انتشار این مقاله


آیا به داروی خواب‌آور نیاز دارید؟

برای برخی از مردم، درمان‌های دارویی و گیاهی می‌تواند پاسخی باشد برای رفع مشکلات خواب آن‌ها. البته برای هر موقعیتی یک دارو مناسب است که اگر مورد مناسب را سراغ دارید خوش بحالتان! برخلاف این که بیش از ۲۵ میلیون نفر در آمریکا در سال ۲۰۰۵ نسخه خواب‌آور دریافت کردند (رقمی دو برابر در سال […]

برای برخی از مردم، درمان‌های دارویی و گیاهی می‌تواند پاسخی باشد برای رفع مشکلات خواب آن‌ها. البته برای هر موقعیتی یک دارو مناسب است که اگر مورد مناسب را سراغ دارید خوش بحالتان! برخلاف این که بیش از ۲۵ میلیون نفر در آمریکا در سال ۲۰۰۵ نسخه خواب‌آور دریافت کردند (رقمی دو برابر در سال ۲۰۰۰)، یافته‌های ما توصیه نمی‌کنند که از درمان‌های دارویی برای درمان مشکلات خوابی استفاده کنیم؛ چرا که این درمان‌ها بیشتر نشانه را از بین می‌برند تا اینکه منبع اصلی این نشانه را هدف بگیرند. این رهنما به شما کمک می‌کند که شما و دکتر شما بتوانید تصمیم درستی در مورد نوع دارویی که می‌خواهید استفاده کنید، بگیرید.

برای مدتی کوتاهی است که کمی مشکلات خواب پیدا کرده‌اید.

از بنادریل (Benadryl) استفاده کنید. این OTC غیراعتیاد‌آور محتوی جزئی است که می‌تواند حالت سستی در شما ایجاد کند.(جرئی که در دارو‌های خواب‌آور نیز دیده می‌شود.) اگر شما هنگام مصرف این دارو احساس درد نکردید به مصرف تنهای این دارو ادامه دهید. اما اگر احساس درد کردید بهتر است یک داروی OTC دیگر را همراه آن کنید؛ یک مسکن. یکی از معایب این روش احساس سستی در صبح و همچنین مشکلاتی با حافظه و از دست دادن آن است، است. اگر این نشانه‌ها را دادید، می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید.

اگر سفر‌های هوایی زیادی دارید یا اینکه شیفت شبانه می‌دهید.

از ملاتونین (melatonin) استفاده کنید. محصولی که در فروشگاه  غذایی بهداشتی یافت می‌شود. این ماده می‌تواند به شما کمک کند که ساعت بدنتان را دوباره تنظیم کنید و اولین درمان دارویی برای مشکلات خواب مربوط با مسافرت است. دوز استفاده از این دارو می‌تواند خیلی متفاوت باشد بین ۰.۵ تا .۰۵ میلی‌گرم؛ بنابراین برای اینکه بفهمید که چه دوزی برای شما بهتر کارآمد است باثد دوزهای متفاوت را امتحان کنید.

برای مدت طولانی‌ای است که مشکلات خواب دارید.

از Ambien یا Ambien CR یا Lunesta یا حتی Rozerem استفاده کنید. این تجویزهای با اثر طولانی مدت می‌تواند به شما به میزان کمتری سستی و مستی در هنگام صبح بدهد، با این حال برخی از این داروها بیان شده است که اعتیادآور هستند. مدل CR داروی Ambien به شما یک افزایش انرژی بعد از چهار ساعت می‌دهد که برای جلوگیری از بیدار شدن نیمه شب استفاده می‌شود.Lunesta همانند Ambien عمل می‌کند ولی به نظر می‌رسد که غیر اعتیادآور است برخلاف Ambien.
Rozerem همانند ملاتونین به نظر ما عمل می‌کند و همچنین غیراعتیادآور به نظر می‌رسد که باشد.

اگر میانه شب بیدار می‌شوید.

از Sonata استفاده کنید. این یک داروی خواب‌آور با سرعت عمل بالاست و برای مواردی که فرد میانه شب از خواب بیدار می‌شود از آن استفاده می‌کنند؛ بدلیل سرعت عمل بالای آن اما نباید اشتباه کنیم که این دارو تمام مدت اثر ندارد. عمل این دارو به این صورت است که می‌تواند موجب شروع خواب مجدد ما شود ولی نمی‌تواند از بیدار شدن مجدد ما جلوگیری کند.

بدلیل نگرانی یا افسردگی نمی‌توانید بخوابید.

از Desyrel استفاده کنید. این داروی ضدافسردگی از دیگر داروهای خواب‌آور محبوب کمتر گران است. در واقع این یک داروی محبوب است که برای مشکلات خواب تجویز می‌شود بدلیل تاثیر آن و اینکه اعتیاد‌آور نیست. حتی اگر شما افسرده هم باشید این دارو عملکرد خود را دارد، البته برای درمان افسردگی از دوز خیلی بالاتری استفاده می‌کنند. یکی از ساید افکت‌های این دارو پریاپیسم است؛ حالتی که نعوظ آلت تناسلی مردانه برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند و دردناک است. Amitriptyline، یک داروی ضدافسردگی قدیمی است که همچنان می‌تواند برای درمان مشکلات خوابی از آن استفاده کرد اما موجب یبوست در بیماران ما می‌شود.

اگر لرزش پا دارید و حالت لگد زدن دارید و به دنبال روش‌های خانگی هستید.

از Requip استفاده کنید. این دارو به شما کمک می‌کند که سندرم پای خستگی ناپذیر (restless legs syndrome) را درمان کنید. اما نظر اول برای درمان این مشکل نوشیدن مقداری آب تونیک در هنگام شام است. این دارو محتوی quinine-an است که می‌تواند موجب استراحت عضلانی و همچنین رفع اسپاسم عضلانی شود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید