انتشار این مقاله


آیا لیزر می‌تواند اعتیاد را درمان کند؟

هنگامی که حرف از درمان‌های جدید می‌شود نام قرن ۲۱ می‌درخشد. آیا می‌خواهید وزن کم کنید؟ عمل جراحی برای چاقی خود می‌خواهید؟ قصد ترک سیگار را دارید؟ از هیپنوتیزم استفاده کنید. آیا قصد ترک شراب‌خواری را دارید؟ لیزر را به سمت سر خود شلیک کنید تا بتوانید این اعتیاد را درمان کنید. شاید برای شما […]

هنگامی که حرف از درمان‌های جدید می‌شود نام قرن ۲۱ می‌درخشد. آیا می‌خواهید وزن کم کنید؟ عمل جراحی برای چاقی خود می‌خواهید؟ قصد ترک سیگار را دارید؟ از هیپنوتیزم استفاده کنید. آیا قصد ترک شراب‌خواری را دارید؟ لیزر را به سمت سر خود شلیک کنید تا بتوانید این اعتیاد را درمان کنید.

شاید برای شما آخرین مورد خیلی آشنا نباشید یا این که به نظرتان ممکن نباشید به مانند دو مورد اول. شاید دلیل‌ آن این است که این مسئله کاملا صحت ندارد. در حالی که بعضی از شواهد تاکیدی بر این ادعا هستند که لیزر می‌تواند بر عادات اعتیاد به مواد مخدر موثر باشد؛ اما هنوز این آزمایشات بر روی انسان‌ها انجام نشده است. و تنها بر روی یک مدل از مواد مخدر آزمایش شده است و اطلاعات کافی بدست نیامده است.

این تحقیق، یک تحقیق بزرگ است که توجه همگان را به خودش جذب کرده است و بدون شک بسیاری از افراد معروف هم از این شیوه استفاده خواهند نمود همین استفاده از لیزر برای درمان اعتیادهاست. در این تحقیق از جوندگان برای آزمایش استفاده شده است و از لیزر برای درمان اعتیاد آنها استفاده می‌شود. به طور قطع در این آزمایشات از موش‌هایی استفاده می‌شود که دارای اعتیادی غیر از اعتیاد به پنیر چدار باشد استفاده می‌کنند، برای دستیابی به این منظور به موش‌های میزان زیادی کوکائین می‌دهند که از اعتیاد آنها مطمئن شوند.

نکته مهم اینجاست که آنها از موش‌هایی استفاده کردند که اصلاح نژادی انجام داده بودند و مستعد این بودند که در ناحیه پروفرونتال کورتکس خود دارای پروتئین ردوپسین (rhodopsins) باشند. ناحیه پروفرونتال، ناحیه‌ای از کورتکس است که در تغییر و تعدیل رفتار نقش مهمی را بر عهده دارد. همچنین این پروتئین به نور حساسیت دارد و هنگامی که اشعه لیزر به آن تابیده می‌شود، این عمل موجب فعال شدن این پروتئین می‌شود.

چیزی که طی این آزمایش فهمیده شد این بود که شلیک لیزر به سمت سر موش‌ها باعث شد که آن‌ها عادت استفاده از کوکائینشان را ترک کنند و همچنین آنها دریافتند که با خاموش کردن این پروتئین می‌تواند موش‌هایی که اعتیاد ندارند را به شدت مشتاق به مصرف کوکائین کرد. (منبع:Bardi) این مطالعه اطلاعات بیشتری را در مورد تاثیر قشر پروفرونتال بر روی اعتیاد نشان داد. دانشمندان بر این باور هستند که با فعال شدن این ناحیه از مغز، می‌توانند رفتار‌های اعتیاد انسان‌ها را مهار کرده و اعتیاد آنها را درمان کنند.

این انتظار را نداشته باشید که بتوانید با این شیوه تمام انواع اعتیاد را برطرف کنید مانند اعتیاد شدید به خرید کردن را و همچنین بتوان از این روش در هر جایی مانند مکان عادی‌ای مانند فروشگاه‌ها استفاده کرد.
در این روش از محرک‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که می‌بایست به نقظه خاصی از مغز به میزان مشخص تابیده شود. با این اگر همچنان شما بر استفاده از این روش مصمم هستید به خاطر داشته باشید که برای اثبات آن حداقل یک آزمایش منبی بر صحیح بودن این روش وجود دارد که مربوط به استفاده از تابش‌های سطح پایین لیزر برای کمک به ترک الکل می‌باشد. (منبع:Zalewska-Kazsubska, Obzejta)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. این جناب دکتر که تبلیغات متعدد وی در مورد «لیزر درمانی اعتیاد برای اولین بار در کشور» اونم در وبسایت و وبلاگهای بسیاری منتشر شده؛ درواقع کذب هست و از همون هفت سال پیش که این خبر مطرح شده دیگه هیچ جزئیات و خبر بیشتری از گسترش موفقیت این پروژه عجیب درمانی نشده!! ضمن اینکه بنده بعد از تماسها و پیگیری فراوان موفق شدم با “جناب دکتر مذکور“ ارتباط برقرار کنم. متأسفانه وقتی از صحت این شیوه درمانی و چگونگی أخذ نوبت و مراجعه به مطب ایشان پرسیدم. جالب بود ایشون فرمودند بله صحت داره اما وقت ندارم. گفتم مشکلی نیست بعد از آخرین بیمار هم نوبت بدید من صبرمیکنم. بهرحال پیچوندن بنده رو ایشان… متأسفم واقعاً!!
    اگر این مسئله واقعیت داشت. مثل تووپ صدا میداد و میشد کشف قرن!! ن اینکه یه بار خبرش منتشر شه و بعد دیگه ناپدید شه

دیدگاهتان را بنویسید