انتشار این مقاله


ویتیلیگو

چه چیزی باعث به وجود آمدن ویتیلیگو می‌شود؟ رنگدانه‌‌ای که باعث ایجاد رنگ طبیعی پوست می‌شود ملانین است که توسط سلول‌های ملانوسیت‌ها به وجود می‌آید. دلیل ویتیلیگو دقیقا مشخص نیست اما بسیاری بر این باورند که این بیماری وقتی به وجود می‌آید که بدن آنتی‌بادی‌هایی بر علیه ملانوسیت‌‌های خودش می‌سازد و شروع به نابودسازی آن‌ها […]

چه چیزی باعث به وجود آمدن ویتیلیگو می‌شود؟

رنگدانه‌‌ای که باعث ایجاد رنگ طبیعی پوست می‌شود ملانین است که توسط سلول‌های ملانوسیت‌ها به وجود می‌آید. دلیل ویتیلیگو دقیقا مشخص نیست اما بسیاری بر این باورند که این بیماری وقتی به وجود می‌آید که بدن آنتی‌بادی‌هایی بر علیه ملانوسیت‌‌های خودش می‌سازد و شروع به نابودسازی آن‌ها می‌کند. بعد از آن پوست نمی‌تواند به درستی ملانین بسازد و ویتیلیگو حاصل می‌شود. یکی از دلایلی که این فرضیه را تایید می‌کند این است که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بیشتر از سایرین احتمال دارد به بیماری‌های دیگری در سایر ارگان‌ها مانند تیروئید با دلیلی مشابه دچار شوند.

این بیماری در زنان و مردان نژادهای مختلف به صورت یکسان دیده می‌شود با این وجود در افراد سیاه‌پوست یا کسانی که پوست تیره‌تری دارند این بیماری راحت‌تر دیده می‌شود.

این بیماری مسری نیست.

آیا ویتیلیگو ارثی است؟

تنها یک پنجم مبتلایان در خانواده‌شان سابقه آن را داشتند اما هنوز بر روی ارثی بودن آن کاری صورت نگرفته است. یکی از مشکلاتی که در این راه وجود دارد این است که مردم نمی‌دانند که آیا اقوامشان به آن مبتلا نیستند و یا آن را زیر لباس‌هایشان پنهان می‌کنند.

اگر شما به ویتیلیگو دچار هستید الزاما فرزندانتان هم به آن دچار نمی‌شوند.

تغذیه

هیچ شواهد پزشکی‌ای مبنی بر ارتباط  هرگونه رژیم غذایی و ویتیلیگو وجود ندارد. بنابراین هیچ تغییر رژیمی توصیه نمی‌شود.

علائم ویتیلیگو چیست؟

این علائم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

نور خورشید قسمت های کم رنگ پوست را بسیار راحت می سوزاند. این دردناک است! و زمانی که سوختگی به پایان رسید، نواحی کم رنگ ویتیلیگو، به طرز چشمگیری نسبت به قبل، در برابر پس زمینه پوستِ برنزه، برجسته خواهند شد.

بسیاری از مردم به دلیل نمایی که ویتیلیگو ایجاد می‌کند و سوالاتی که مردم از آنان می‌پرسند، نگران و افسرده می‌شوند.

نواحی درگیر

رایج‌ترین نواحی‌ای که ویتیلیگو تحت تاثیر قرار می‌دهد:

  • صورت و دست‌ها نواحی هستند که غالبا تحت تاثیر ویتیلیگو قرار می‌گیرد.
  • پیرامون ورودی‌های بدن:  چشم‌ها، سوراخ‌های بینی، دهان، ناف و نواحی ژنیتال
  • جاهای که بدن خم می‌شود: آرنج و زانو
  • هر جایی که پوست دچار آسیب‌دیدگی شده باشد مثلا سوخته باشد یا بریده شده باشد
  • نواحی اطراف خال‌‎ها (مانند هاله نور!)

در یک حالت نادر، ویتیلیگو فقط در در یک قسمت بدن ایجاد می‌شود.

اگرچه ویتیلیگو در افرادی که پوست تیره دارند رایج‌تر نیست اما ببشتر قابل تشخیص است. سفیدی زودرس موهای سر نیز می‌تواند با ویتیلیگو همراه شود.

دوره بیماری

ویتیلیگو در هر سنی می‌تواند آغاز شود اما نیمی از افراد مبتلا قبل از ۲۰ سالگی به آن دچار شده‌اند. پیشبینی دوره آن سخت است اما بیماری تمایل دارد به آرامی پیشرفت کند، با دوره‎‌های ثابت، و غالبا چندین سال طول می‌کشد. قسمت‌های تحت تاثیر به آرامی تغییر شکل می‌دهند و اندازه‌شان تغییر می‌کند و این امکان وجود دارد که پوست نواحی اطرافشان تیره‌تر از حالت عادی شود. رشد موهای خارج از قسمت‌های تحت تاثیر ممکن است رنگ طبیعیشان را حفظ کنند و یا سفید شوند.

آیا ویتیلیگو قابل تشخیص است؟

تشخیص ویتیلیگو معمولا براساس ظاهر قطعات تحت تاثیر (بافت پوستی طبیعی با لکه‌های سفید) ساده است. این حقیقت وجود دارد که نواحی ویتیلیگو در سمت چب بدن در سمت راست بدن هم بازتاب می‌شود. نور فرابنفش (استفاده از لامپ‌ها وود) به نشان دادند نواحی سفیدی که در افرادی که پوست روشن دارند گم می‌شوند کمک می‌کند.

زمانی که برای شما تشخیص ویتیلیگو داده شد ممکن است پزشک شما بخواهد بیماری تیروئید و سایر بیماری‌های خودایمنی که در مردم شایع‌تر از ویتیلیگو هستند را نیز در شما بررسی کند.

ویتیلیگو قابل درمان است؟

گاها ویتیلیگو خود به خود از بین می‌رود. بعضی از درمان‌ها می‌توانند روند ویتیلیگو را کند کنند اما درمانی که دارای ضمانت باشد وجود ندارد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید