انتشار این مقاله


ترک اعتیاد

دخانیات یکی از اصلی‌ترین علل مرگ هستند و استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیماری و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. اگر سیگاری هستید احتمالاً نگرانی‌هایی از وضعیت سلامت خود دارید. احتمالاً ترک سیگار نیز یکی دیگر از نگرانی‌های شماست. نیکوتین شدیداً اعتیادآور است و ترک آن – مخصوصاً بدون کمک – می‌تواند دشوار باشد. در […]

دخانیات یکی از اصلی‌ترین علل مرگ هستند و استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیماری و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. اگر سیگاری هستید احتمالاً نگرانی‌هایی از وضعیت سلامت خود دارید. احتمالاً ترک سیگار نیز یکی دیگر از نگرانی‌های شماست.

نیکوتین شدیداً اعتیادآور است و ترک آن – مخصوصاً بدون کمک – می‌تواند دشوار باشد. در حقیقت بیشتر افراد در اولین اقدام خود برای ترک سیگار شکست می‌خورند. شاید ترک سیگار نیاز به بیش از یک بار اقدام داشته باشد، اما امری شدنی است.

اولین قدم در این مسیر، تصمیم گرفتن برای ترک سیگار است.  ابتدا برای ترک سیگار تاریخ تعیین کنید و سپس از امکانات در دسترس خود برای ترک سیگار بهره بگیرید.

برنامۀ عملی ترک سیگار

حالا که تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید، لازم است نقشه‌ای از طرح خود تهیّه کنید. یکی از اولین گام‌ها در ترک سیگار، جلب حمایت است. این حمایت می‌تواند از سوی خانواده، دوستان، پزشک، مشاور، یک گروه یا حتی یک خط تلفن باشد. هم‌چنین می‌توانید این حمایت را از یک یا جند داروی تائیدشدۀ سازمان غذا و دارو کسب کنید.

گام مهم دیگر در ترک سیگار برنامه‌ریزی برای چالش‌هاست. به‌عنوان مثال لیستی از مکان‌های پرخطری که باید در زمان ترک از آنها دوری کنید، تهیه نمائید. هم‌چنین به فکر جایگزینی آن‌ها با مکان‌هایی باشید که در آن‌ها سیگار کشیدن ممنوع است؛ مانند مراکز خرید، موزه‌ها و سالن‌های تئاتر

زندگی بدون دود

زندگی بدون دود فرصتی برای زندگی سالم‌تر و احتمالاً طولانی‌تر است. تا پایان سال اول، خطر ابتلا به حملۀ قلبی به نصف کاهش می‌یابد پس از ۱۵ سال، خطر آن برابر کسی می‌شود که در عمر خود سیگار نکشیده‌است. زندگی بدون سیگار یعنی زندگی بهتر؛ با استقامت بیشتر و توانایی بیشتر در درک روایح و طعم‌ها.

اما زندگی بدون دود به معنی زندگی بدون استرس نیست و همین فشار و استرس دلیل بازگشت مجدد بسیاری از افراد به سمت دخانیات است. باید راه‌های جدیدی به‌جای نیکوتین برای مقابله با فشار و استرس پیدا کنید. فعال باشید و در کتابخانه‌ها و منابع اینترنتی به دنبال روش‌های کنترل بگردید. در این زمینه می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید