انتشار این مقاله


چگونه کارآمدتر باشیم؟

الگوی زیر برای بسیاری از ما آشنا است: تا زمانی که حس آمادگی نکنیم، کاری را آغاز نمی‌کنیم و حتی پس از شروع کردن آن، به محض آن‌که ذره‌ای احساس خستگی کنیم، کار کنار می‌گذاریم و خود را به خاطر بی‌اراده وبی‌انگیزه بودن سرزنش می‌کنیم. به‌راستی مشکل چیست؟ چرا نمی‌توانیم کارآمدتر باشیم؟ در ابتدا باید […]

الگوی زیر برای بسیاری از ما آشنا است:
تا زمانی که حس آمادگی نکنیم، کاری را آغاز نمی‌کنیم و حتی پس از شروع کردن آن، به محض آن‌که ذره‌ای احساس خستگی کنیم، کار کنار می‌گذاریم و خود را به خاطر بی‌اراده وبی‌انگیزه بودن سرزنش می‌کنیم. به‌راستی مشکل چیست؟ چرا نمی‌توانیم کارآمدتر باشیم؟

در ابتدا باید مشخصه‌ی کارآمدی را تعریف کرد؛ می‌توان گفت کارآمد بودن به معنای ایجاد تعادل در کیفیت و کمیت کاری است که باید انجام دهیم تا استفاده از زمان و انرژی به کمینه برسد. در ادامه، پیشنهادهایی برای دستیابی به این ویژگی معرفی شده‌اند. با دکتر مجازی همراه باشید.

۱- یک ساعت بپوشید

درصورتی که می‌خواهید از زمان خود بهترین استفاده را داشته‌باشید، ضروری است که از ساعت غافل نشوید. پوشیدن ساعت به شما کمک می‌کند در دور باطل استراحت‌های طولانی مدت نیز نیفتید.

۲- پیش‌از شروع، هدف‌گذاری کنید

قبل از آن‌که عمل را آغاز کنید، به آن‌چه می‌‌خواهید به دست آورید بیاندیشید. این امر خصوصاً زمانی اهمیت دارد که کاری را که به آن بی‌علاقه هستید را آغاز می‌کنید و به محض این‌که تمرکز خود را از دست می‌دهید، به خود برچسب ناکارآمدی زده و کتار می‌کشید.


مقاله‌ی مرتبط: هفت عادت بد که مانع از موفقیت شما می‌شوند


۳- مشکلاتی که سر راه قرار دارند را کنار بزنید

چه عواملی مانع کارآمدتر شدن شما می‌شوند؟ آیا همواره دیر آغاز می‌کنید؟ آیا توجه بیش‌از اندازه‌ای را به جزئیات کم‌اهمیت اختصاص می‌دهید؟ آیا توجه بیش‌از حد به نتایج کار در آینده مانع تمرکز شما روی حال می‌شود؟

این عوامل را شناسایی کرده و برای هر کدام چاره‌ای بیاندیشید؛ برای مثال، در صورتی که احساسات بیش‌از حد شما مانع تمرکزتان می‌شوند، می‌توانید از تکنیک‌های ریلکسیشن استفاده کنید؛ این‌کار می‌تواند شدت احساسات شما را کمتر کند.

۴- تلفن‌همراه خود را خاموش کنید

گوشی و سایر وسایل الکترونیکی شما در دسته‌ی جدی‌ترین موانع قرار می‌گیرند. در صورت که به دنبال رسیدن به هدف خاصی هستید، همان چک کردن سریع گوشی تلفن می‌تواند به یک اتلاف وقت اساسی تبدیل شود. بنابراین نیاز است که مورد تجدیدنظر واقع شود.

۵- افکار خود را سازمان‌دهی کنید

اگر افکار منفی یا غیرمتمرکزی در مورد کار خود دارید، بهتر است آن‌ها با افکار تخصصی‌تر و سازمان‌یافته‌تر جایگزین کنید. افکاری نظیر ‘من از این کار متنفرم’ و ‘این کار بسیار کسل‌کننده است’ کمکی به کارآمدتر شدن شما و رسیدن به هدفتان نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که ممکن است این‌کار در حال حاضر باب میل شما نباشد اما شما به دلایلی باید آن‌را انجام دهید؛ آن دلایل را به خود یادآوری کنید. یا اگر فکر می‌کنید از از انجام‌دادن آن کار متنفرید، یک المنت جالب به آن اضافه کنید.


مقاله‌ی مرتبط: اساس موفقیت؛ شیوه‌ی تفکر


۶- یک ساعت مشخص تعیین کنید

حتما شما هم ضرب‌المثل کار امروز را به فردا افکندن را شنیده‌اید؛ درصورتی که ساعات مشخصی از شبانه‌روزرا به تلاش برای رسیدن به هدف خود اختصاص دهید، به‌تدریج کارآمدتر خواهدی شد و زمان کمتری را هدر می‌دهید.

۷- به هدف‌های دشوار، زمانی که پرانرژی هستید حمله کنید

بسیاری از ما، اهداف دشوارتر را برای آخر نگه‌می‌داریم؛ زمانی که خسته هستیم و دیگر انرژی‌ برایمان باقی نمانده است. بنابراین دست‌یابی به آنان بسیار دشوارتر می‌شود. هم‌چنین، هرچه زودتر از شر این کارها راحت شوید، بهتر است!

۸- زمان‌هایی را به استراحت کردن اختصاص دهید

کارکردن بی‌وقفه، کیفیت کار شما را پایین می‌آورد. در صورتی که کار شما ایجاب می‌کند بی‌وقفه بنشینید، در زمان‌های استراحت برخیزید، اندکی قدم بزنید، دست و پای خود را تکان دهید و چندبار نفس عمیق بکشید.

۹- ثابت‌قدم باشید

کارآمد بودن را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنید؛ بسیاری از ما، پس از رسیدن به هدفمان، فراموش می‌کنیم. ویژگی‌هایی که برای دست‌یابی به یک هدف ایجاد می‌کنیم باید در ما، نهادینه شوند.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه به تصمیم‌هایی که می‌گیرید، پایبند بمانید


 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید