انتشار این مقاله


بسیاری از نوزادان ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند

طبق مطالعه جدید، بسیاری از نوزادان شیرخوار ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. محققان با بررسی ۱۸۴ زن شیرده متوجه شدند بیشترشان روزانه مکمل ویتامین D به نوزادان خود نمی‌دهند. به علت سطح پائین ویتامین D شیرمادر، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان شیرخوار و نوزادانی که علاوه بر شیرمادر ترکیب کمکی نیز به آنها […]

طبق مطالعه جدید، بسیاری از نوزادان شیرخوار ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند.

محققان با بررسی ۱۸۴ زن شیرده متوجه شدند بیشترشان روزانه مکمل ویتامین D به نوزادان خود نمی‌دهند. به علت سطح پائین ویتامین D شیرمادر، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان شیرخوار و نوزادانی که علاوه بر شیرمادر ترکیب کمکی نیز به آنها داده می‌شود، بایستی در چند روز آغازین زندگی خود ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D دریافت کنند.

سطح ناکافی ویتامین D درکودکان ممکن است منجر به بیماری‌های نرمی استخوان (راشیتیسم) شود. با وجود این‌که انسان می‌تواند ویتامین D موردنیاز خود را از نور خورشید دریافت کند؛ بنابه توصیه AAP به علت ریسک بالای سرطان پوست، نوزادان زیر ۶ ماه نباید درمعرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند. مکمل ویتامین D به صورت مایع بوده و بوسیله قطره‌چکان از طریق دهان به نوزاد داده می‌شود.

در این تحقیق ۱۴۰ مادر که نوزادانشان انحصرا با شیرمادر تغذیه می‌شدند و ۴۴ مادر که نوزادانشان علاوه برشیر مادر ترکیب کمکی نیز دریافت می‌کردند، موردبررسی قرار گرفتند. تمامی این افراد در مایوکلینیک Minnesota تحت مراقبت قرار داشتند.

کمی بیش از نصف مادران (۵۵ درصد) اعلام کردند که در هفته گذشته به نوزادانشان مکمل ویتامین D نداده‌اند و فقط ۴۲ درصد  ۴۰۰ واحد پیشنهاد شده را برای نوزادانشان تامین کرده بودند.زمانی که درمورد علت جویا شدند، بعضی از مادران درباره توصیه ۴۰۰ واحدی چیزی نمی‌دانستند و فکر می‌کردند که شیرمادر تمامی مواد موردنیاز کودک را دارد. یکی از مادران گفت که هرگز نمی‌دانسته مکمل ویتامین D موردنیاز است. به اعتقاد مادر دیگر خداوند شیر مادر را طوری طراحی کرده که هرچه نوزاد نیاز دارد تامین کند؛ چراکه نوزادان برای نسل‌ها بدون مکمل سلامت بوده و خوب رشد کرده‌‌اند.

مادرانی که به نوزادانشان ترکیب کمکی نیز داده بودند، تصور می‌کردند که این ترکیب همه ویتامین D موردنیاز را تامین می‌کند. درحالی که طبق بررسی برای تامین کافی از طریق ترکیب غنی شده با ویتامین D، نوزاد بایستی روزانه تقریبا یک لیتر از ترکیب را دریافت کند.

بسیاری از مادران مورد مطالعه (۷۶ درصد) گفتند که مولتی ویتامین حاوی ویتامین D مصرف می‌کرده‌اند. گرچه مادران می‌توانند از این طریق میزان ویتامین D شیر خود را افزایش دهند اما مطالعات نشان داده که برای غنی‌سازی شیر مادر، آن‌ها بایستی روزانه ۴۰۰۰ تا ۶۴۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند که این میزان بالاتر از مقدار موجود در مولتی ویتامین‌هاست.

با این حال اکثریت مادران شیرده مورد مطالعه (۸۸ درصد) ترجیح می‌دادند خودشان مکمل مصرف کنند تا اینکه به نوزاد بدهند. محققان نتیجه گرفتند وجود مادرانی که مکمل ویتامین D به صورت اضافی دریافت می‌کنند، می‌تواند سطح ویتامین D نوزادان را بهبود ببخشد. به گفته آن‌ها:

مادران همانطور که در دوران بارداری مکمل ویتامین مصرف می‌کنند، این مکمل‌ها پس از زایمان نیز می‌تواند در برنامه آن‌ها گنجانده شود.

این مطالعه در ژانویه و فوریه ۲۰۱۷ موضوع مهم ژورنال‌‌های سالانه پزشکی خانواده بوده است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید