انتشار این مقاله


پاهای این جنین از طریق شکافی در دیواره‌ی رحم مادرش، بیرون افتاده‌اند!

اگر با آنچه در طی بارداری درون بدن مادر رخ می‌دهد آشنا نیستید، شاید تصویر بالا به طوری ویژه برایتان عجیب جلوه نکند ولی این چیزی است که پزشکان بیمارستان Angers University قبل از این، مشابهش را ندیده بودند. در چیزی که بیست‌وششمین قسمتِ مستند از عارضه‌ی غیرمعمول حاملگی می‌باشد، شکافی در دیواره‌ی رحم مادر رشد […]

اگر با آنچه در طی بارداری درون بدن مادر رخ می‌دهد آشنا نیستید، شاید تصویر بالا به طوری ویژه برایتان عجیب جلوه نکند ولی این چیزی است که پزشکان بیمارستان Angers University قبل از این، مشابهش را ندیده بودند.

در چیزی که بیست‌وششمین قسمتِ مستند از عارضه‌ی غیرمعمول حاملگی می‌باشد، شکافی در دیواره‌ی رحم مادر رشد کرده که از طریق آن پاهای جنین و مقدار زیادی از مایع محافظتی آمنیوتیک از دست رفته است.

ماجرای این کیس با مراجعه‌ی زنی ۳۳ ساله برای آزمایش التراسوند طبق برنامه به بیمارستان، طی بیست‌ودومین هفته‌ی حاملگی شروع شد. در این زمان او هیچ نشانه‌ی غیرمعمولی نداشت و فکر نمی‌کرد که چکابش به طور معمول پیش نرود ولی با بررسی پزشکان، فتقی بزرگ در کیسه‌ی آمنیوتیک (غشای محافظتی که جنین را احاطه می‌کند) پیدا شد. در این مورد، تصاویر سونوگرافی نشان دادند که کیسه از طریق شکافی در سمت چپ دیواره‌ی رحم منحرف شده است.

اسکن‌های بعدی با MRI اندازه‌ی این شکاف را ۲.۵ سانتی‌متر محاسبه کردند که با فلش در تصویر زیر نشان داده شده است:

24629364-uterus-1-virtualdr-ir
اعتبار تصویر به Bouet و دیگران/ The New England Journal of Medicine متعلق می‌باشد.

پاهای چنین از این راه تا زانو به بیرون از رحم نفوذ کرده بودند. پزشکان درباره‌ی خطرات بالقوه‌ی این شکاف و عارضه‌هایی که می‌تواند به وجود آورد هشدار دادند که شامل پارگی کامل رحم یا تولد زودرس می‌شد. با این حال این زن و همسرش تصمیم گرفتند حاملگی را ادامه داده و آن را دقیقاً کنترل کنند.

مطابق با چیزی که پزشک این زن Emmanuel Bouet به LiveScience گفته است، دلیل احتمالی ایجاد چنین شکافی سابقه‌ی قبلی این زن در سزارین می‌باشد. این ششمین حاملگی زن خبرساز می‌باشد که هر ۵ نوزاد قبلی توسط عمل جراحی سزارین به دنیا آمده‌اند. [تولد‌های سزارین ممکن است بر تکامل انسان مؤثر باشند]

با این حال بافتی که بریدگی‌های سزارین روی آن ایجاد شده، التیام یافته و قوی شده بودند ولی نواحی مجاور آن‌ها ضعیف شده و موجب گشته‌اند تا چنین اتفاقی رخ دهد. درست است که تکرار عمل‌های جارحی سزارین عوارضی را به همراه دارند ولی این یکی دیگر قابل انتظار نبود. این مورد واقعاً نادر است. معمولاً خطر پارگی طی زایمان وجود دارد ولی در این مورد رحم به دلیل عمل‌های قبلی ضعیف شده بود. این خطر پس از ۳ یا ۴ زایمان با عمل سزارین مشکل‌ساز می‌شود.

خوشبختانه در این مورد عارضه‌ی به وجود آمده باعث از دست رفتن نوزاد نشده است. دو ماه پس از MRI و زمانیکه حاملگی در هفته‌ی سی‌ام خود بود، سونوگرافی دیگری نشان داد که اندازه‌ی این شکاف دوبرابر شده و به ۵ سانتی‌متر می‌رسد. در نهایت تصمیم بر این شد که ششمین عمل جراحی سزارین نیز انجام گردد و یک پسر ۱.۳۸۵ کیلوگرمی به دنیا بیاید.پس از عمل جراحی دیواره‌ی رحم ترمیم شده و مادر فقط پس از بستری ۵روزه در بیمارستان ترخیص یافت. شش ماه بعد هم مادر و هم نوزاد سالم بوده و اکنون پزشکان با گزارش این کیس در The New England Journal of Medicine قصد دارند تا همکاران خود را از بروز عوراض مشابه در آینده آگاه نمایند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید