انتشار این مقاله


احتمالاً با تحریک عمقی مغز می‌توان اعتیاد را درمان کرد

ممکن است تحریک عمقی مغز در درمان اعتیاد به اپیوئیدها موثر واقع شود.

تحریک عمقی مغز (DBS) تکنولوژی تحت آزمایشی است که بحث‌های داغی در پزشکی در مورد آن جریان دارد. این تکنولوژی شامل کاشت یک وسیله‌ی شبه ضربان‌ساز در مغز بیمار برای فرستادن تکانه‌های الکتریکی است. DBS ذاتاً پروسه‌ای با خطر بالاست که درمورد اثرات دقیق آن بر مغز انسان هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست. اما برخی پزشکان باور دارند این تکنولوژی می‌تواند در کاهش علائم افسردگی یا حتی درمان آلزایمر موثر واقع گردد. اکنون احتمال می‌دهند در ارتباط با اعتیاد نیز کمک کننده باشد.

حال برای اولین بار در جهان در مغز بیماری بستری در Ruijin شانگهای، ایمپلنت ضربان‌ساز DBS جهت درمان اعتیادش به متامفتامین صورت گرفته است. به گفته‌ی بیمار، ایمپلنت اثری فوق‌العاده مثبت داشته است:

این وسیله به طور جادویی کار می‌کند. وقتی تنظیم می‌شود که خوشحال شوی، همین‌گونه می‌شود؛ یا اگر تنظیم شود که تو را عصبی کند، احساس عصبانیت می‌کنی. این دستگاه، شادی، خشم، غم و لذت را کنترل می‌کند.


سایر مطالعات انجام گرفته در چین، در تلاش برای درمان اعتیاد به اپیوئید با DBS، به نتایج مبهمی دست یافته‌اند. در ایالات متحده حداقل دو مطالعه که با هدف درمان اعتیاد به الکل با DBS انجام گرفته‌اند، به علت عدم نتیجه‌گیری درست در مورد خطرات موجود، کنار گذاشته شدند.

خطرات بالقوه

ایده‌ی استفاده از DBS برای درمان اعتیاد، نگرانی‌هایی در جوامع پزشکی سراسر دنیا ایجاد کرده است. علاوه بر این، نگرانی‌های قبلی در مورد خطرات بالقوه‌ی این تکنولوژی اعم از خون‌ریزی مغزی، تشنج، عفونت یا تغییرات شخصیتی نیز پابرجاست.

برخی محققان عقیده دارند که ارتباط دقیقی بین این تکنیک و اعتیاد هنوز شناخته نشده و به تحقیقات بیشتر نیاز دارد. در مطالعات حیوانی برخی شواهد مبنی بر کارآیی تکنیک وجود داشت هاست؛ اما همچنان نتیجه‌گیری کاملی صورت نگرفته است.

بسیار جذاب می‌بود اگر می‌توانستیم نتیجه‌ی چشم‌گیری در این راستا گزارش کنیم؛ اما احتمالاً اعلام نتیجه در این مرحله خیالاتی بیش نیست. Adrian Carter، سرپرست علوم اعصاب دانشگاه Minash در ملبورن

Adrian carter، سرپرست علوم اعصاب دانشگاه Minash در ملبورن
مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید