انتشار این مقاله


۱۰ گام رسیدن به شادی

در این مقاله به برخی از راهکارهایی که می‌تواند باعث رسیدن شما به شادی شود اشاره‌ای خواهیم کرد.

گاهی اوقات جست و جوی خوشبختی می‌تواند به مثابه پیدا کردن یک گنج گمشده، بسیار گیج‌کننده باشد! درست وقتی که فکر می‌کنید سرنخی از رااه رسیدن به آن پیدا کرده‌اید ناگهان با تخته سنگ‌هایی در مسیرتان مواجهه می‌شوید که مانع دستیابی شما به آن شادی و خشنودی می‌شود. در این مقاله به برخی از راهکارهایی که می‌تواند باعث رسیدن شما به شادی شود صحبت خواهد شد.

۱. بودن با دیگران

ممکن است در اطرافیانتان افراد خوب بسیاری وجود داشته باشید که شما از آن‌ها دور باشید. تلفن را بردارید و با این دوستان قدیمی خود تماس بگیرید! این کار می‌تواند خاطرات خوب شما را دوباره زنده کند و چه بسا تاثیرات بسیار خوبی در زندگی شما داشته باشد.

۲. به خاطر داشته باشید که خوشبختی و شاد بودن شما با عملکردتان متناسب است

این بدان معناست که هیچکس جز خودتان نمی‌تواند شما را واقعا خوشحال کند. ممکن است از این جمله متعجب شوید اما بدانید که واقعا همینطور است! خودِ من وقتی لبخندی بر لبان شخصی می‌بینم به آن توجه می‌کنم؛ چراکه دیدن آن لبخند مرا خوشحال می‌کند! به خصوص این‌که شادی من در صورتیکه خودِ من مسبب آن لبخند باشم بسیار زیاد هم خواهد بود.

۳. شادی خود را محدود به چیزی نکنید

اگر شما شادی خود را وابسته به موقعیت و یا شخص خاصی می‌دانید، به احتمال زیاد رسیدن به این شادی هرگز میسر نخواهد بود! شما باید دامنه‌ی فعالیت‌ها و تعداد دوستان خود را گسترش دهید. به یقین می‌دانید که شرکت کردن در کار و فعالیت‌های جدید، باعث تولید مواد شیمیایی خاصی در مغز می‌شود که بر میزان شادی شما می‌افزاید. پس تا می‌توانید فعال باشید!

۴. به احساساتتان اعتماد کنید

هنگامی که ما برخلاف عقاید و احساساتمان رفتار می‌کنیم و نتیجه‌ی معکوس می‌گیریم غمگین می شویم. به احساسات خود این اجازه را بدهید که شما را به سوی افراد یا چیزهایی که حتی اندکی باعث شادی شما می‌شوند سوق دهند. مطمئن باشید روز به روز بر شادی شما افزوده خواهد شد!

۵. آیا مدیتیشن انجام می‌دهید؟!

اکثر کتاب‌های خوشبختی در مورد مدتیشن و مراقبه به عنوان کلید شادی یاد می‌کنند، اما متاسفانه اکثر مردم حتی نمی‌دانند که چگونه آن‌ها را انجام دهند. مطالب زیادی در این زمینه به صورت ارائه‌ی انواع کلاس‌ها، سی دی و وب سایت وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره گیرید. سعی کنید بیشتر اوقات فراغت خود را در طبیعت سپری کنید. هدف اصلی این می‌باشد که شما بتوانید خودتان را آرام کنید. با انجام دادن این دو کلید شادی، چه بسا در مورد چیزهایی که قبلا از آن‌ها واهمه داشتید احساس خوبی پیدا می‌کنید و غم و اندوه از شما دور خواهد شد.


مقاله‌ی مرتبط: اثرات آرام بخش مدیتیشن و ٣ راه آسان براى دست يابى به آن


۶. افکار خود را سامان دهید

بسیاری از افراد هنگامی که غرق در افکار و اندیشه می‌شوند از شادی‌ها و خوشی‌ها کناره می‌گیرند. وقتی ذهن خود را پر از افکار می‌‍کنید سخت است تا به چشم‌اندازی که مد نظرتان است برسید. سعی کنید لیستی از مواردی که فکر می‌کنید مدیریت آن‌ها برایتان دشوار است تهیه کنید. در آخر شما به این نتیجه خواهید رسید که بسیاری از موارد این لیست را خودتان به تنهایی می‌توانید انجام دهید از طرفی مواردی که نوشته‌اید هم آنقدرها که فکرش را می‌کردید زیاد نبودند! در صورتی که برای انجام هرکدام از آن‌ها نیاز به کمک داشتید حتما از اطرافیانتان کمک بخواهید.

۷. از کسانی که باعث باعث ناراحتی شما می‌شوند، دوری کنید

ممکن است این موضوع در نظر شما بسیار ساده به نظر برسد اما زندگی با چنین افرادی بسیار بغرنج و خسته کننده است. در مورد این موضوع، تشکیل جلسات خانوادگی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. افراد بسیاری هستند که خودشان متوجه نیستند تا چه اندازه زندگی را برای اطرافیانشان سخت و طاقت فرسا کرده‌اند.

۸. با نگاه کردن به تصاویر، خاطرات خوب خود را مرور کنید

اکثر مواردی که مانع از احساس خوشحالی ما می‌شوند، همین موضوعات روزمره‌ی زندگی می‌باشند. گاهی برگشت به عقب و مرور کردن خاطرات، این نکته را به شما متذکر می‌شود که زندگی هنوز ادامه دارد و هرآنچه در آن وجود دارد روزی به پایان می‌رسد. شما باید به کلیات زندگی خود توجه داشته باشید نه اینکه فقط بر بخش‌های بد آن تمرکز کنید.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه از شر خاطرات ناخوشایند خلاص شویم؟


۹. ارزش‌های خود را گرامی بدارید

همه‌ی ما یک سیستم ارزشی داریم، مسیری که تصمیم گرفته‌ایم زندگیمان را در سمت و سوی آن جهت‌دهی کنیم؛ راهی که طی کردن آن دید مثبتی از خودمان برجای می‌گذارد. نکته‌ی مهم که باید بخاطر داشته باشیم این است که در پستی و بلندی‌های زندگی به هیچ عنوان نباید دیدگاه خود را نسبت به چیزهایی که برای ما به عنوان ارزش تلقی می‌شوند از دست بدهیم. ارزش‌های خود را گرامی بدارید تا به شادی برسید.

۱۰. بازی کنید

گاهی اوقات ما چنان غرق در امور زندگی و حل مشکلات خود می‌شویم که به کل فراموش می‌کنیم زمانی را به شادی کردن و تفریح خود اختصاص دهیم. مهم است که این نکته را به خاطر بسپارید:

حتی اختصاص دادن زمان اندکی شادی و تفریح به برنامه‌ی روزانه‌تان می‌تواند باعث موفقیت شما شود!

زمان‌هایی در زندگی وجود دارند که درکِ حس خوشبختی در آن بسیار دشوار می‌شود. پس اگر فکر می‌کنید که احساس خوشبختی نمی‌کنید، خود را مقصر ندانید. زندگیِ اکثر ما در محدوده‌ی هم است اما انسان‌هایی وجود دارند که به طور ذاتی همیشه شادتر از بقیه‌ی افراد هستند. بنابراین سعی کنید از مقایسه‌ی خود با دیگران خودداری کنید. بکارگیری تکنیک‌های فوق به شما این امکان را می‌دهد تا بیشتر احساس خوشبختی کنید.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید