انتشار این مقاله


۱۴ روشی که شما را جوان‌تر نشان می‌دهد

با انجام این تغییرات ساده به راحتی می‌توانید جوان‌تر بنظر برسید.

شما نمی‌توانید زمان را متوقف کنید، اما می‌توانید موها، دست‌ها و پوست خود را مثل قبل جوان کنید. شما نیازی به جراحی‌های پلاستیکی، خرید داروهای گران قیمت و یا کابینت پر از لوسیون ندارید. آنچه که نیاز دارید این است که عادت‌های روزانه‌ی خود را بررسی کرده و ترفندهای ضدپیری ساده را جزء کارهای روتین خود قرار دهید.

۱. از دستگاه‌های گرمایی استفاده نکنید

موهای جوان دارای درخشش هستند. استفاده از مو صاف‌کن، بابلیس و سشوار منجر به کدری می‌شود که چندین سال به ظاهرتان اضافه می‌کند. در موهای زنانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند انواع آسیب و شکستگی‌ها به چشم می‌خورد.
دو روز در هفته را روز عدم استفاده از وسایل گرمایی اعلام کنید. اجازه دهید موهای‌تان خود به خودی خشک شود و از شستن مداوم آن‌ها خودداری کرده و در صورت نیاز از اسپری برای خیس کردن استفاده کنید.

۲. روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

متخصصان پوست همیشه استفاده از کرم ضدآفتاب را برای محافظت در برابر سرطان پوست توصیه می‌کنند. همچنین استفاده‌ی زیاد از کرم ضد آفتاب موثرترین روش ضد پیری است. طبق مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۳، افرادی که ۳ الی ۴ روز در هفته از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که بعد از ۵-۴ سال پیگیری شروع به استفاده می‌کنند، کمتر دچار پیری پوست می‌شوند.
متخصصان پوست کرم ضد آفتاب ۳۰ (SPF 30) را به عنوان استاندارد توصیه می‌کنند. هر روز از SPF استفاده کنید؛ چه در روز بارانی و چه در روز آفتابی. بیش از آن‌چه فکر می‌کنید نیاز دارید، مصرف کنید؛ اکثر مردم یک چهارم مقدار دوزی را که نیاز دارند، مصرف می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: کدام SPF کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است؟


۳. از لوسیون دست استفاده کنید

پوست پشت دست بسیار نازک است و همین آن را مستعد می‌کند سریع‌تر از بقیه قسمت‌های بدن پیر شود و زمانی‌که هوای خشک رطوبت پوست را می‌گیرد، دستان‌تان از آنچه هست پیرتر بنظر می‌رسند. از لوسیونی استفاده کنید که دارای کرم ضد آفتاب نیز باشد؛ این باعث می‌شود آسیب‌های ناشی از نور خورشید که به صورت لکه‌های قهوه‌ای و چین و چروک ظاهر می‌شوند، به شدت کاهش یابند. هر روز صبح مرطوب‌ کننده‌ی SPF 30 پشت دستان‌تان بمالید.


مقاله‌ی مرتبط:  ۶ نکته برای جلوگیری از پیری دستانتان


۴. اجتناب از غذاهایی که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند

دندان‌های سفید نشانه‌ی سلامتی خوب و جوانی است. غذاهای تیره، داغ و چسبنده مانند سس بریانی و سس سویا از بدترین عوامل ایجاد کننده‌ی رنگ دندان هستند. همچنین شراب قرمز، قهوه و کولا رایج‌ترین لکه‌دار کنندگان دندان هستند.


مقالات مرتبط:


۵. به ناخن‌های‌تان لاک بزنید

طبق مطالعۀ انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، قسمتی از بدن که اغلب سن واقعی‌تان را نشان می‌دهد، صورت‌تان نیست بلکه دستان‌تان است. یکی از ترفندهایی که شما را جوان‌تر از سن‌تان نشان می‌دهد، لاک زدن است. استفاده از جواهرات به همراه لاک دست نواقص دیگر را پوشش می‌دهد.

۶. به طور منظم ورزش کنید

ورزش گردش خون سالم را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود پوست به بهترین شکل ممکن بنظر برسد. ورزش ممکن است پیری پوست را معکوس کند. علاوه‌براین، زمانی که خوش‌فرم و لاغر باشید طبیعتا جوان‌تر بنظر می‌رسید. روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کرده و این کار را به عادتی پایدار تبدیل کنید.


مقاله‌ی مرتبط: راهنمای عمومی برای ورزش


۷. مصرف نمک خود را کنترل کنید

خوردن غذاهای نمکی باعث حفظ آب می‌شود که نتیجه‌ی آن ظاهری باد کرده و پفی بویژه در ناحیه زیر چشم است. با جستجوی منابع حاوی نمک در رژیم غذایی از نفخ جلوگیری کنید. نمک همه جا هست؛ نان، غلات، ادویه‌جات، سس‌ها، گوشت گاو و حتی برخی مواد غذایی پخته شده‌ی شیرین.

۸. اعتیاد به گوشی هوشمند را تحت کنترل قرار دهید

با گذشت زمان، پایین نگه داشتن سر هنگام نوشتن پیام باعث ایجاد چین و چروک در گردن می‌شود. هر حرکتی که بطور مداوم انجام شود در نهایت منجر به ایجاد خطوط دائمی می‌شود. گوشی خود را هم سطح با چشمان‌تان قرار دهید و هنگام استفاده از گوشی سرتان را بالا نگه دارید.

۹. روزانه از دهان‌شویه استفاده کنید

اگر هر روز دهان و دندان خود را با دهان‌شویه می‌شویید، در مسیر درستی هستید. این کشنده‌ی باکتری علاوه بر ذرات روی دندان‌ها و لابه‌لای آن، لثه‌ها را نیز تمیز می‌کند که نتیجه‌ی آن دندان‌های تمیز و بدون زردی و لثه‌های صورتی است. از دهان‌شویه‌های بدون الکل و رنگ مصنوعی استفاده کنید.

۱۰. غذاهای حاوی پروتئین بالا بخورید

اگر موهایی سالم می‌خواهید باید از اصول اولیه شروع کنید؛ یعنی به اندازه‌ی کافی پروتئین بخورید تا تولید موی طبیعی را حفظ کنید. مواد مغذی مانند بلوک ساختاری موهای قوی عمل می‌کنند. اکثر زنان روزانه باید حدود ۴۶ گرم پروتئین مصرف کنند (اگر باردار، شیرده و ورزشکار باشند باید بیش‌تر مصرف کنند).


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ غذای عالی برای داشتن موهایی سالم


۱۱. مراقب موهای خیس باشید

اگر از دستگاه‌های گرمایی استفاده نمی‌کنید و مصرف پروتئین خود را نیز افزایش داده‌اید ولی همچنان دارای موهای کدر و نازک هستید، ممکن است عادت‌های بعد حمام‌تان اشتباه باشد. شانه کردن موهای خیس -زمانی که رشته‌های مو در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارند- می‌تواند منجر به شکستگی شود که باعث شل و ول شدن رشته‌های مو می‌شود.
هرگز موهای خود را زمانی که خیس هستند، شانه نکنید. بعد حمام از شانه‌هایی با دندانه‌های پهن و غیر نوک تیز استفاده کنید.

۱۲. سبزیجات مصرف کنید

سبزیجات تمیزکننده‌های طبیعی دندان‌ها هستند. سبزیجات غنی از فیبر مانند اسفناج، کاهو و بروکلی بطور طبیعی به تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌کنند. فیبر آنها می‌تواند از چسبیدن پلاک به مینای دندان جلوگیری کند (البته شما باید هر صبح و شب دندان‌های‌تان را مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید). رژیم غذایی غنی از سبزیجات به رنگ صورت و پوست شما طراوت می‌بخشد. افرادی که حدود ۳ وعده از محصولات تولید شده‌ی دارای کاروتنوئید -که در سبزیجات برگی سبز تیره و بروکلی یافت می‌شود- استفاده می‌کنند، دارای رنگ پوست سالم‌تر و جذاب‌تر هستند.
نیمی از بشقاب خود را از سبزیجات پر کنید. این کمک می‌کند اندازه‌ی ۲.۵ فنجان سبزیجات بخورید که به زنان زیر ۵۰ سال توصیه می‌شود هر روز مصرف کنند.

۱۳. استرس خود را کنترل کنید

استرس فقط منجر به تغییرات درونی نمی‌شود بلکه در ظاهر نیز نمایان می‌شود. استرس منجر به فرآیندهای التهابی در پوست می‌شود که می‌توانند شرایطی مانند پسوریازیس، آکنه و اگزما را تشدید کنند.
پشتیبانی‌های اجتماعی نقش مهمی در استرس ایفا می‌کنند؛ بنابراین حتما با دوستان‌تان ملاقات کنید. همچنین به تکنیک‌های آرام‌سازی مانند فعالیت‌های تنفسی و نوشتن مقالات بپردازید.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۶ راهکار طبیعی برای مقابله با استرس


۱۴. خواب کافی داشته باشید

در طول خواب عمیق، بدن مقدار بیش‌تری استروژن و پروژسترون تولید می‌کند. این هورمون‌ها مکانیسم‌های ترمیم طبیعی پوست را تقویت می‌کنند؛ بنابراین هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید، شاداب‌تر بنظر می‌رسید. همچنین این هورمون‌ها به جلوگیری از آکنه کمک می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: چند ساعت خواب در شبانه روز کافی است؟


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید