انتشار این مقاله


به اعتیاد به عنوان یک بیماری نگاه کنید

اعتیاد چیست؟ اعتیاد یک بیماری پیچیده است که اغلب در طبیعت مزمن است و بر عملکرد مغز و بدن تاثیر می گذارد. همچنین باعث آسیب جدی به خانواده ها، روابط، مدارس، محل های کار و محله می شود. شايعترين نشانههاي اعتیاد، از دست رفتن کنترل شديد، با وجود موارد جدی، مشکوک به استفاده، تلاشهای شکست خورده، تحمل […]

اعتیاد چیست؟

اعتیاد یک بیماری پیچیده است که اغلب در طبیعت مزمن است و بر عملکرد مغز و بدن تاثیر می گذارد. همچنین باعث آسیب جدی به خانواده ها، روابط، مدارس، محل های کار و محله می شود. شايعترين نشانههاي اعتیاد، از دست رفتن کنترل شديد، با وجود موارد جدی، مشکوک به استفاده، تلاشهای شکست خورده، تحمل و برداشت، همچنان ادامه دارد.اعتیاد می تواند به طور موثر از سوی متخصصان مراقبت های بهداشتی در کنار همکاری با خانواده یا همسالان درمان و مدیریت شود.

شیوع اعتياد

۴۰ میلیون آمریکایی در سن ۱۲ سالگی یا بیشتر از ۱ در ۷ نفر سوءاستفاده می کنند یا به نیکوتین، الکل یا سایر مواد مخدر معتاد هستند. این بیشتر از تعداد آمریکایی هایی با بیماری های قلبی (۲۷ میلیون)، دیابت (۲۶ میلیون) یا سرطان (۱۹ میلیون) است.

 

تفاوت بین سوء استفاده از مواد مخدر یا الکل و اعتیاد چیست؟

در شت مشکلات مواد مغذی وجود دارد: از خفیف تا متوسط ​​تا شدید. سوء مصرف مواد مخدر یا مواد مخدر یک مشکل مواد خفیف است که با داشتن دو یا سه علایم اعتیاد تعریف می شود. افرادی که از مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند می توانند عواقب جدی مانند حوادث، مصرف بیش از حد، جرم و جنایت، مشکلات مدرسه، خشونت و خودکشی داشته باشند. بسیاری از افراد مشکالت الکل یا سوء مصرف مواد را تجربه می کنند، اما قادر به متوقف کردن استفاده از الگوی مصرف خود نیستند و بدون تغییر به اعتیاد تغییر نمی کنند.

 

شدیدترین نوع اعتیاد یک بیماری فیزیکی و اغلب مزمن است که اغلب نیاز به درمان شدید و طولانی مدت دارد.و درست مثل سایر بیماری های جدی، افرادی که با اعتیاد شدید در طول زمان به طور فزاینده ای بیمار می شوند، به علت بیماری به بیماری های دیگر مبتلا می شوند و در نهایت می میرند.

اعتیاد به عنوان یک بیماری

اعتیاد یک بیماری پیچیده از مغز و بدن است که شامل استفاده اجباری از یک یا چند ماده با وجود عواقب جدی سلامتی و اجتماعی است. اعتیاد ناشی از ناحیه مغز است که مسئول پاداش، انگیزش، یادگیری، قضاوت و حافظه است. این سیستم های مختلف بدن و همچنین خانواده ها، روابط، مدارس، محل های کار و محله ها آسیب می رساند.

مدل بیماری اعتیاد

اعتیاد به عنوان یک بیماری توسط اکثر انجمن های پزشکی تعریف شده است، از جمله انجمن پزشکی آمریکایی و انجمن آمریکایی اعتياد پزشکی.

مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی، اعتیاد به وسیله ترکیبی از عوامل رفتاری، محیطی و بیولوژیکی ایجاد می شود. عوامل خطرساز ژنتیکی حدود نیمی از احتمال اعتياد فرد را در بر میگیرد.

اعتیاد شامل تغییرات در عملکرد مغز و بدن می شود. این تغییرات ممکن است توسط مصرف مواد خطرناک به وجود آید یا ممکن است پیش از آن وجود داشته باشند.

عواقب ناشی از اعتیاد بدون درمان اغلب شامل سایر اختلالات جسمی و روانی است که به مراقبت پزشکی نیاز دارند. اگر در طول زمان درمان نشود، اعتیاد شدید تر می شود، ناتوان می شود و تهدید کننده زندگی است.

چگونگی استفاده از مواد مغز را تغییر می دهد

مردم احساس لذت می کنند زمانی که نیازهای اساسی مانند گرسنگی، تشنگی و جنس راضی هستند. در بیشتر موارد، این احساس لذت از طریق انتشار برخی از مواد شیمیایی در مغز ایجاد می شود. بیشتر مواد اعتیاد آور باعث می شود مغز سطح بالای مواد شیمیایی مشابه را که با لذت یا پاداش همراه است، آزاد کند.

با گذشت زمان، انتشار این مواد شیمیایی باعث تغییرات در سیستم های مغز در زمینه پاداش، انگیزه و حافظه می شود. هنگامی که این تغییرات رخ می دهد، فرد ممکن است به این موضوع نیاز داشته باشد که به طور طبیعی احساس کند. فرد نیز ممکن است خواسته های شدید یا گرایش برای مواد اعتیاد آور را تجربه کند و همچنان از آن استفاده می کند، علیرغم عواقب مضر یا خطرناک. فرد نیز دارو را به سایر لذت های سالم ترجیح می دهد و ممکن است علاقه ای به فعالیت های عادی زندگی نداشته باشد. اعتیاد به شکل شدید تر بیماری می تواند موجب شود فرد از مراقبت از خود یا سلامت دیگران و یا بقاء خود جلوگیری کند.

این تغییرات در مغز می تواند به مدت طولانی باقی بماند، حتی پس از اینکه افراد مواد مصرفی را متوقف می کنند.اعتقاد بر این است که این تغییرات ممکن است افراد مبتلا به اعتیاد را به نشانه های فیزیکی و محیطی آسیب پذیر برساند که با استفاده از مواد مخدر مرتبط هستند، که همچنین به عنوان عوامل ایجاد می شود، که می تواند خطر ابتلا به عود را افزایش دهد.

آیا اعتیاد یک بیماری مزمن است؟

بیماری مزمن یک وضعیت طولانی مدت است که می تواند کنترل شود اما درمان نشده است.

حدود ۲۵-۵۰٪ از افراد مبتلا به یک مشکل مواد مخدر به نظر می رسد که اختلال شدید و مزمن دارند. برای آنها، اعتیاد یک بیماری پیشرونده و عودکننده است که نیاز به درمانهای شدید دارد و مراقبتهای بعد از مراقبت، نظارت و پشتیبانی خانواده یا همسالان برای مدیریت بهبودی آنها را ادامه می دهد.

خبر خوب این است که حتی شدیدترین و شدیدترین شکل اختلال میتواند قابل کنترل و برگشت پذیر باشد، معمولا با درمان طولانی مدت و نظارت مستمر و حمایت از بهبودی.

چرا قدرت اغلب کم است؟

تصمیم اولیه و اولیه در مورد استفاده از مواد منعکس کننده انتخاب آزادانه یا آگاهانه فرد است. با این حال، هنگامی که مغز توسط اعتیاد تغییر یافته است، این انتخاب یا اراده ضعیف می شود. شاید مشخص ترین علامت اعتیاد، از دست دادن کنترل مصرف مواد است.

آیا افراد مبتلا به اعتياد مسئول اقداماتشان هستند؟

افراد مبتلا به اعتیاد نباید به علت رنج از این بیماری متهم شوند. همه مردم در مورد اینکه آیا از مواد استفاده می کنند، انتخاب می کنند. با این حال، مردم انتخاب نمی کنند که چگونه مغز و بدن آنها را به مواد مخدر و الکل پاسخ می دهد، به همین دلیل افراد مبتلا به اعتیاد می توانند در صورت استفاده از دیگران، کنترل آنها را کنترل کنند. افراد مبتلا به اعتیاد هنوز می توانند استفاده کنند – این بسیار سخت تر از آن است که برای کسی که معتاد نشده است.

افراد مبتلا به اعتیاد مسئول جستجوی درمان و حفظ بهبود است. اغلب آنها به کمک و حمایت از خانواده، دوستان و همسالان نیاز دارند تا درمانی ادامه یابند و شانس زنده ماندن و بهبودی خود را افزایش دهند.

چرا برخی معتقدند اعتیاد یک بیماری نیست

بعضی افراد معتقدند اعتیاد نمی تواند یک بیماری باشد، زیرا این امر به دلیل انتخاب فرد برای مصرف مواد مخدر یا الکل است. در حالی که اولین استفاده (یا استفاده از مراحل اولیه) ممکن است به صورت انتخابی باشد، زمانی که مغز با اعتیاد تغییر کرده است، اکثر متخصصان معتقدند که فرد کنترل رفتار خود را از دست می دهد.

انتخاب، تعیین نمی کند که آیا یک بیماری است. بیماری های قلبی، دیابت و برخی از اشکال سرطان شامل انتخاب های شخصی مانند رژیم غذایی، ورزش، قرار گرفتن در معرض آفتاب، و غیره بیماری است که در نتیجه این انتخاب ها اتفاق می افتد.

دیگران معتقدند که اعتیاد یک بیماری نیست، زیرا برخی از افراد مبتلا به اعتیاد بدون درمان بهبود می یابند. افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد خفیف ممکن است با درمان کم یا بدون درمان بهبود پیدا کنند. افرادی که دارای جدی ترین نوع اعتیاد هستند معمولا نیاز به درمان فشرده دارند و به دنبال آن درمان مداوم این بیماری است. با این حال، برخی از افراد با اعتیاد شدید، نوشیدن یا استفاده از مواد مخدر بدون درمان، معمولا پس از تجربه یک بحران خانوادگی، اجتماعی، شغلی، جسمی یا معنوی، متوقف می شوند. دیگران با شرکت در جلسات خودآموزی (۱۲ گام و یا AA) بدون دریافت درمانهای حرفه ای، اگر در معرض خطر باشند، به آرامش می رسند.از آنجا که ما نمی فهمیم که چرا برخی افراد می توانند خودشان را متوقف کنند و یا از طریق جلسات خود کمک کنند در موارد خاص زندگی خود، افراد مبتلا به اعتیاد باید همیشه به دنبال درمان باشند.

معصومه نعمت بخش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید