انتشار این مقاله


داروهای سرطان پوست، قاتل حیوانات خانگی!

به گزارش سازمان غذا و دارو (FDA)، پمادهایی که برای درمان سرطان پوست و زخم‌های غیرعادی پوست استفاده می‌شوند، برای حیوانات خانگی کشنده‌اند. ماده‌ای به‌نام فلورویوراسیل که در این مواد وجود دارد، می‌تواند باعث بیماری و مرگ حیوانات خانگی شود. کسانی که از این مواد دارویی استفاده می‌کنند و در عین حال حیوان خانگی دارند، […]

به گزارش سازمان غذا و دارو (FDA)، پمادهایی که برای درمان سرطان پوست و زخم‌های غیرعادی پوست استفاده می‌شوند، برای حیوانات خانگی کشنده‌اند. ماده‌ای به‌نام فلورویوراسیل که در این مواد وجود دارد، می‌تواند باعث بیماری و مرگ حیوانات خانگی شود.

کسانی که از این مواد دارویی استفاده می‌کنند و در عین حال حیوان خانگی دارند، باید هنگام مصرف و حتی نگهداری این مواد مراقب باشند، زیرا مقدار کمی از این مواد برای حیوانات خانگی کشنده است.

این اطلاعیه زمانی منتشر شد که FDA مرگ ۵ سگ خانگی که به اشتباه، از این مواد خورده‌بودند را گزارش داد. در یکی از موارد، دو سگ در حال بازی با تیوب پماد بودند که منجر به سوراخ شدن تیوب شده و بعد از خوردن آن، سگ‌ها شروع به استفراغ و تشنج کردند و بعد از ۱۲ ساعت منجر به مرگ آن‌ها شد. در یک مورد دیگر، یکی از سگ‌ها پماد را قورت داده ولی به کمک صاحبش به دامپزشکی برده می‌شود که در آن‌جا نیز کمکی از دست دامپزشکان بر نمی‌آید و بعد از چند روز بیماری، دامپزشکان برای جلوگیری از عذاب کشیدن سگ، او را می‌کشند.

با این‌که این گزارشات که فقط در مورد سگ ها اعلام شده، FDA هشدار می‌دهد که گربه‌ها هم در این زمینه مستثنی نیستند. اگر فردی در یک ناحیه از پوست خود از پماد استفاده کرده و با همان ناحیه گربه‌اش را نوازش کند، گربه به طور تصادفی آن‌جا را لیس زده و دارو وارد بدنش شود، می‌تواند گربه را بکشد!

برای جلوگیری از این موارد، FDA پیشنهاد می‌کند که این پماد‌ها دور از دسترس حیوانات قرار گیرند و افراد خانواده بعد از استفاده از این پماد‌ها و قبل از دست زدن به حیوانات، مبل، فرش و تمام اشیایی که در دسترس حیوانات هستند، دستان خود را کاملاً عاری از این دارو کنند. داروسازان نیز باید به بیماران در مورد نحوه‌ی نگهداری از این دارو آگاهی کافی دهند. صاحبان حیوانات باید در صورت تماس این دارو با حیوان مورد نظر، الساعه به دامپزشک مراجعه کنند تا از مرگ حیوان جلوگیری شود.

طبق اطلاعات سازمان سلامت ملی، فلورویوراسیل‌ها با نام های Carac، Efudex و Fluoroplex در بازار وجود دارند. این دارو‌ها برای درمان لکه‌های حاصل از نوعی سرطان پوست با عنوان  basal cell carcinoma استفاده می‌شوند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید