت فرد مقابل سوق دهد، یا حتی به حالت لمس مستقیم باشد. یک ضربه‌ی کوچک یا نوازش بازو نشانه‌ای از جاذبه است.

هم چنین قرار گرفتن سمت پاهای شخص به سوی طرف مقابل هم از علائم کشش است.

بلند کردن کف پا خود نشانه‌ی علاقه‌ی رمانتیک است زیرا گویای گیرایی است.

۴. مردان و زنان می‌توانند از طریق زبان بدنشان تفاوت‌های خود را نشان دهند

یک مرد ممکن است جلوتر حرکت کند اما بدن خود را به سمت فرد مورد علاقه‌اش بگیرد. در تقابل آن زن‌ها روی خود رابرمیگرداند و به فرد مورد علاقه‌شان تکیه می‌دهند.

مرد جذب شده ممکن است دست‌های خود را بالای سرش با زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار دهد.

زنی که به فردی علاقه‌مند است، ممکن است بازوهایش را باز کند و دست‌هایش را در جایی بین باسن و چانه‌اش قرار می‌دهد.

متد چهارم: خواندن نشانه‌های قدرت

۱. متوجه تماس چشمی باشید

تماس چشمی، یک کانال نمادشناسی است و راه اصلی غلبه در برقراری ارتباط است. افرادی که سلطه خود را تثبیت می‌کنند،آزادانه تماشا می‌کنند و دیگران را در معرض دید مستقیمشان قرار می‌دهند. هم چنین آن‌ها آخرین نفری‌اند که تماس چشمیرا قطع می‌کنند.

اگر می‌خواهید قدرت خود را حفظ کنید، درنظر داشته باشید که تماس منظم چشم می‌تواند ترسناک باشد.

۲. ارزیابی حالت‌های صورت

فردی که ادعای سلطه دارد، از لبخند زدن به منظور  حفظ جدیت خودداری می‌کند و ممکن است به جای آن لب‌های خود را جمعکند.

۳. حرکات و حالت ایستادن را ارزیابی کنید

حرکات می‌تواند غلبه را نشان دهد. اشاره به دیگران و انجام حرکات بزرگانه، راهی برای نشان دادن وضعیت شماست.

علاوه بر این، زمانیکه فرد قد علم کند و با حالتی آرام بایستد، نشانه دیگری از تسلط است.

شخص نافذ، محکم دست می‌دهند. دستشان را رو قرار می‌دهند و کف دستشان را به سمت زمین می‌گیرند. این کار کنترلشانرا نشان می‌دهد.

۴. به چگونگی مدیریت فضای شخصی توسط فرد دقت کنید

افرادی با موضع بالا معمولا فضای فیزیکی بیشتری بین خود و افراد پایین‌تر از خودشان قرار می‌دهند. با اینکار تسلطشان رانشان می‌دهند. به عبارت دیگر اینکه فردی خودش را بگیرد، سیگنالی برای قدرت و غلبه است.

پشت صاف و شانه‌های قوی به حتی قوز کردن به جلو، می‌تواند نشانه‌ی اعتماد بنفس باشد. شل راه رفتن و خمیده بودن درتقابل آن نشان عدم اعتماد بنفس است.

افراد سلطه‌گر جلوتر از بقیه افراد گروه راه می‌روند و اول از همه از در می‌گذرند. آن‌ها دوست دارند همیشه در صحنه باشند.

۵. متوجه باشید که فرد کی و چگونه لمس می‌کند

افرادی که موضع خود را بیان می‌کنند، گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند، زیرا نسبت به موقعیت خود اعتمادبنفس دارند. به طور کلی، در یک وضعیت نابرابر که یک نفر دارای وضعیت بالاتر ، فرد دیگر را که دارای موقعیت پایین‌تری استبا فرکانس بیشتری لمس می‌کند.

در شرایط اجتماعی که برقرار کنندگان ارتباط در موقعیت مساوی قرار دارند، یکدیگر را به حالت برابر لمس می‌کنند.

متد پنجم: فهم زبان بدن

 ۱. باید بدانید که خواندن زبان بدن کار پیچیده‌ ایست

رفتار غیرکلامی پیچیده‌ است زیرا افراد متفاوت، رفتار متفاوتی نشانمی‌دهند.

خواندن زبان بدن می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا هنگام تفسیر نشانه‌هایی که افراد از خود بروز می‌دهند شما باید تصویرکلی را در نظر بگیرید. برای مثال آیا این فرد امروز به شما اشاره کرپه که با همسرش دعوا کرده یا در محل کار ارتقا مقامنگرفته است؟ یا اینکه آیا سر ناهار مضطرب بوده است؟

زمانی که زبان بدن فردی را تفسیر می‌کنید، مهم است که کجا امکان شرح شخصیت، عوامل اجتماعی، رفتار کلامی و‌ زمینهامکان پذیر شود. زیرا این اطلاعات همیشه در دسترس نیستند. این توانایی مفید است. افراد پیچیده‌اند پس جای تعجب نیستکه زبان بدنی که از خودشان نشان می‌دهند هم پیچیده است.

شما می‌توانید تواناییتان در خواندن زبان بدن را با تماشای نمایش تلویزیونی مورد علاقه‌تان مقایسه کنید. شما نمی‌خواهیدفقط یک صحنه از نمایش تلویزیونی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید و باید کل قسمت‌ها را برای درک درست آن تک صحنه ببینید.  هم‌چنین احتمالا به خاطر قسمت‌های گذشته، تاریخچه‌ای از آن شخصیت و طرح کلی به ذهن دارید. پس برای خواندن بدن همباید تصویر کلی در تظر داشته باشیم.

۲. به یاد داشته باشید تفاوت‌های فردی را در نظر بگیرید

وقتی بحث زبان بدن است، اندازه‌ای نیست که مناسب همه باشد. اگر شما زمانی را به خواندن زبان دقیق بدن فرد اختصاص دهید، احتمالا باید زمان زیادی را درنظر بگیرید. چیزی که در رابطه با یک شخص صحیح است الزاما در فرد دیگر هم صدق نمی‌کند.

برای مثال، حین دروغ گفتن، برخی افراد چشمشان را می‌دزدند در حالیکه دیگران سعی می‌کنند تماس چشمی بیشتری داشته باشند تا به دروغ گفتنشان شک نبرید.

۳. آگاه باشید که زبان بدن در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است

برای برخی احساسات و بیان زبان بدن، معنی اختصاصی آندر فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، در فرهنگ فنلاند، وقتی فردی تماس چشمی برقرار می‌کند، حاکی از قابل دسترس بودن اوست. در مقابل، برقراری ارتباط در فرهنگ ژاپن بیانگر خشم است. مثال دیگر، در فرهنگ غربی، شخصی که با شما راحت است، به طرف شما می‌آید و چهره و بدنش را به سوی شما قرارمی‌دهد.

افراد دارای معلولیت خاص ممکن است زبان بدن مشترک داشته باشند. مثلا افراد اوتیسمی معمولا زمانی که گوش می‌دهند ازتماس چشمی اجتناب می‌کنند و معمولا از خودشان بی‌قراری نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که در عین تفاوت برخی عبارات فیزیکی احساسی از فرهنگی به فرهنگ دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد بیانخاصی از زبان بدن در فرهنگ سراسر جهان وجود دارد. این امر مخصوصا در رابطه با ارتباط غلبه و تسلیم صادق است.

۴. کانال غیر زبانی

کانال غیر زبانی منظور پیام یا نشانه‌ای است که بدون کلمه منتقل شود. کانال‌های غیر کلامی مهم شامل نمادشناسی( تماسچشمی، بیان صورت و زبان بدن)، لامسه‌ای( لمس)، نزدیک شدن( فضای شخصی) است. به زبان دیگر، پیام با واسطه تعیینمی‌شود.

به عنوان یک قاعده کلی، مردم به ترتیب در خواندن چهره صورت، زبان بدن و درنهایت فضای شخصی و لمس خوب عمل می‌کنند.

در هر کانالی، تنوع زیاد است. به عنوان مثال، تمام عبارات چهره به همان اندازه آسان نیست. مردم چهره لذت‌بخش را بهتر ازچهره ناخوشایند تشخیص می‌دهند. طبق مطالعه‌ای تفسیر دقیق شادی، رضایت و هیجان از خشم، غم، ترس و انرجار راحتتراست.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید