انتشار این مقاله


بازی‌های ویدئویی پزشکی، توانایی پزشکان در تشخیص تروما را افزایش می‌دهد

بازی Take Night Shifts توانایی پزشکان برای تشخیص تروما در بیماران را افزایش می‌دهد.

دکتر Deepkia Mohan از دانشگاه پیتزبورگ و سازنده بازی‌های رایانه‌ای در استودیو Schell Games، بازی جدیدی طراحی کرده است که توانایی پزشکان برای تشخیص تروما در بیماران را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند ۶ ماه بعد از بازی کردن این گیم، پزشکان عملکرد بهتری داشتند.


مقاله مرتبط: آیا بازی‌ها به پرورش ذهن شما کمک می‌کنند یا فقط وقت و سرمایه خود را دور می‌ریزید؟


یادگیری از بازی‌های ویدئویی

این روزها بازی‌های ویدوئویی تنها برای سرگرمی به کار نمی‌روند. این بازی‌ها به فضانوردان پیشنهاد می‌شد تا بتوانند با تنهایی خود کنار بیایند. اکنون نیز برای اهداف آموزشی هم به کابرده می‌شود.

بازی Take Night Shifts برای iOS طراحی شده است تا توانایی پزشکان برای تشخیص صحیح تروما را بهبود بخشد تا بتوانند روش‌های درمانی مناسب را در این باره اتخاذ کنند. این بازی که توسط دکتر Deepkia Mohan طراحی شده، بازیکنان را در هیبت یک پزشک اورژانس قرار می‌دهد که وظیفه دارد تروماهای شدید را درمان کند.

این بازی بر این اساس طراحی شده است که بخشی از مغز که از الگوهای تشخیصی و تجربه‌های گذشته را برای تعیین تصمیم فوری استفاده می‌کند، تحریک نماید. این نواحی مغز از مسیرهای مغزی ناخودآگاه استفاده می‌کنند. دکتر Mohan توضیح می‌دهد:

پزشکان گاهی اوقات مجبورند بدون در نظر گرفتن مقدار اطلاعات در دسترس، تصمیم‌های فوری بگیرند. به ندرت پزشکان در بیماران غیرترومایی با ترومای شدید مواجه می‌شوند و ممکن است در چنین مواردی اولویت‌بندی اشتباهی داشته باشند و آسیب‌دیدگی‌هایی را که به اندازۀ تروما اورژانسی‌ نیست را در اولویت کار خود قرار دهند که بسیار زیان‌بار است. به عنوان مثال، بیماری را فرض کنید که تیر خورده است. مسلما این تیر بیشتر به چشم می‌آید و پزشک اول سعی می‌کند برای گلوله‌ای که در بدن بیمار است کاری انجام دهد. این در حالی است که سقوط از ارتفاع باعث شده است فرد دچار تروما و خون‌ریزی داخلی شود که پزشک متوجه آن نمی‌شود و در صورت عدم توجه به آن پیامد‌های جبران ناپذیری می‌تواند داشته باشد.

بازی پزشکی
بازی Night Shift برای iOS

نتایج انجام بازی‌های ویدئویی توسط پزشکان

برای آزمایش بازده بازی‌های ویدئویی پزشکی، از ۳۶۸ پزشک طب اورژانس از سراسر ایالات متحده خواسته شد تا در مطالعه‌ی دکتر Mohan شرکت کنند. هیچ‌کدام از این پزشکان در بیمارستان‌های تخصصی تروما کار نمی‌کردند. به نیمی از آنان گفته شد که بازی‌های ویدئویی انجام دهند و نیمه‌ی دیگر نیز هر روز به مدت حداقل یک ساعت مشغول مطالعه مطالب پزشکی بودند.

در پایان مشاهده شد افرادی که بازی انجام می‌دادند عملکرد بهتری نسبت به افرادی که تنها به مطالعه پرداخته بودند، داشتند. این یافته‌ها توسط پرسش‌نامه‌های ثانویه و تست‌های مشابه تایید شد.

بازی پزشکی
بازی Night Shift

پزشکانی که بازی Night Shifts را انجام داده بودند، ۵۳ درصد خطا در تشخیص تروما داشتند اما افرادی که فقط به مطالعه مشغول بودند ۶۴ درصد خطا در تشخیص نشان دادند. همچنین اثبات شد اثرات آن بازی‌های ویدئویی طولانی مدت بوده است. زیرا ۶ ماه بعد، گروه اول ۵۷ درصد خطا نشان دادند و گروه دوم ۷۴ درصد. دکتر Mohan معتقد است دلیل موفقیت بازی‌های ویدئویی در کاهش خطای تشخیص تروما نسبت به کتاب‌های پزشکی این است که بازی‌ها بهتر از کتاب عملکرد و اشتباهات پزشکان را به آن‌ها نشان می‌دهند. وی می‌گوید:

من معتقدم داستان و قصه بهتر در ذهن می‌ماند. آن‌چه که ما در این بازی انجام دادیم این بود که از داستان‌ها استفاده کردیم تا عواقب خطا در تشخیص نادرست را به پزشکان گوشزد نماییم. برای مثال، به جای این که به پزشکان بگوییم که بیماران با شکستگی دنده را به بخش‌های مربوط به تروما ارجاع دهند (آن‌چه که متون پزشکی می‌گویند)، در قالب یک داستان به آن‌ها مسئله را نشان دادیم. داستانی درباره یک بیمار با شکستگی دنده که با عدم دریافت تشخیص و درمان مناسب از سوی پزشکان می‌میرد.

بازی‌کنندگان نه تنها عواقب تصمیمات اشتباهات خود را مشاهده می‌کنند، بلکه مجبورند نقش یک پزشک طب اورژانس را نیز بازی کرده و در آن لحظه از خودشان عکس‌العمل نشان دهند. پزشکان این صحنه‌ها را حتما در ذهن خود نگه می‌دارند و به طور خودآگاه یا ناخودآگاه، حفظ این مطالب در حافظه حتی تا ۶ ماه بعد ادامه می‌یابد.


مقاله مرتبط: برای پزشکان نخوابیدن بهتر از دیگر انتخاب‌هاست


 

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید