انتشار این مقاله


برای پزشکان نخوابیدن بهتر از دیگر انتخاب‌هاست

تا کنون دقت کرده‌اید که چرا پزشکانی که در حال تلاش برای حفظ زندگی افراد زیادی هستند، نیاز دارند تا ساعات طولانی‌تری را از میانگین ساعت کاری رانندگان کامیون کار کنند؟

تا کنون دقت کرده‌اید که چرا پزشکانی که در حال تلاش برای حفظ زندگی افراد زیادی هستند، نیاز دارند تا ساعات طولانی‌تری را از میانگین ساعت کاری رانندگان کامیون کار کنند؟ برای آن‌ها انتخاب بین دو گزینه‌ی سپردن بیمار به پزشکی دیگر و رفتن به خانه برای استراحت شبانه و یا کار کردن بدون خواب، دومین گزینه بسیار آسوده‌خاطر‌تر است.

چرا این مسئله اهمیت دارد؟

همه‌ی ما با متخصصان بیمارستان که مجبور به کار کردن در در شیفت کاری ۲۰ الی ۳۰ ساعته و تنها داشتن دقایقی کوتاه برای استراحت هستند؛ آشنا هستیم. مطمئنا دلیلی برای عمل وجود دارد.

در سال ۱۹۸۴دختر ۱۸ ساله‌ای به نام Libby Zion پس از ارجاع به بیمارستان، به علت تب بالا جان خود را از دست داد. پدر دختر به نام Sidney Zion پس از شکایت علیه بیمارستان اظهار نمود که پزشک دخترش به هنگام حاضر شدن بر بالین او به مدت ۲۴ ساعت در حال انجام وظیفه بوده است. پس از این اتفاق عموم مردم خواستار کاهش ساعات کاری پزشکان شدند. ولی علی‌رغم آنچه انتظار می‌رود، این عمل تاثیری در کاهش خطا‌های پزشکی نداشت. در مطالعه انجام شده توسط نشریه پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۴ نشان داد؛ با وجود آنکه شیفت کاری پزشکان در حال آموزش به نصف کاهش پیدا کرده است اما هیچ تفاوت معناداری  بین تعداد خطاهای مرتکب شده توسط پزشکانی که به اندازه کافی استراحت داشته‌اند و پزشکان دو سال قبل از پایه‌گذاری ساعات کاری شیفت‌بندی شده وجود ندارد.

چرا مردم باید از این مورد مطلع باشند؟

یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های این مورد آگاهی آن‌ها از خطر تغییر پزشک بیمار که با نام دست به دست کردن بیمار یا patient handoff در حرفه پزشکی شناخته می‌شود، است. این عمل نیاز به توضیحاتی مفصل در مورد وضعیت و درمان‌‌های انجام شده بر روی بیمار برای پزشک جدید دارد. حال در نظر بگیرید که تعداد بیماران تحت نظر یک پزشک چقدر می‌تواند زیاد باشد؛ بنابراین فراموش کردن برخی جزئیات بسیار طبیعی است. مطالعه دو هفته‌ای انجام شده در بیمارستان Yale-New Haven نشان داد که یک بیمار از هر چهار بیمار ارجاع داده شده از یک پزشک به پزشک دیگر دچار خطا‌های پزشکی می‌شوند که این مشکل به دلیل ارتباط ضعیف بین دو پزشک و ناکافی بودن توضیحات اوست. پس از این محدودیت زمانی ایجاد شده برای ساعات کاری پزشکان، هیچ پروتکل استانداردی در ارتباط با این نوع از ارجاع بیمار تنظیم نشده است.

در واقع، دکتر خسته و در حال انجام وظیفه به مدت طولانی و یا دکتر غیرمطلع از وضعیت بیمار هیچکدام مورد قبول بیمار بستری شده در بیمارستان نیست. رشته پزشکی در حال تلاش به منظور رساندن Patient hanoff به سطحی استاندارد به همراه باقی ماندن قانون ساعات کاری محدود در هر شیفت برای پزشکان است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید