انتشار این مقاله


افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) با سیگار و دمای بالا

محققان در جهت درک اینکه چرا قرارگرفتن در معرض دود سیگار در طول دوران بارداری ممکن است خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش دهد، یک گام نزدیکتر شده‌اند. SIDS مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح کودک با سن کمتر از یک سال می‌باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار […]

محققان در جهت درک اینکه چرا قرارگرفتن در معرض دود سیگار در طول دوران بارداری ممکن است خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش دهد، یک گام نزدیکتر شده‌اند. SIDS مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح کودک با سن کمتر از یک سال می‌باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری در موش‌ها، رفلکس‌های تنفسی و عملکرد سیستم ایمنی زاده‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و با افزایش دمای محیط وضعیت بدتر شده‌ است. این مقاله در مجله آمریکایی فیزیولوژی منتشر شده است.

مطالعات قبلی نشان داده است که نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، بیشتر در معرض عفونت هستند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن در نوزادان را سرکوب کند و به نوبه خود باعث افزایش خطر SIDS شود.

محققان دانشگاه Calgary کانادا موش‌هایی را که در رحم مادر در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار داده و با موش‌های گروه کنترل مقایسه کردند. هر دو گروه در شرایط آزمایشگاه در معرض عفونت‌های باکتریایی، دمای محیط بالا (برای شبیه سازی تنش گرما) و محیط کم اکسیژن قرار گرفتند. سپس همه تعاملات بین چهار عامل  مورد مطالعه قرار گرفت. گروهی که در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند، آپنه (قطع موقت تنفس) بیشتر، میزان بالای تولید سیتوکاین(ذرات کوچک پروتئین که به عنوان پیام‌رسان‌های سیستم ایمنی بدن عمل می کنند.) در اثر چالش عفونت ،ضربان قلب سریع‌تر در اثر دمای بالای محیط و پروتئین‌های سیگنالی التهابی بیشتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

پژوهشگران توضیح دادند که علاوه بر این یافته‌ها در گروه مورد آزمایش واکنش ضربان قلبی که به طور معمول در محیط کم اکسیژن دیده می‌شود، توسط درجه حرارت بالای بدن و عفونت سرکوب شد.

 با شواهد موجود محققان بیان کردند:

اکثر عوامل خطر زیست محیطی موجب افزایش بار برروی سیستم قلبی-تنفسی در اوایل زندگی ،ایجاد اختلال در پاسخ ضربان قلب در شرایط هیپوکسی (توسط عفونت و افزایش دما) و عدم ثبات تنفسی (به علت افزایش آپنه ها توسط دود سیگار در دوران بارداری) می‌شوند. احتمالا پاسخ‌ها در انسان نیز مشابه این موش‌ها بوده و مشاهدات ما بر اهمیت به حداقل رساندن عوامل خطر در نوزادان از جمله تامین محیط امن خواب، اجتناب از درجه حرارت بالای بدن و عدم قرارگیری مادر باردار در معرض دود سیگار تاکید دارند.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید