انتشار این مقاله


ارتباط کمبود ویتامین D با سردردهای مکرر

مطالعه‌ی جدیدی در فنلاند نشان داد مردانی که سطح پایینی از ویتامین D دارند، بیشتر دچار سردردهای مکرر می‌شوند. در این مطالعه، اطلاعات تقریبا ۲۶۰۰ مرد فنلاندی بین سنین ۴۲ تا ۶۰ مورد بررسی قرار گرفت. این مردان آزمایش خون دادند و به سوالاتی درمورد فراوانی سردرد‌هایشان پاسخ دادند. سطح ویتامین D در حدود ۷۰ درصد […]

مطالعه‌ی جدیدی در فنلاند نشان داد مردانی که سطح پایینی از ویتامین D دارند، بیشتر دچار سردردهای مکرر می‌شوند.

در این مطالعه، اطلاعات تقریبا ۲۶۰۰ مرد فنلاندی بین سنین ۴۲ تا ۶۰ مورد بررسی قرار گرفت. این مردان آزمایش خون دادند و به سوالاتی درمورد فراوانی سردرد‌هایشان پاسخ دادند.

سطح ویتامین D در حدود ۷۰ درصد این مردان کمتر از ۲۰ نانوگرم در هر میلی لیتر (nmol/L ۵۰) بود، که آستانه‌ی کمبود ویتامین ‌D در نظر گرفته می‌شود. سطوح پایین ویتامین D مسئله‌ای ویژه‌ در فنلاند و سایر کشور‌های اروپای شمالی است چرا که این کشور‌ها در معرض نور خورشید کمتری، که برای ساخت ویتامین D در بدن نیاز است، قرار دارند.

به طور متوسط، سطح ویتامین D مردانی که سر درد‌های مکرر – حداقل یکبار در هفته – داشتند، ۱۵.۳ ng/ml و در مقابل سطح ویتامین مردانی که سردرد‌های مکرر نداشتند، ۱۷.۶ ng/ml بود.

مردان با کمترین میزان ویتامین D (زیر ng/ml ۱۱.۶ یا nmol/L ۲۸.۹) حدود دو برابر بیشتر از مردان با بیشترین میزان ویتامین D (بیشتر از ng/ml ۲۲ یا nmol/L ۵۵) احتمال داشت سردردهای مکرر داشته باشند.

این مطالعه‌ی جدید یکی از گسترده ترین مطالعات در مورد ارتباط بین ویتامین D و سردردها بود. با این حال این مطالعه در یک نقطه‌ی زمانی انجام شده است بنابراین محققان نمی‌توانند بگویند که ابتدا کمبود ویتامین D رخ داده یا سردردها. محققان بیان کردند ممکن است افرادی که سردردهای مکرر دارند زمان کمتری را خارج از خانه سپری کنند، و درنتیجه کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند، هرچند در فنلاند که مردم به طور کلی کمتر در معرض آفتاب هستند این توضیح احتمال کمی دارد.

علاوه بر این دانشمندان اظهار داشتند که به دلیل اینکه این مطالعه تنها مردان را تحت بررسی قرار داد، مشخص نیست یافته‌ها در زنان هم صادق باشد.

به گفته‌ی این پژوهشگران، مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا مکمل‌های ویتامین D می‌توانند از سردردهای مکرر جلوگیری کنند یا آن‌ها را درمان کنند یا خیر؟

این مطالعه، سوم ژانویه در ژورنال آنلاین Scientific Reports منتشر شد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید