انتشار این مقاله


ماری جوانا چه تأثیری در دید فرد دارد؟

یک تحقیق تأثیر استفاده‌ی مداوم ماری جوانا که ممکن است سلول ها‌ی خاصی که در عملکرد شبکه‌ی چشم نقش دارد را پیدا کرده‌است. اما بعضی کارشناس‌ها می‌گویند که شواهد نشان داده در این مطالعه اسناد کافی وجود نداشته که ارتباط بین این دو فاکتور را به خوبی نشان دهد. سلول هایی که محققان در این […]

یک تحقیق تأثیر استفاده‌ی مداوم ماری جوانا که ممکن است سلول ها‌ی خاصی که در عملکرد شبکه‌ی چشم نقش دارد را پیدا کرده‌است.

اما بعضی کارشناس‌ها می‌گویند که شواهد نشان داده در این مطالعه اسناد کافی وجود نداشته که ارتباط بین این دو فاکتور را به خوبی نشان دهد.

سلول هایی که محققان در این مطالعه برروی آن تمرکز کرده‌اند، سلول ها‌ی گانگیلیونی شبکیه خوانده می‌شوند که در نزدیکی لایه‌ی داخلی در شبکیه چشم قرار دارد و این سلول ها اطلاعات بینایی را جمع‌آوری می‌کنند و به مغز می‌فرستند.

این مطالعه شامل ۵۲نفر از افرادی بوده اند که در ماه گذشته در هفته حداقل ۷بار ماری جوانا را مصرف کرده‌اندو همچنین شامل۲۴نفراز افرادی که این ماده را مصرف نمی‌کردند، می‌شود.افراد در هردو گروه بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشتند.محققان ماده‌ی روانگردان اصلی ماری جوانا‌را با استفاده از تست ادرار برای THC را تأیید کردند.

براساس مطالعات انجام گرفته در هشتم دسامبر در مجله‌ی چشم پزشکی GAMA، محققان بینایی افراد شرکت کننده را بررسی کردند و پی بردند که بینایی افراد نسبتاً خوب است و هیچکدام از افراد شرکت کننده در تحقیق از مشکلات بینایی ناشی از استفاده از ماری جوانا مثل تاری دید، شکایت نکردند.

محققان برای مطالعه اینکه گانگیلیون ها‌ی شبکیه‌ی شرکت کننده‌ها چگونه عمل می‌کنند، از روشی که الکترورتینوگرافی نامیده می‌شود، استفاده کردند.این روش اطلاعاتی درباره‌ی اینکه سلول ها چگونه کار می‌کنند و همچنین در مورد اینکه سلول ها چگونه به صورت سریع اطلاعات بینایی را از شبکیه به مغز منتقل می‌کند، جمع‌آوری می‌کند.

در مطالعات، آزمون گرفته شده نشان می‌دهد در مقایسه‌ی افرادی که ماری جوانا مصرف نمی‌کنند با کسانی که از این ماده استفاده می‌کنند کمی تأخیر در ارسال پیام ها از شبکیه به مغز وجود دارد.

مطالعات همکار نویسنده DR.Vincent Laprevote روانپزشک در بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی Pol در Grand Nancy فرانسه نشان داد که روشن نیست که آیا اثر بالقوه از ماری جوانا دائمی است یا زمانی که فرد استفاده از ماری جوانا را متوقف کند، اثر این دارو هم متوقف خواهد شد.

اما برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که این مطالعه محدودیت ها‌ی قابل ملاحظه ای داشته و به این دلیل معلوم نیست که آیا ارتباط واقعی بین استفاده کنندگان ماری جوانا و اثرات آن، وجود دارد یا نه.

DR.Chistopher Lyons چشم پزشک در دانشگاه انگلیسی کلمبیا که در این تحقیق شرکت نکرده گفته است که  تحقیقات زیادی لازم است تا مشخص شود که آیا واقعا استفاده‌ی ماری جوانا ارتباطی با تغییرات در عملکرد این سلول ها دارد یا نه.

Lyons اشاره کرد که اگرچه نتایج الکترورتینوگرافی تفاوت نشان داد بین مصرف کنندگان ماری جوانا وغیر مصرف کنندگان تأخیری به نظر بیاید که تبدیل به مشکلات واقعی در دید و بینایی استفاده کنندگان بشود. Dr.Lyons در Live science گفت: در واقه کاربران ماری جوانا در این مطالعه هیچ علائم بینایی واقعی و یا تغییر در کیفیت بینایی خود، تجربه نمیکنند.

درسرمقاله‌ای که در همان مجله به عنوان مطالعه منتشر شد، Lyons و DR.Rabson  چشم پزشک در دانشگاه کالج لندن که او نیز در تحقیقات شرکت نداشت، اشاره کرد که دانشمندان، استفاده‌ی مردم از ماری جوانا را به‌وسیله‌ی آزمایش ادرار که از طریق آزمایش خون نمی‌توان به طور دقیق بررسی کرد، آزمایش کردند.

Dr.Lyons و Dr.Rabson بیان کردند علاوه بر ماری جوانا فاکتور های دیگری از قبیل استفاده ار دخانیات، رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی می‌تواند روی عملکرد سلول های شبکیه شخص تأثیر گذارند. می‌توانند روی نتایج تحقیقات نیز اثر بگذارند.

علاوه بر این در حالی که نویسندگان این مطالعه گفتند که اختلالاتی که آنها در این مطالعه که شامل اختلال در عملکرد سلول های گانگیلیونی شبکیه در افرادی که ماری جوانا استفاده کردند، پیدا کردند. ممکن است توضیح دهد چرا برخی کاربران ماری جوانا تغییر دید را تجربه می‌کنند.آنها در این مطالعه هیچ علتی را پیدا نکردند تا این بیانیه را حمایت کنند.

 

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید