انتشار این مقاله


ریزش مو در مردان: علل و درمان

همه‌ی افراد موهایی سالم می‌خواهند. وقتی که جوان هستید موهای شما خوب به نظر می‌رسند، اما متاسفانه بیشتر افراد، مخصوصاً مردان، متوجه ریزش مو خود می‌شوند. نازک و کم پشت شدن موها حتی در سنین جوانی هم می‌تواند رخ دهد. در این مقاله می‌توانید چند تکنیک برای جلوگیری از ریزش مو را یادبگیرید و در […]

همه‌ی افراد موهایی سالم می‌خواهند. وقتی که جوان هستید موهای شما خوب به نظر می‌رسند، اما متاسفانه بیشتر افراد، مخصوصاً مردان، متوجه ریزش مو خود می‌شوند. نازک و کم پشت شدن موها حتی در سنین جوانی هم می‌تواند رخ دهد. در این مقاله می‌توانید چند تکنیک برای جلوگیری از ریزش مو را یادبگیرید و در مورد درمان‌های ممکن اطلاعاتی را بدست آورید.

چرا موهای من می‌ریزند؟

اکثر مردان برخی از موهای خود را در طول زندگی از دست خواهند داد، اما دلایل طاسی می‌تواند متفاوت باشد. موهای همه در هر زمانی می‌ریزد، شاید تا ۱۰۰ تار مو در روز. موها می‌ریزند، و سپس به جای آن‌ها موهای دیگری رشد می‌کنند، و این چرخه دوباره شروع می‌شود. اما در نهایت، اکثر مردان متوجه می‌شوند که بیش از قبل موهای خود را از دست می‌دهند و موی دیگری به جای آن‌ها رشد نمی‌کند. تا ۸۵٪ از مردان به نوعی ریزش مو را در طول عمر خود تجربه می‌کنند که این ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیافتد.

شایع ترین علت: طاسی الگویی مردانه

تا ۹۵٪ از مردان با موهای نازک می‌توانند این شرایط را باعث مشکل خود بدانند. که این مشکل توسط ژن‌هایی که شما از پدر و مادر خود دریافت کرده‌اید ایجاد شده است. دانشمندان فکر می‌کنند ژن ممکن است بر حساسیت فولیکول‌های مو به هورمونی به نام DHT، که باعث می‌شود فولیکول‌ها کوچک شوند، تاثیر بگذارد. هرچه آن‌ها کوچکتر می‌شوند، مویی که رشد می‌کند اغلب ظریف‌تر، نازک‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. در نهایت، بیشتر طول می‌کشد تا مو رشد کند. پس از آن، فولیکول کوچک خواهد شد بنابراین اصلا هیچ مویی رشد نخواهد کرد.
طاسی الگویی مردانه در یک شکل بارز نمایان می‌شود: یک عقب رفتگی خط مو با نازک شدن تارهای مو در اطراف تاج سر. با گذشت زمان، این منطقه کاملا بدون مو خواهد شد، اما هنوز هم یک الگوی نعل اسبی از موهای بالای گوش که  تا پشت سر را احاطه می‌کنند، وجود خواهد داشت.


مقاله مرتبط: کشف نقطه شروع سفیدی و ریزش مو!


مردانی با این صفت می‌توانند درست در اوایل نوجوانی، شروع به از دست دادن موهای خود بکنند. به طور کلی، ریزش مو هر چه زودتر شروع شود، مقدار مویی که خواهد ریخت بیشتر می‌شود. انواع دیگر از ریزش مو اغلب سریع‌تر از طاسی الگویی مردانه رخ می‌دهند.

طاسی نقطه‌ای، یا آلوپسی آره‌آتا (alopecia areata)، باعث می شود موها در تکه‌های صاف و گرد بریزند، اما معمولا مو به جای آن‌ها رشد می‌کند. این حالت نوعی بیماری خودایمنی است، به معنی که بدن شما به خود حمله می‌کند که در این صورت، موهای شما را نابود خواهد کرد.

آلوپسی که باعث ایجاد زخم می‌شود یک بیماری نادر است که فولیکول‌های مو را بین می‌برد و به جای آن‌ها بافت اسکار (محل التیام زخم) ایجاد می‌کند که در این حالت مویی رشد نخواهد کرد.


مقاله مرتبط: ۵ ماده‌ی غذایی برتر برای داشتن موهایی ایده‌آل


دلایل دیگر ریزش مو مردان

هنگامی موها به طور ناگهانی می‌ریزند، به جای، به تدریج نازک شدن مو در طول زمان، معمولا دلیل آن از چیزی غیر از طاسی الگویی مردانه است. علل دیگر عبارتند از:

  • بیماری‌های مانند کم‌خونی یا یک مشکل تیروئیدی
  • پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی
  • داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون، میزان بالای ویتامین A، و استروئیدها که برخی از مردان را برای کمک به ساخت عضله استفاده می‌کنند، به نام استروئیدهای آنابولیک
  • عفونت‌های پوست سر
  • مشکلات در رژیم غذایی ، مانند دریافت آهن بسیار کم یا ویتامین A بیش از حد
  • فشار و استرس
  • مدل موهایی مانند دم‌اسبی که سفت بسته شده باشد، بافت حصیری یا نواری برای سال‌های متمادی

در مورد بیشتر این مسائل، اگر علتی که آن را ایجاد می‌کند برطرف کنید، موهای شما دوباره رشد خواهند کرد.


مقاله مرتبط: ریزش مو در آقایان


آیا ریزش مو می‌تواند خطری داشته باشد؟

طاسی الگویی مردانه به طور کلی نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی جدی نیست، اما با برخی از شرایط دیگر از جمله بیماری عروق کرونر قلب، بزرگ شدن پروستات یا سرطان پروستات، دیابت، چاقی و فشار خون بالا مرتبط است. اگر شما متوجه شدید که موهایتان شروع به ریزش کردند، الگوی و مقدار از دست دادن مو را دنبال کنید. شما می توانید با دکتر خود برای رد کردن یک مشکل جدی‌تر صحبت کنید.

ریزش موی مردان: درمان و راه حل

عقب رفتن خط مویی، نازک شدن مو، طاسی نقطه ای و… چگونگی جلوگیری از ریزش مو و بیش‌ترین کاری را که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، یاد بگیرید. این مقاله به شما راه حل‌هایی ،از محصولات مو تا عمل جراحی  را نشان می‌دهد.

ریزش مو: یک مشکل شایع

حدود ۸۵٪ از مردان نازک شدن عمده مو را وقتی به ۵۰ سالگی رسیدند تجربه خواهند کرد. بعضی از مردان قبل از رسیدن به ۲۱ سالگی ،شروع به از دست دادن موهای خود می‌کنند.

باورهای نادرست ریزش مو

آیا پوشیدن یک کلاه بیس بال می‌تواند باعث طاس شدن شما شود؟ جواب منفی است. یا حتی حرکت دادن انگشتان در لابه لای موها هم نمی‌تواند باعث طاسی شود. و یا شانه کردن مو، بروس زدن، پیچاندن، و یا حالت و استایل خاص دادن به مو هم نمی‌تواند باعث یک مشکل شود. فقط این کار را ملایم انجام دهید تا تارهای موی شما نشکند.

سیگار را ترک کنید و موهای خود را نجات دهید؟

یک ارتباط روشن بین مصرف سیگار و سرعت بدتر شدن طاسی الگویی مردانه وجود دارد. بنابراین اگر شما به دنبال یک دلیل خوب برای ترک سیگار هستید، ریزش موی زودهنگام را به لیست خود اضافه کنید.

ریزش مو در مورد سلامتی شما چه می‌گوید

ریزش مو یا آلوپسی (alopecia)، آنچه که پزشکان آن را می‌نامند، معمولا یک مشکل پزشکی را نشان نمی‌دهد و سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد. اما نگرانی در مورد چگونگی تاثیر آن بر ظاهر رایج‌تر است.

چه باعث آن می‌شود؟

همان طور که قبلا گفته شد، تقریبا همه انواع ریزش مو در مردان ناشی از کچلی الگویی مردانه، یک صفت ژنتیکی که از پدر و مادر به ارث می‌رسد، است. علل دیگر شامل برخی از داروها، ویتامین A بیش از حد زیاد، یا پروتئین ناکافی است. بیماری یا استرس می‌تواند منجر به ریزش موی ناگهانی و سنگین، به نام تلوژن افلوویوم شود. خبر خوب، هر چند: ریزش موی که در نتیجه‌ی طاسی الگوی مردانه نیست، اغلب خودش را نقض می‌کند.

موهایی که دارید را حفظ کنید

نگه داشتن موها راحت‌تراز جایگزین کردن موهای از دست رفته‌ است. اما وقتی گزینه‌های خود را بررسی می‌کنید، مراقب باشید. “معجزه”انگیزترین محصولات و درمان قلابی و ساختگی می‌باشند. هنگامی که در شک و تردید هستید، دکترتان یا یک متخصص پوست ممکن است قادر به کمک باشد.

داروی ریزش مو: مینوکسیدیل (Minoxidil)

داروی ریزش مو: مینوکسیدیل (Minoxidil)

هیچ درمانی برای طاسی الگویی مردانه وجود ندارد، اما برخی از داروها می‌توانند آن را کند کنند. مینوکسیدیل یک داروی مور تایید  FDA، و درمانی بدون نسخه که شما آن را به پوست سر می‌مالید. که این باعث کاهش سرعت و میزان از دست دادن مو می‌شود و به رشد موی جدید در بعضی مردان کمک می‌کند. اما هنگامی که شما استفاده از آن را متوقف کنید، ریزش مو باز خواهد گشت.

مقیاس Norwood

طاسی الگویی مردانه: چه چیزی مورد انتظار است

عقب رفتن و M شکل شدن خط مو یک نشانه مطمئن از آن است. در مرحله بعد، موها در بالای سر شما شروع به نازک شدن می‌کنند، که یک نقطه طاس را بر جای می‌گذارد. در نهایت، این دو به هم می‌رسند و شما یک الگوی نعل اسب از مو در دو طرف خواهید داشت. مقیاس نوروود، که اینجا دیده می‌شود، برای ارزیابی کردن طاسی الگوی مردانه استفاده می‌شود.

فولیکول مو

هورمون‌ها مقصرند!

در طاسی الگویی مردانه، هورمونی به نام DHT باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو می‌شود. در نهایت فولیکول‌ها آن‌قدر کوچک می‌شوند که هیچ مویی نمی‌تواند در آن‌ها رشد کند.

داروی ریزش مو : فیناستراید (Finasteride)

این قرص تجویزی خط تولید DHT بدن شما را کند می‌کند. برخی از مردان، قادر به رشد موهای جدید در حال استفاده از آن شده‌اند و بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند که بهتر از مینوکسیدیل کار می‌کند. زنان باردار نباید به این دارو دست بزنند زیرا می‌تواند نقص مادرزادی در نوزاد پسر شود. مانند مینوکسیدیل، تنها وقتی که از آن استفاده می‌کنید، کار می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: ریزش مو


آیا باید یک کلاه‌گیس بپوشید؟

آن‌ها یک راه طولانی را پیموده‌اند. هرچند زمان و تحقیقات زیادی برای پیدا کردن مورد درست لازم است، چرا که طیف گسترده‌ای در هزینه و کیفیت وجود دارد. و کلاه‌گیس‌ها همچنین تعمیر و نگهداری منظم را نیاز دارند، که هزینه‌ی آن می‌تواند بین ۶۰ دلار و ۳۰۰ دلار در هر ماه باشد. وقتی که شما به دنبال خرید یک گلاه‌گیس هستید، سعی کنید که آن را با رنگ مو، ضخامت، و فر بودن موی خود تطبیق دهید.


مقاله‌ی مرتبط: درمان جدید طاسی و رشد فولیکول های جدید


نتایج کاشت مو

 کاشت مو چگونه عمل می‌کند؟

یک دکتر، موهای سالم را از پشت و اطراف سر شما به بالا منتقل می‌کند. این فرایند را می‌تواند پر هزینه باشد، و شما ممکن است نیاز باشد آن را چند بار قبل از اینکه موثر واقع شود، انجام دهید. بعد از ۲ ماه، بیشتر آنچه را که دکتر منتقل کرده، خواهد ریخت، اما تار موهای جدید شروع به رشد خواهند کرد و در عرض ۶ ماه عادی به نظر خواهد رسید.


مقاله‌ی مرتبط: PRP چیست؟


بهترین استفاده را از آن‌چه که دارید کنید!

ترفندهای مدل مو و استایل‌های خاص می‌تواند ریزش مو را کمتر قابل توجه و دید بکند. موهای نازک را کوتاه کنید، در این صورت می‌توانید از موهای باقیمانده روی شانه جلوگیری کنید. شامپوها، نرم کننده و محصولات حالت‌دهنده‌ی مو، ممکن است به حجم آنچه که دارید، اضافه کنند. همچنین، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، و با ملایمت به موهای خود رسیدگی کنید.

مثبت اندیش باشید

مو مرد را نمی‌سازد. هر چیز دیگری را که می‌توانید ارائه دهید به خودتان یادآوری کنید. یا از چیزهایی که قادر به کنترل هستید، مراقبت کنید، مانند در تناسب اندام ماندن و به دنبال فردی گشتن، برای حمایت، مشکلی ندارد. و اگر شما کمی به روحیه نیاز دارید، به مردان و یا افرادی با سر تراشیده که از اعتماد به نفس تراوش می‌کنند فکر کنید، مثل Rock ،Vin Diesel و Pitbull. خود را یک همراه خوب در نظر بگیرید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید