انتشار این مقاله


چگونه با استاد دوستانه رفتار کنیم

دوستانه رفتار کردن با استاد می تواند موجب باز شدن در حرفه ای به روی تان شود، مخصوصا اگر به دنبال فارغ التحصیلی یا ترفیع درجه نحصیلی باشید. پایه گذاری یک رابطه خوب با استاد می تواند موجب تسهیل نامه های پیشنهادی و شغلی بعد از مدرسه و دانشگاه شود. همچنین می تواند باعث غنی […]

دوستانه رفتار کردن با استاد می تواند موجب باز شدن در حرفه ای به روی تان شود، مخصوصا اگر به دنبال فارغ التحصیلی یا ترفیع درجه نحصیلی باشید. پایه گذاری یک رابطه خوب با استاد می تواند موجب تسهیل نامه های پیشنهادی و شغلی بعد از مدرسه و دانشگاه شود. همچنین می تواند باعث غنی سازی تجربه تان در کلاس و عمیق شدن دانش تان شود. برای دوستانه رفتار کردن با استاد با معرفی خود در قالبی دوستانه و حرفه ای شروع کنید. سپس، یک رفتار خوب در کلاس را پایه ریزی نموده و این رابطه خوب با اساتید را در طول زمان ادامه بدهید.

معرفی خود به استاد

به استاد پس از اولین جلسه از کلاس سلام بدهید.حتما توجه داشته باشید که پس از کلاس به استاد نزدیک شده، سریع سلام داده و خود را معرفی کنید. اجازه دهید استاد بداند که شما مشتاق کلاسش هستید و انتظار دارید از آنان چیزی فراگیرید. نام خود را بگویید و اجازه دهید استاد زمینه ها و سوابق و اشتیاق آموزشی شما را بداند.

برای مثال، ممکن است شما بگویید، سلام، نام من سلنا گومز است. دانشجوی سال دوم پزشکی هستم و انتظار دارم از کلاستان بهره مند شوم.

برای ساعاتی به دفتر استاد بروید. بسیاری از اساتید ساعاتی را خارج از ساعت کلاسی در دفتر خود سپری می کنند و به تلاش دانشجویان جهت حضور در دفترشان رغبت نشان می دهند. ساعاتی را به دفتر استاد بروید و تک به تک خود را معرفی کنید.

خودتان را با یک سوال برای جلسه ی هفتگی کلاس آماده نمایید. با خود یادداشت ها و نوشته هایی سر کلاس بیاورید تا بتوانید درباره شان با استاد بحث کنید. داشتن یادداشت به شما کمک می کند تا بتوانید ساعاتی را که در دفتر استاد هستید درباره موضوعی صحبت کنید.

بسیاری از اساتید ساعاتی دفترشان باز است و یا ساعت قرار ملاقات دارند. سر موقع در قرار ملاقات خود حاضر باشید تا معطل نشوند.

هنگام ملاقات استاد در محوطه و فضای باز به ایشان سلام کنید

هنگام مشاهده ی استادرند. در محوطه ی کالج یا در ساعات بین کلاس در راهرو و به جا آوردنش با ایشان دوستانه رفتار کنید. در وقایع اجتماعی فضای باز به ایشان سلام بدهید. این کار دوستانه و اجتماعی بودن و گشاده رویی شما را به آنان نشان می دهد.

میتوانید هنگام مشاهده ی اساتید اگر عجله نداشته باشند با ایشان مکالمه ی کوتاهی داشته باشید. مثلا بگویید، “روزتان چگونه سپری میشود”؟ یا “خوشحالم که شما را ملاقات میکنم”.

پایه گذاری رفتار خوب در کلاس

در ردیف جلو بنشینید. اساتید غالبا توجه خاصی به کسانی که در ردیف جلو می نشینند دارند. در ردیف جلو بنشینید تا استاد ببیند که شما مشتاق هستین چیزی بیاموزید و به گفته های ایشان توجه دارید. توجه داشته باشید که در هر کلاس در ردیف اول با خودکار و دفتر آماده بنشینید.

نشستن در ردیف جلو هم چنین به شما امکان سوال پرسیدن از استاد را داده و گفته های استاد را واضح می شنوید.

سر موقع در کلاس حاضر شوید

حضور به موقع در کلاس به استاد نشان می دهد که شما مشتاق آموختن بوده و دانشجوی خوبی هستید. حضور به موقع هم چنین نشان می دهد که شما به کلاس اهمیت می دهید و حضور در آن برای شما مهم است.

اگر برای تان مقدور است کمی زود تر از وقن مقرر سر کلاس حاضر شوید تا بتوانید در ردیف جلو جای بگیرید و قبل از شروع کلاس با استاد و دوستانتان صحبت داشته باشید.

به طور مرتب سر کلاس حاضر شوید. سر هر کلاس به طور منظم حاضر شوید تا استاد بداند که شما دانشجوی علاقه مندی هستید. این باعث می شود تا اساتید تمایل بیشتری برای صمیمی بودن با شما داشته باشند.

اگر برایتان مقدور نیست که سر کلاس حضور داشته باشید مطمئن شوید که به استاد ایمیل فرستاده و اطلاع داده اید. یا این که بعدا ساعتی را به دفتر استاد رفته و نشان دهید که هنوز مشتاق کلاس شان هستید.

از استاد سوالات تامل برانگیز بپرسید. سعی کنید در کلاس شرکت کننده ای فعال باشید. سوالات تامل برانگیز و جالب بپرسید. طرح سوالت تامل برانگیز به استاد نشان می دهد که شما به کلاس توجه کافی داشته و لذت می برید.

برای مثال می توانید در طول سخنرانی استاد سوالات شفاف و واضحی بپرسید. مثلا “استاد آیا ممکن است مفهوم اصلی را با جزئیات بیشتری توضیح دهید؟”

یا می توانید سوالات تامل برانگیز و بحث برانگیز طرح کنید. مثلا “استاد چرا نویسنده در متن شخصیت های مونث را متفاوت از مذکر توصیف می کند؟”

در بحث های کلاسی شرکت کنید. با طرح سوالات تامل برانگیز هم کلاسی هایتان را وادار کنید نا در بحث های کلاسی شرکت کنند. سوالات تامل برانگیز و جنجالی مطرح کرده و نظریات جالب بدهید تا بحث ادامه یابد. این به استاد نشان می دهد که شما رهبر خوبی بوده و کلاس را خوب اداره می کنید و با همتایان خود بر هم کنش خوبی دارید.

برای مثال می توانید بپرسید “آیا کسی رویداد مبهم را کشف کرد؟” یا “مایلم بدانم کسی راه حلی برای مشکل دارد؟”

تکالیف کلاس را کامل کنید. یک راه دیگر جهت خوب جلوه کردن در نظر استاد این است که تکالیف را با تمام توانایی خود انجام دهید. تکالیف خود را سر موقع تحویل دهید. خواسته های استاد را در تکالیف به دقت اعمال کنید. این به ایشان نشان می دهد که شما به خوب و دوستانه رفتار کردن علاقه مند بوده و اهمیت می دهید.

اگر سوالی درباره ی تکلیف دارید با استاد تبادل نظر کنید. این عمل باعث ایجاد سازگاری بین شما و استاد شده و به آنان نشان می دهد که شما  به خوب انجام دادن کار خود اهمیت می دهید.

نگه داشتن یک رابطه ی خوب با استاد

از استاد درباره ی فرصت های معتبر اضافی  بپرسید. بگذارید استاد بداند که شما مایلید برای کلاس اعتبار کسب کنید، مخصوصا اگر کلاس را از دست داده اید یا در تلاش هستید تا تکلیفی را اجام دهید که از دست داده اید. از ایشان بپرسید که آیا می توانید تکلیفی اضافی برای کسب اعتبار انجام دهید. از ایشان بپرسید اگر رویدادی هست که می توانید حضور یابید برای کسب اعتبار می توانند روی شما حساب کنند. این به ایشان نشان می دهد که شما تعهد دارید که در کلاس خوب باشید.

در رویداد های فضای باز که توسط استاد ترویج می شوند حضور یابید. اگر استاد درباره رویدادی در فضای آزاد یا محوطه ی کالج سخنی گفت یا میزبان بود، تلاش کنید تا در آن حضور یابید. برای هر گونه ابتکار عمل ایجاد شده توسط استاد ثبت نام کنید. در رویداد های دانشگاهی که استاد عضوی از آن ها هست شرکت کنید تا نشان دهید که حمایت شان می کنید.

به رابطه ی استاد و دانشجو احترام بگذارید. در عین حال که می خواهید با اساتید رابطه ی دوستانه داشته باشید مراقب باشید تا از حدود و مرز هایشان تجاوز نکنید. زمان و مکان خود را به عنوان استاد خود حفظ نمایید. هرگز با آن ها خارج از کلاس توسط شماره تلفن شان یا ایمیل خصوصی ارتباط بر قرار نکنید. با استاد رفتار حرفه ای را حفظ کنید تا به شما به عنوان دانشجو شان احترام بگذارند.

احترام گذاشتن به رابطه ی استاد و دانشجو به این معنی نیست که شما نمی توانید با استاد صمیمی یا خوش صحبت باشید. این فقط به این معنی است که از مرز های ارتباطات آگاهی داشته باشید و به آن ها احترام بگذارید.

آیا باید از استاد بخواهم که در واتس اپ دوست باشیم؟

نه فکر خوبی نیست، این کار رابطه ی حرفه ای استادی را لکه دار می کند.

آیا می توانم استاد را در فیس بوکم اضافه کنم؟

می توانید امتحان کنید.ولی به یاد داشته باشید که استاد شما هر سال صد ها دانشجو دارد. وی ممکن است شما را به جا نیاورد یا ممکن است دعوت شما را نپذیرد زیرا ممکن است این کار را مناسب نداند.

نسرین حسین‌زاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید