انتشار این مقاله


شیر دادن مادر خطر ابتلای او به MS را کاهش می‌دهد!

مطالعه ای جدید نشان می دهد، زنانی با سابقه طولانی تر شیر دادن، به احتمال کمتری نسبت به مادرانی که به مدت کوتاه تر شیر می دهند، به مولتیپل اسکلروزیس(MS) مبتلا می شوند.

مطالعه ای جدید نشان می دهد، زنانی با سابقه طولانی تر شیر دادن، به احتمال کمتری نسبت به مادرانی که به مدت کوتاه تر شیر می دهند، به مولتیپل اسکلروزیس(MS) مبتلا می شوند.

محققان حدود ۴۰۰ نفر از زنان مبتلا به MS یا پیش درآمد آن به عنوان سندرم انحصاری بالینی (CIS) را جمع آوری کرده و آنان را با یک گروه سالم مشابه مقایسه کردند. آن ها دریافتند مادرانی که یکی و یا بیش از یکی از فرزندان خود را به مدت ۱۵ ماه یا بیشتر، شیر داده بودند، نسبت به کسانی که زیر ۴ ماه شیر داده بودند، ۵۳ درصد کمتر به MS یا CIS مبتلا بودند.

دکتر آنت لانگر گولد محقق علوم اعصاب در Kaiser Permanente در کالیفرنیا عقیده دارد، شیر دادن مادر به فرزند خود نه تنها برای کودک سودمند است، بلکه مزایای دراز مدتی برای سلامتی مادر دارد. تحقیقات موجود نشان می دهد که سایر مزایای بهداشتی مربوط به شیردهی مادر، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سرطان سینه و تخمدان و حمله قلبی. به نظر می رسد این مزایا برای زنانی که شیردهی طولانی تر دارند، افزایش می یابد.

بر اساس برآورد بنیاد MS، حدود ۴۰۰۰۰۰ آمریکایی و ۲/۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به MS هستند. این یک بیماری اتوایمنی ناخوشایند است، به این معنی که بدن به بافت خود حمله می کند. این بیماری اغلب باعث بیحسی، سوزن شدن، مشکلات روده و مثانه، مشکلات راه رفتن و مسائل تفکر می شود. MS بر روی زنانی که در سن بعد از زایمان هستند نسبت به مردان و زنان مسن تر، بیشتر تاثیر می گذارد.

در مطالعه جدید، لانگر گولد و تیم او ۳۹۷ زن ۳۷ ساله را که اخیرا مبتلا به MS یا CIS بودند، تشخیص دادند. آنان دارای اولین قسمت از علائمی بودند که ممکن بود به MS منتهی شود و یا نشود. این گروه با ۴۳۳ زن سالم با سن و نژاد همبستگی داشتند که همه آنها پرسشنامه هایی مربوط به حاملگی، تغذیه با شیر مادر، روش های هورمونی پیشگیری از بارداری و عوامل مرتبط با آن را تکمیل کردند. لانگر گولد در ابتدا فکر کرد که کمبود تخمک ممکن است در خطر ابتلا به MS نقش داشته باشد. اما نتایج نشان داد که تعداد کل سالهای تخمک گذاری یک زن با ریسک MS مرتبط نیست. دیگر عوامل مانند تعداد حاملگی و یا استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری با آن مرتبط نبود. در عوض، لانگر گولد معتقد است که شیر دادن طولانی مدت مادر، سبب سرکوب سلولهای پروتئین التهابی می‌شود که ممکن است به توسعه MS منجر شود.

لانگر گولد گفت تحقیقات بیشتری درباره ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و خطر ابتلا به MS ممکن است به طور بالقوه سرنخ هایی در مورد توسعه MS به طور کلی بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و یا وضعیت فرزند ارائه دهد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید