انتشار این مقاله


دریچه ای جدید در مطالعات سرطان با لاکتات

محققان، در حال تلاش برای فهم مکانیسم اونکوژنز ( پروسه ی سرطانی شدن سلول های سالم ) هستند. مطالعه ای جدید نقش لاکتات را به عنوان مولکولی که در ورزش های شدید تولید می‌شود، در تشکیل سرطان بررسی می‌کند. لاکتات یکی از محصولات جانبی تولید شده در چرخه ی گلیکولیز ( شکستن قند و گلوکز […]

محققان، در حال تلاش برای فهم مکانیسم اونکوژنز ( پروسه ی سرطانی شدن سلول های سالم ) هستند. مطالعه ای جدید نقش لاکتات را به عنوان مولکولی که در ورزش های شدید تولید می‌شود، در تشکیل سرطان بررسی می‌کند.

لاکتات یکی از محصولات جانبی تولید شده در چرخه ی گلیکولیز ( شکستن قند و گلوکز به مولکول های کوچکتر با هدف تولید انرژی ) است که در طی فعالیت های فیزیکی شدید، در بافت و خون تجمع یافته و گاهی موجب کاهش بازده فیزیکی و سختی عضلات می‌شود.

در اوایل قرن بیستم دانشمند آلمانی، Otto Warburg، متوجه شد که سلول های سرطانی گلوکز بیشتری نسبت به سلول های نرمال مصرف می‌کنند. این اثر که به عنوان پدیده ی واربورگ شناخته می‌شود، در واقع بیان می‌کند سلول های سرطانی به نسبت بیشتری چرخه ی گلیکولیز را عملی می‌کنند و لذا لاکتات بیشتری نیز تولید می‌کنند.

تحقیقات جدید به رهبری Inigo San Millan، مدیر دپارتمان فعالیت های ورزشی و لابراتوار فیزیولوژی در دانشگاه کلرادو، با هدف کشف علت پدیده ی واربورگ آغاز شده است. پس از قرن بیستم، مسیر مطالعات سرطان از عامل متابولیسم به نقش ژنتیک تغییر کرده اما تحقیقات جدید امیدوار است تا بتواند توجه عمومی را در مورد لاکتات به عنوان عامل اساسی در تولید سرطان جلب کند.

مطالعه ی نقش لاکتات در انکوژنز

سن میلان و همکارانش باور دارند که لاکتات، تنها ترکیب متابولیک دخیل و مورد نیاز در هر پنج مرحله ی چرخه ی کارسینوژنز است.

این مطالعه نقش لاکتات در آنژیوژنز ( پدیده ی تولید رگ های خونی جدید درون تومور )، فرار ایمنی ( قابلیت سلول سرطانی برای طفره از سیستم ایمنی بدن )، و مهاجرت سلولی را همانند نقش آن در متابولیسم متاستاتیک و طبیعی بررسی می‌کند.

مقاله توضیح می‌دهد که چگونه لاکتات در طی متاستاز، ریزمحیطی اسیدی برای انتشار سلول های سرطانی ایجاد می‌کند.

نهایتا، این مطالعه به بررسی ارتباط بین لاکتات و مؤلفه های ژنتیکی می‌پردازد. دانشمندان طبق فرضیه ای بیان می‌کنند که مولکول های سه گانه ای از فاکتور های رونویسی دخیل در بیشتر انواع سرطان ها، شامل HIF1, cMYC و p53، همچنین موجب تحریک و دائمی شدن تولید غیر عادی لاکتات می‌شوند.

متوقف کردن لاکتات موجب توقف سرطان می‌شود.

نقش حیاتی لاکتات در شکل گیری سلول های سرطانی، می‌تواند توضیح دهد که چرا افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، دارای ریسک کمتری برای ابتلا به سرطان هستند. بدن ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان، به طور کارامدی می‌آموزد که چگونه لاکتات را به منبعی برای تامین انرژی بدن تبدیل کند؛ لذا از انباشته شدن آن جلوگیری می‌کند.

بر اساس این یافته ها، محققان باور دارند که سبک زندگی بدون تحرک به همراه مصرف زیاد قند در رژیم غذایی می‌تواند باعث تجمع اضافی لاکتات و در نتیجه زمینه سازی برای ایجاد سرطان شود.

سن میلان می‌افزاید:

در این مقاله، ما دریچه ای کاملا جدید برای فهم سرطان باز کرده ایم که نشان می‌دهد لاکتات، نه تنها در چرخه ی سرطان حضور دارد، بلکه دارای نقش اجباری در آن نیز هست.

 سن میلان قصد دارد تا در آینده ای نزدیک، طی همکاری با بیمارستان دانشگاه کلرادو، تاثیر برنامه های ورزشی طراحی شده برای درمان بیماران سرطانی را بررسی کند او امیدوار است تا یافته های این مطالعه بتواند به تولید داروهایی که از تجمع لاکتات جلوگیری می‌کنند کمک کند و می‌گوید:

ما امیدواریم که بتوانیم زنگ خطر را برای محققان به صدا در آوریم تا بدانند که برای متوقف کردن سرطان، باید لاکتات را متوقف کرد که راه های زیادی برای آن وجود دارد، از جمله هدف قرار دادن ناقل های مونوکربوکسیلات که لاکتات را از سلولی به سلول دیگر منتقل می‌کنند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید