انتشار این مقاله


۷ نشانه برای تشخیص یک پوست حساس

“پوست حساس” در واقع یک تشخیص پزشکی نیست، بلکه می‌توان با یک قضاوت صحیح به آن پی برد. اگر می‌خواهید بدانید که پوست شما حساس است یا نه، با پرسیدن این سوال‌ها از خود شروع کنید: آیا پوست شما ۳ بار یا بیشتر، نسبت به یک محصول مراقبتی از پوست مانند صابونها، لوسیون، کرم، شامپو، […]

“پوست حساس” در واقع یک تشخیص پزشکی نیست، بلکه می‌توان با یک قضاوت صحیح به آن پی برد. اگر می‌خواهید بدانید که پوست شما حساس است یا نه، با پرسیدن این سوال‌ها از خود شروع کنید:

  • آیا پوست شما ۳ بار یا بیشتر، نسبت به یک محصول مراقبتی از پوست مانند صابونها، لوسیون، کرم، شامپو، و غیره واکنش نشان داده است؟
  • آیا واکنشی به کرم‌های ضد آفتاب داشته‌اید؟
  • آیا با استفاده از محصولات مراقبت از مو و پوست دچار خارش شده‌اید؟
  • آیا شما بسیار با احتیاط از یک محصول جدید استفاده می‌کنید چون تجربه‌ی بدی در این زمینه در گذشته داشته‌اید؟
  • آیا شما نسبت به عطرها حساس هستید؟
  • آیا به داروهای تجویزی که کرم / لوسیون / ژل و غیره بوده‌اند، واکنشی پوستی داشته‌اید؟‌
  • آیا سابقه‌ی آلرژی، آسم، اگزما یا تب یونجه دارید؟ اگر پاسخ شما بله است، این به تنهایی شما را واجد شرایط نمی‌کند، اما، از لحاظ آماری، شما به احتمال بیشتری آلرژی پوست یا سوزش خواهید داشت.

اگر پاسخ شما به چند مورد از این سوالات “بله” بود، احتمالا دارای پوست حساسی هستید.

توجه داشته باشید که بین پوستی که به راحتی تحریک می‌شود، یا همان “پوست های حساس” و پوستی که واقعا آلرژیک است، تفاوت وجود دارد. یک واکنش آلرژیک واقعی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما در برابر مواد خاصی در یک محصول باعث ایجاد قرمزی، تورم، خارش، سوزش و حتی کهیر ‌شود.


مقالات مرتبط:


درمورد پوست‌های حساس، مشکل ممکن است مواد تشکیل‌دهنده خاص و یا خود محصول نباشد، بلکه ممکن است به اینکه چه مقداری از آن را استفاده می‌کنید بستگی داشته باشد. برای مثال، اگر شما دارای پوست نسبتاً طبیعی هستید و به صورت روزانه از اسکراب و اسفنج‌های زبر استفاده می‌کنید، پوست شما بسیار تحریک خواهد شد (قرمزی، حتی اگزما)، اما این بدان معنا نیست که شما به اسفنج حساسیت دارید.

این مفهوم به محصولات هم اعمال می‌شود، به ویژه آن‌هایی که اسیدی هستند. شما ممکن است با دریافت یک سرم ویتامین  C با غلظت ۱۰٪  مشکلی نداشته باشید اما با غلظت ۲۰٪ پوستتان تحریک شود. همین امر برای برخی از محصولات گلیکولیک نیز صدق می‌کند. اما شما واقعا به آن‌ها حساسیت ندارید. پوست شما فقط با آن‌ها تحریک می‌شود و شاید قادر به استفاده از آن‌ها ولی در یک فرمول متفاوت باشید.

137458653_XS

اگر شما دارای پوست حساسی هستید ، در این جا برخی از اقدامات برای کاهش مشکلات‌تان وجود دارد:

  • به طور کلی، از محصولاتی که می‌گویند برای پوست‌های حساس می‌باشد استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که لیستی با مواد تشکیل‌دهنده‌ی شیمیایی کم، خوب هستند. هر‌چه مواد شیمیایی بیشتر باشند، احتمال واکنش نشان دادن پوست شما بالاتر است.
  • به طور کلی، محصولات مراقبت از پوست گیاهی، مواد شیمیایی کمتری دارند. به یاد داشته باشید، که عصاره‌های گیاهی هم ممکن است باعث آلرژی پوست شوند.
  • اگر یک محصول باعث خارش یا سوزش پوست‌تان شود، یا به نظر می‌رسد وضعیت پوست شما را بدتر می‌کند، استفاده از محصول را متوقف کرده و با دکتر خود تماس بگیرید.
  • در صورت وجود محل خارش و تحریک روی پوست‌تان، منطقه آسیب‌دیده را به طور کامل دور از خورشید و پوشیده نگه دارید. اگر صورت تان محل آسیب دیده است، از یک کلاه بزرگ و کناره دار استفاده کنید. با دکتر خود ملاقات کنید.
  • به طور کلی، گذاشتن کرم‌های دارویی خانگی یا داروخانه‌ای مانند کورتیزون‌ها، کرم لیدوکائین، کرم بنادریل، یا پماد آنتی‌بیوتیک روی یک ضایعه‌ی پوستی، ایده‌ی خوبی نیست. مگر اینکه نظر دکتر خود را پرسیده باشید. کرم داروخانه‌ای هم مواد شیمیایی دارند و ممکن است آسیب‌های پوستی را بدتر کنند.
  • اگر شما می‌دانید که می‌توانید تحمل کنید، استفاده از قرص آنتی‌هیستامین داروخانه مانند Zyrtec، بنادریل، Claritin و غیره در حالی که منتظر دیدن دکتر خود هستید، ممکن است مفید باشند.

hand-feeling-rash-on-arm-101320822-5718f96c5f9b58857dd0b0b6

اگر دارای محل خارش و تحریک روی پوست‌تان هستید:

  • با متخصص پوست خود تماس بگیرید. آن‌ها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا بفهمید محصول یا که ماده‌ای که باعث دردسر شده است، چیست.
  • متخصص پوست ممکن است بخواهد “تست پچ” را برای بررسی آلرژی انجام دهد. در تست پچ، تکه‌های کوچکی حاوی مواد آلرژیک احتمالی، بر روی زخم قرار داده‌ می‌شوند و حدود ۷۲ ساعت در آن محل باقی می‌مانند و در مرحله بعد توسط دکتر “خوانده” می‌شوند، و اگر علامت مثبتی برای هر گونه آلرژی نشان دهید، به شما اطلاعاتی درباره‌ی چگونگی اجتناب از آن‌ها در آینده داده خواهد‌ شد.
  • به یاد داشته باشید در هنگام وجود یک محل خارش و تحریک، پوست می‌تواند دچار عفونت نیز شود. عفونت، به خصوص عفونت‌های باکتریایی مانند استاف یا MRSA، می‌توانند خطرناک باشند و باید جدی گرفته شوند. در صورت مشکوک بودن به وجود عفونت، سریعاً به دکتر خود مراجعه کنید تا بتوانند میکروب‌ها را در آزمایشگاه کشت دهند و در صورت نیاز، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای شما تجویز کند.
زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید