انتشار این مقاله


نوشیدن آب چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

نوشیدن آب عملی بسیار موثر برای کاهش وزن است.

بسیاری از ما می‌دانیم که نوشیدن مقدار زیادی آب عمل سالمی است که باید انجام شود، اما خیلی از ما این را هر روز انجام نمی‌دهیم! ممکن است از شنیدن اینکه نوشیدن آب واقعا در کاهش وزن موثر است تعجب کنید.
در این مقاله به ۴ دلیل اینکه چرا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند، می‌پردازیم:

۱. نوشیدن آب گرسنگی را کاهش می‌دهد

سیگنال‌های مربوط به گرسنگی و تشنگی زودهنگام می‌توانند دقیقا یکسان باشند. بسیاری از مردم هنگامی‌که احساس گرسنگی می‌کنند به دنبال چیزی برای خوردن هستند؛ با این حال، اگر شما به اندازۀ کافی خود را هیدراته نکرده باشید، بدن‌تان درخواست آب کرده است، نه غذا. نوشیدن آب برای کاهش وزن شما را هیدراته نگه می‌دارد، بنابراین احساس گرسنگی که برای غذا می‌کنید زمانی خواهد بود که به کالری نیاز دارید نه فقط آب.

۲. نوشیدن آب انرژی و کالری را برای مغز فراهم می‌کند

مغزتان نیروی محرک اصلی برای جذب آب است، زیرا در مغز نسبت به جاهای دیگر بدن آب بیش‌تری وجود دارد؛ بنابراین هرگونه کمبود آب ابتدا توسط مغز احساس می‌شود. مغز چندین منبع انرژی بالقوه‌ای دارد که گلوکز آشکارترین آن‌هاست. اما آیا می‌­دانید که مقداری از انرژی ناشی از حرکت آب در سراسر غشاء سلول است؟ این می‌تواند با انرژی هیدروالکتریکی در ارتباط باشد که کالری نیست.
از آن‌جایی که مقداری از انرژی مغز ناشی از آب است، هنگامی‌که بدن دچار کوچک‌­ترین کمبود آب می­‌شود، مغز آب بیش‌­تری طلب می‌­کند. به یاد داشته باشید که مغز قبل از اجزای دیگر بدن کمبود آب را احساس می‌کند، زیرا درصد آب آن بیش‌­تر است. چون هیچکس به ما نگفته است که گرسنگی خفیف می‌­تواند ناشی از تشنگی باشد، اکثر مردم در این موقعیت غذا می‌خورند؛ در حالی که مغز برای تامین انرژی آب می‌خواهد، ولی به جای آن غذا دریافت می‌­کند.
مغز مقداری از این انرژی را از غذایی که می‌­خورید، تامین می‌کند اما چون ارگان کوچکی است انرژی زیادی مصرف نخواهد کرد، بنابراین هنگامی‌که بدن‌­تان برای انرژی به آب نیاز دارد ولی شما غذا می‌خورید، کالری اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌­شود. با هیدراته نگه نداشتن بدن بیش‌­تر از آنچه نیاز دارید غذا مصرف می‌­کنید و تلاش‌تان برای کاهش وزن بی‌نتیجه می‌شود.

۳. نوشیدن آب برای فعال کردن آنزیم‌های چربی‌­سوز ضروری است

شکستن چربی‌­ها به آب بستگی دارد و بدون وجود مقدار فراوانی آب بطور موثر انجام نخواهد شد. وقتی به طور کلی به چربی‌­های بد‌ن‌­تان نگاه کنید، متوجه می‌­شوید که برای لاغرتر شدن آن‌ها باید کوچک‌­تر شوند؛ بنابراین باید بشکنند تا بدن بتواند از آن‌­ها استفاده کند.
آنزیمی به نام لیپاز برای تجزیه چربی‌ها لازم است. اگر چربی‌­های‌­تان را به عنوان دیواری آجری تصور کنید، لیپاز مانند اسکنه‌­ای آجرها را تک تک خارج می‌کند؛ بنابراین چربی‌­ها می‌توانند آزادانه در بدن حرکت کنند و برای تامین انرژی بسوزند. لیپاز برای عمل بهتر به آب نیاز دارد؛ بدین صورت که:

چربی + آب + لیپاز = اسیدهای چرب

اسیدهای چرب­ قطعات کوچک چربی هستند و برای آزاد شدن در گردش خون و برداشت توسط سلول‌های بدن که به انرژی نیاز دارند، به اندازۀ‌ی کافی کوچک‌اند. اسیدهای چرب هنگامی‌ ­که به خوبی هیدراته هستید، راحت‌تر آزاد می‌شوند.

۴. نوشیدن آب سطح انرژی را افزایش می‌­دهد

گیاهی را تصور کنید که از بی‌آبی رنج می‌­برد و ساقه و برگ‌­هایش نرم شده‌اند. حال، گیاهی را تصور کنید که به طور کامل هیدراته شده است و ساقه و برگ‌هایش مستحکم‌اند.
هنگامی‌ ­که بدن‌تان به طور کافی هیدراته نشود، آب از سلول‌ها خارج می‌شود تا گردش خون را در حد نرمال نگه دارد. در این صورت سلول‌ها شبیه گیاهی چروکیده به نظر خواهند رسید. اگر احساس انرژیک نکنید، انرژیک نخواهید بود؛ درنتیجه به اندازۀ کافی فعالیت نمی‌کنید و انرژی کم‌تری می‌سوزانید. با بطور کامل هیدراته نگه داشتن بدن، سلول‌­ها پایدار و کارآمدتر خواهد بود. این به شما انرژی بیش‌تری می‌دهد که در این صورت نه تنها احساس بهتری می‌­کنید، بلکه بیش‌­تر فعالیت کرده و کالری بیش‌تری می‌سوزانید.

بهترین زمان نوشیدن آب هنگامی است که از خواب بیدار می‌شوید، زیرا بعد از آن بی‌آب خواهید بود. قبل از نوشیدن چیزهای دیگری مانند کافئین حتما یک لیوان آب بنوشید. هدف این است که روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید که حداقل ۲ لیتر است. با نوشیدن این مقدار آب، مغز خود را هیدراته نگه دارید که در این صورت هرگونه گرسنگی که احساس می‌کنید برای غذا خواهد بود، نه آب.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید