انتشار این مقاله


واکسن MMR

واکسن سرخک، اوریون و سرخچه (MMR) برای کودکان توصیه می‌شود. این واکسن باعث مقاومت در برابر سه مورد از بیماری‌هایی که به طور بالقوه جدی هستند می‌شود. واکسیناسیون این مورد دو مرحله‌ای است، در بیشتر موارد شما باید فرزندتان را قبل از ورود به مدرسه واکسینه کنید. اگر شما بزرگسالید ولی این واکسن را دریافت نکردید […]

واکسن سرخک، اوریون و سرخچه (MMR) برای کودکان توصیه می‌شود. این واکسن باعث مقاومت در برابر سه مورد از بیماری‌هایی که به طور بالقوه جدی هستند می‌شود. واکسیناسیون این مورد دو مرحله‌ای است، در بیشتر موارد شما باید فرزندتان را قبل از ورود به مدرسه واکسینه کنید. اگر شما بزرگسالید ولی این واکسن را دریافت نکردید یا به این بیماری‌ها مبتلا نشده‌اید احتمالا شما هم به تزریق MMR احتیاج دارید.


مقاله مرتبط: تابستانی عالی تجربه کنید 🙂


سرخک، اوریون و سرخچه چیستند؟

سرخک، اوریون و سرخچه بیماری‌هایی ویروسی هستند. و می‌توانند خیلی جدی باشند.

سرخک با تب، سرفه، آبریزش بینی، آماس ملتحمه چشم (قرمزی چشم)، و دانه‌های قرمز و کوچکی بر روی صورت شروع می‌شود که در ادامه این دانه‌ها به باقی قسمت‌های بدن نیز گسترش می‌یابند. اگر ویروس به ریه‌ها برود می‌تواند موجب ذات‌الریه شود. سرخک در کودکان بزرگ‌تر می‌تواند موجب التهاب مغزی شود که به آن انسفالیتیس می‌گویند که می‌تواند موجب تشنج و آسیب‌های مفزی شود.

ویروس اوریون معمولا موجب تورم غددی که دقیقا در زیر گوش هستند می‌شود. قبل از این واکسن، اوریون رایج‌ترین دلیل مننژیتیس دوگانه (التهاب استر مغز و طناب نخاعی) و کری اکتسابی در ایالات متحده بود. در مردان این ویروس می‌تواند موجب عفونت بیضه‌ها بشود که منجر به عقیمی می‌شود.

سرخچه تحت عنوان سرخک آلمانی نیز شناخته می‌شود. این ویروس می‌تواند باعث به وجود آمدن بثورات متوسط در روی صورت، تورم غدد پشت گوش بشود؛ همچنین در بعضی از موارد تورم مفاصل کوچک و تب با درجه پایین را موجب  می‌شود. بیشتر کودکان به سرعت و بدون هیچ عارضه پایداری بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر یک زن باردار به سرخچه مبتلا شود، ویروس می‌تواند ویران‌کننده باشد. اگر این خانم در سه ماهه اول بارداری مبتلا شده باشد، حداقل ۲۰ درصد ممکن است که فرزندش دچار نقایص مادرزادی مانند کوری، کری، نقص در قلب یا عقب‌ماندگی ذهنی بشود.

چه کسانی باید این واکسن بزنند و چه کسانی نباید بزنند؟

MMR یک واکسن دو مرحله‌ای است که معمولا در دوران کودکی تزریق می‌شود. یک کودک وقتی ۱۲-۱۵ ماه دارد باید اولین تزریق را دریافت کند و دومین تزریق باید زمانی باشد که ۴-۶ سال دارد.

اگر شما مطمئن نیستید که واکسن آن را زده‌اید یا به آن بیماری مبتلا شده‌اید، شما در بزرگسالی می‌توانید آن را تزریق کنید. با پزشکتان در مورد آن حرف بزنید اگر:

  • شما بعد از سال ۱۹۵۶ میلادی متولد شده‌اید. (اگر شما در سال ۱۹۵۶ یا قبل از متولد شده باشید، شما دارای مصونیت تلقی می‌شوید زیرا بسیاری از کودکان در آن هنگام به این بیماری مبتلا بوده‌اند.)
  • کار شما با امکانات پزشکی در ارتباط است.
  • قصد اقدام به بارداری دارید یا احتمالا باردار هستید.

در موارد زیر شما نباید تزریق را انجام بدهید اگر:

  • در صورتی که به دنبال تزریق اول واکنش آلرژیک شدیدی نشان داده‌اید.
  • شما به گلاتین و نئومایسین حساسیت دارید.
  • احتمالا باردار هستید یا قصد اقدام به بارداری در ۴ هفته آینده را دارید. (در دوران شیردهی این واکسن فاقد خطر است)
  • سیستم ایمنی شما به دلیل مصرف داروهای سرطان، استفاده‌ از کورتیکوستروئیدها یا ابتلا به ایدز ضعیف است.

خطرات و عوارض جانبی MMR

بیشتر افرادی که واکسن MMR را دریافت می‌کنند هیچ عارصه جانبی را تجربه نمی‌کنند. بعضی از افراد تب یا درد و قرمزی در محل تزریق دارند.

سایر مشکلات ممکن که کمتر متداول هستند:

  • تب (۱ مورد از هر ۵ کودک)
  • دانه زدن (۱ مورد در هر ۲۰ مورد)
  • غدد متورم (۱ مورد در هر ۷ مورد)
  • تشنج (۱ مورد در هر ۳۰۰۰ مورد)
  • سختی و درد مفصل (در کودکان ۱ مورد از هر ۱۰۰ کودک؛ این حالت در بزرگسالان به ویژه در خانم‌ها بیشتر رایج است)
  • تعداد کم پلاکت‌ها / خونریزی ( یک مورد در هر ۳۰۰۰۰ مورد)
  • انسفالیتیس (یک مورد در هر ۱ میلیون مورد)

در طول سالیان، عده‌ای پیشنهاد داده‌اند که واکسن MMR با اختلالات طیف اتیسم در ارتباط است. با این وجود CDC قاطعانه می‌گوید که شواهدی وجود ندارد که این فرضیه را پشتیبانی کند. مزایایی که این واکسن در پیشگیری از بیماری به همراه دارد، از هرگونه خطر بالقوه‌ای با اهمیت‌تر و قوی‌تر است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. این مزخرفات چیه برای تایید واکسن به خورد مردم میدین!!!
    بجای اینکه گوشتون به دهن مراکز غربی که فقط به فکر سود خودشون هستن باشه ، یکم تحقیق کنید!!!
    این واکسن تو برخی از کشورهای پیشرفته ممنوع شده!

    برای مشاهده تحقیقات در مورد واکسنها به لینک زیر مراجعه کنید

    https://www-farsnews-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.farsnews.com/amp/13950703001698?amp_js_v=a1&amp_gsa=1&usqp=mq331AQCCAE=#amp_tf=%D8%A7%D8%B2%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.farsnews.com%2Fnews%2F13950703001698%2F%25D9%2588%25D8%25A7%25DA%25A9%25D8%25B3%25D9%2586-%25D8%25A7%25DB%258C%25D9%2585%25D9%2586%25DB%258C%25E2%2580%258C%25D8%25B2%25D8%25A7-%25DB%258C%25D8%25A7-%25D8%25A7%25DB%258C%25D9%2585%25D9%2586%25DB%258C%25E2%2580%258C%25D8%25B2%25D8%25AF%25D8%25A7

    1. با سلام…فارغ از شواهد علمی و ”نه صرفا غربی” که از این واکسن حمایت میکنن، این واکسن جزو برنامه واکسیناسیون ملی هم هستش و تو این سالها به میلیون ها کودک ایرانی هم زده شده و مطمنا اگه مشکلی جدی (منظور حساسیت موضعی و کوتاه مدت نیست) ایجاد میکرد از برنامه حذف میشد…یا حداقل خود متخصصان امر اجازه زدن اون رو به فرزندانشون نمیدادن!! بهتر به جای گوش دادن به حرف رسانه های غیرتخصصی و گاها سیاسی مطالب علمی رو دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید