انتشار این مقاله


۹ راه برای بازگرداندن انرژی‌تان

شما به همان اندازه پیر می شوید که احساس پیری می کنید. احساس خستگی یکی از شکایت های رایج افراد ،مخصوصا بعد از میان سالی است .خوشبختانه ،راههای ساده ی زیادی برای افزایش انرژی و حتی کند کردن روند پیری وجود دارد. در این جا چند راه وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید مخزن انرژی خود […]

شما به همان اندازه پیر می شوید که احساس پیری می کنید. احساس خستگی یکی از شکایت های رایج افراد ،مخصوصا بعد از میان سالی است .خوشبختانه ،راههای ساده ی زیادی برای افزایش انرژی و حتی کند کردن روند پیری وجود دارد.

در این جا چند راه وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید مخزن انرژی خود را بعد از خالی شدن ،با آن‌ها پر کنید.

۱. از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید

خستگی یکی از نشانه‌های بسیاری از بیماری ها مانند:دیابت، مشکلات قلبی ، ورم مفاصل،آنمی، بیماری‌های تیروئیدی و اختلالات خواب ،است .اگر زیاد احساس خستگی می کنید ،حنما به دکتر مراجعه کنید.

تعدادی از داروها ممکن است که منجر به احساس خستگی شوند .این‌ها شامل برخی از داروهای فشار خون،آنتی هیستامین ها،داروهای افزایش ادرار و برخی دیگر می شود .در صورتی که بعد از شروع مصرف یک دارو ،احساس خستگی در شما بوجود آمد ،حتما با دکتر خود در میان بگذارید .

۲. تحرک داشته باشید

آخرین چیزی که در هنگام خستگی ممکن است تمایل به انجامش داشته باشید ورزش کردن است ؛در حالی که بسیاری از مطالعات نشان می دهند که فعالیت فیزیکی موجب افزایش سطح انرژی فرد می شود .

طبق گفته کری استوارت، پروفسور علوم درمانی و استاد دانشگاه هاپکینز، ورزش ارتباط تنگاتنگ با انرژِی فرد و سطح کلی کیفیت زندگی دارد .افراد فعال تر در زمینه فیزیکی ،احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند و همچنین ورزش کردن باعث عملکرد بهتر قلب ،شش ها و ماهیچه ها می شود .این امر به مانند ریختن سوخت در ماشین ، انرژی شما را برای انجام هر نوع کاری افزایش می دهد .

 ۳. به بدن خود حالت دهید تا حال روحیتان تغییر یابد

اگرچه تقریبا همه ی انواع ورزش خوب است ،اما یوگا اختصاصا برای افزایش انرژی بسیار مؤثر است. داوطلبانی در انگلیس بعد از شش هفته انجام یوگا با هفته ای یک جلسه تمرین، گزارش بهبود سطح شفافیت ذهنی ،انرژی و اعتماد به نفس خود را داده بودند.

هیچ گاه برای امتحان دیر نیست .محققان دانشگاه اورگن به ۱۳۵ مرد و زن ۶۵-۸۵ سال،دستورالعمل های یوگا را پیشنهاد دادند و در پایان شش ماه ،شرکت کنندگان ، افزایش سطح رضایت از خود و سطح انرژی کلی خود را اعلام کرده بودند .

۴. آب زیاد بنوشید

کمبود آب بدن انرژی را کاهش داده و عملکرد فیزیکی بدن را تضعیف می کند .دان جودلسون،دکترا و کمک پرفسور کنزیولوژی دانشگاه فولترون کالیفرنیا،می گوید،”تحقیقات ما نشا می دهد که کمبود آب بدن انجام تمریناتی که نیازمند بالا بردن وزنه هستند، را برای ورزشکاران سخت می کند . منطقی است که فکر کنیم ،کمبود آب باعث احساس خستگی افراد حتی در انجام امور روزانه می شود .” کمبود آب همچنین باعث کاهش سطح هوشیاری و تمرکز می شود.

چگونه تشخیص دهیم که آب به مقدار کافی نوشیده ایم؟ طبق گفته جودلسون،در صورت کافی بودن آب بدن رنگ ادرار زرد کمرنگ خواهد بود و اگر تیره تر از آن باشد نشان می دهد که آب رسیده به بدن کافی نبوده است. (البته صرفنظر از بیماری هایی که باعث تغییر رنگ ادرار می شوند)

۵. زود بخوابید

کمبود خواب باعث افزایش احتمال تصادفات شده و یکی از دلایل اصلی احساس خستگی در طول روز است .پس زود بخوابید تا یک خواب شبانه کامل داشته باشید.

در یک مطالعه که سال ۲۰۰۴ در دانشگاه استنفورد انجام شد ، به شرکت کنندگان اجازه داده شد که به دلخواه خود بخوابند و همه ی آن ها در پایان تست اعلام داشتند که احساس انرژی بیشتر و خستگی کمتر دارند .عادت زور خوابیدن میتواند تأثیرات مهمی نیز بر روی سلامتی داشته باشد .

در صورتی که در طول روز به مرز بسته شدن چشم از خواب رسیدید،یک چرت کوتاه بزنید .چرت زدن بیداری شما را بازگردانده و سطع عملکرد شما را ارتقاء می دهد .یک چرت ۱۰ دقیقه ای معمولا برای بالا بردن انرژی کافی است.بیشتر از ۳۰ دقیقه در طول روز نخوابید ،چون ممکن است مانع خواب شما در هنگام شب شود .مصرف یک فنجان قهوه بعد از چرت زدن ممکن است سطح انرژی شما را بسیار بیشتر افزایش دهد .

۶. ماهی مصرف کنید

روغن های حاوی امگا ۳ علاوه بر مناسب بودن برای قلب،سطح هوشیاری شما را نیز بالا می برند .بر طبق تحقیق سال ۲۰۰۹ که در دانشگاه سیِنا ی ایتالیا انجام شده،داوطلبانی که کپسول های حاوی روغن امگا ۳ ماهی را برای ۲۱ روز مصزف کرده بودند ،واکنش ذهنی سریع تری داشتند .آنان همچنین احساسات خود را بسیار قوی تر بیان می داشتند.

۷. زمان ها را با ساعت بدن خود هماهنگ کنید

بعضی از افراد در صبح دارای انرژی بسیار زیادی برای انجام کارهای خود هستند و عده ای نیز در انتهای روز کارهای خود را بهتر انجام می دهند.

این موارد شخصی در الگوهای انرژی روزانه بوسیله ساختار های مغزی و ژنتیکی ایجاد شده و به سختی قابل تغییر هستند .به جای تغییر ،از ریتم انرژی روزانه خود آگاهی یافته و سپس جدول زمانی کارهای خود را بر اساس آن تنظیم کنید تا بیششترین عملکرد را داشته باشید .

۸. اضافه وزن را ازبین ببرید

استوارت از دانشگاه جان هاپکینز بیان می دارد که حذف اضافه وزن باعث افزایش انرژِ می شود . حتی کاهش های کوچک در چربی های بدن نیز باعث بهبود حالت،انرژی و کیفیت زندگی می شود.

بیشتر متخصصان تغذیه، برای کاهش وزن ، کم کردن وعده های غذایی ، خوردن وعده های متعادل و ورزش کردن را پیشنهاد می کنند.

۹. تعداد موارد خوردن در طول روز را افزایش دهید

تعدادی از افراد  خوردن وعده های کوچک، با دفعات بیشتر در طول روز را ترجیح می‌دهند. این کار احتمالا باعث یکنواخت نگه داشتن سطح قند خون می‌شود.

از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید .زیرا زمان بیشتری برای جذب شدن نسبت به کربوهیدرات های ساده ،نیاز دارند و همین امر از نوسانات قند خون جلوگیری می کند. در صورتی که روش خوردن وعده های زیاد را انتخاب کردید،حتما به حجم وعده ها دقت داشته باشید تا از اضافه وزن جلوگیری کنید.

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید