انتشار این مقاله


علائم هشدار دهنده سکته مغزی

  آیا می‌توانید علائم هشدار دهنده‌ی سکته مغزی را تشخیص دهید؟ هر چه زودتر کمک دریافت کنید، احتمال اینکه آسیب جدی مغزی داشته باشد کاهش خواهد یافت. در هنگام سکته مغزی، مغز شما خونی را که به آن نیاز دارد دریافت نمی‌کند. هر چه زودتر کمک دریافت کنید، کمتر احتمال دارد دچار مشکلات جدی و […]

 

آیا می‌توانید علائم هشدار دهنده‌ی سکته مغزی را تشخیص دهید؟ هر چه زودتر کمک دریافت کنید، احتمال اینکه آسیب جدی مغزی داشته باشد کاهش خواهد یافت.

در هنگام سکته مغزی، مغز شما خونی را که به آن نیاز دارد دریافت نمی‌کند. هر چه زودتر کمک دریافت کنید، کمتر احتمال دارد دچار مشکلات جدی و پایدار شوید. و شانس بهبود شما بالاتر خواهد بود.

علائم

گاهی اوقات سکته مغزی به صورت تدریجی توسعه می‌یابد. اما به احتمال زیاد ممکن است یک یا چند علائم هشدار دهنده ناگهانی مثل این‌ها را داشته باشید:

  • بی حسی یا ضعف در صورت، بازو یا پا، به خصوص در یک طرف
  • سردرگمی یا مشکل در شناخت افراد دیگر
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل دیدن با یک یا هر دو چشم
  • مشکل در راه رفتن و یا حفظ تعادل و هماهنگی
  • سرگیجه
  • سردرد شدید است که بدون هیچ دلیلی به سراغ شما می‌آید

آزمون FAST یک راه سریع برای بررسی یک فرد برای داشتن این علائم است.

آزمون FAST

صورت (Face): لبخند بزنید! (آیا یک طرف صورت افتادگی دارد؟)

بازوها ( Arms): هر دو دست را بالا ببرید. (آیا یکی بالاتر از دیگری است؟ آیا آن‌ها را به سختی بالا نگه می‌دارند؟)

گفتار (Speech) : یک جمله کوتاه ساده را تکرار کنید، مانند “مری یک بره کوچک داشت.” (آیا کلمات خود را نامفهوم بیان می‌کنند و می‌خورند؟ آیا درک حرف‌هایشان سخت است؟)

زمان (Time): اگر جواب هر یک از این “بله” است، با اورژانس تماس بگیرید.

 

چه کار باید کرد؟

سکته مغزی یک فوریت پزشکی است.

منتظر نمانید! هر دقیقه حیاتی است. اگر دارای حتی یک نشانه برای بیش از چند دقیقه هستید:

  • با اورژانس تماس بگیرید. یک آمبولانس می‌تواند شما را بدون تاخیر به یک برساند. خودتان رانندگی نکنید.
  • به زمانی که علائم آغاز شده است توجه داشته باشید. (پرسنل بیمارستان نیاز به دانستن آن دارند.)

اگر شما با فرد دارای علایم هستید اما شما مطمئن نیستید که آیا سکته مغزی هست، چه؟ برخی افراد ممکن است وجود مشکل را انکار کنند. آن‌ها نمی‌خواهند دیگران قشقرق به پا کنند. یا ممکن است بگویند، “چه عجله‌ایه ؟”

 

این را در نظر بگیرید: گر این یک سکته مغزی نباشد بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق می افتد چیست؟ یک سفر غیر ضروری به بیمارستان. بدترین چیزی که می‌تواند رخ دهد اگر یک سکته مغزی باشد و شما آن را نادیده بگیرد چیست ؟

منتظر نمانید. با اورژانس تماس بگیرید.

آماده باشید

تعداد کمی از مردم فکر می‌کنند یک سکته مغزی ممکن است برای آن‌ها رخ دهد. اما با توجه به اینکه آسیب چقدر سریع می‌تواند رخ دهد، این چیزی است که شما باید در مورد آن فکر می‌کنید. به خصوص اگر شما دارای یک وضعیت پزشکی هستید که خطر ابتلا به داشتن سکته را افزایش می‌دهد. برنامه ریزی قبلی ممکن است به یک تفاوت بزرگ ختم شود.

از دکتر یا پرستار خود بپرسید که کدام بیمارستان‌ها در منطقه‌ی شما مراکز سکته مغزی اولیه با مراقبت‌های اضطراری ۲۴ ساعته هستند. ممکن است قادر به پیدا کردن مراکز بهداشتی سکته مغزی به صورت آنلاین نیز باشید.

بیمارستان یا مرکز درمانی نزدیک به خانه یا محل کار خود را پیدا کنید. با بخش منابع انسانی و یا دکتر خود این موضوع را بررسی کنید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید