انتشار این مقاله


بهترین توصیه های زیبایی از نظر علم امروزی

در این مطالعه اثر دو شب متوالی بی خوابی بررسی شده است. تحقیقات جدید نشان میدهند خواب زیبایی یک چیز واقعی است. فقط دو شب متوالی کم خوابی باعث میشود ظاهرتان کم جذاب شود و دیگران از شما دوری میکنند. محققان فکر میکنند کم خوابی باعث میشود چهره تان بی حال و سفید باشد و […]

در این مطالعه اثر دو شب متوالی بی خوابی بررسی شده است. تحقیقات جدید نشان میدهند خواب زیبایی یک چیز واقعی است. فقط دو شب متوالی کم خوابی باعث میشود ظاهرتان کم جذاب شود و دیگران از شما دوری میکنند.

محققان فکر میکنند کم خوابی باعث میشود چهره تان بی حال و سفید باشد و مریض و کم جذاب به نظر برسید. به یاد داشته باشید این مطالعه در سوئد انجام گرفته است و همۀ شرکت کنندگان سفیدپوست هستند و در دورۀ ۲۰ سالگی خود قرار دارند.

نویسندگان این مطالعه میگویند:

ارزیابی کنندگان از نظر چهره تمایل کمتری برای معاشرت با افرادی که کم خوابی داشته اند نسبت به افرادی که خواب کافی داشته اند، دارند. جالب است که این کاهش تمایل برای معاشرت با این افراد فقط بخاطر ظاهر کم جذاب، ناسالم، خواب آلود و کم اعتمادشان نیست؛ خواب بر حالات و اشارات صورت تاثیر بیشتری میگذارد.

در این مطالعه ۲ عکس از ۲۵ داوطلب مورد ارزیابی قرار گرفته است، که یکی از عکسها بعد خواب عادی حدود ۷.۵ ساعته و دیگری بعد دو شب متوالی کم خوابی و دارای خواب ۴.۵ ساعته گرفته شده است. همه افراد بدون آرایش و با حالت موی از پشت بسته شده عکسبرداری شده اند.

به طور جالب توجه، همۀ افراد دارای کم خوابی غیر جذاب نبودند! بعضی از افراد خوش شانس حتی بعد دو شب بیخوابی جذاب تر بنظر میرسیدند؛ البته تعداد این افراد ۲ در هر ۲۷ نفر بود. اکثر افراد دارای کم خوابی کم جذاب، خواب آلود و مریض بنظر میرسیدند.

اما، چرا مردم از افراد خسته دوری میکنند؟

دانشمندان پاسخ دادند: انسانها باید نسبت به خواب دیگران حساس باشند چرا که میتواند چیزهایی در مورد سلامتی آنها و ظرفیت تعامل اجتماعی شان نشان دهد. یافته های اخیر نشان میدهند که کم خوابی شدید و ظاهر خسته با کاهش جذابیت و سلامتی ارتباط دارد و این برای همه قابل مشاهده است. این نشان میدهد افراد با داشتن خواب کافی میتوانند خستگی، احتمال کاهش سلامتی و تعاملات ضعیف را از خود دور کنند.

این پژوهش در ژورنال Royal Society Open Science منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید