انتشار این مقاله


میکروحباب‌ها؛ درمانی برای سرطان

در این روش داروهای سرطانی را با کپسوله کردن آن‌ها در داخل میکروحباب‌ها، انتقال می‌دهند که باعث انتقال دقیق دارو به تومور هدف و بهبود اثر درمان می‌شود.

حباب‌های تزریقی در جریان خون معمولا باعث مشکلات پزشکی حیاتی می‌شوند؛ اما این دقیقا همان چیزی است که الینور استراید قصد دارد برای کمک به مبارزه با سرطان انجام دهد. مهندس زیست پزشکی از دانشگاه آکسفورد روشی را ارائه داده است که در آن داروهای سرطانی را با کپسوله کردن آن‌ها در داخل میکروحباب‌ها انتقال می‌دهند. این روش باعث انتقال دقیق دارو به تومور هدف و بهبود اثر درمان می‌شود.

نیاز بزرگی برای بهبود روش در حال استفاده برای انتقال دارو وجود دارد تا اثر درمان بهتر شود و ریسک عوارض جانبی کاهش یابد. برای مثال، در شیمی‌درمانی که داروی سرطانی از طریق جریان خون منتشر می‌شود، همۀ سلول‌های بدن بیمار در معرض مادۀ بسیار سمی قرار می‌گیرند. این باعث عوارض جانبی شناخته شدۀ ناشی از درمان مانند ریزش مو و تهوع می‌شود.


مقالۀ مرتبط: عوارض شیمی‌درمانی


در شیمی‌درمانی رایج، حتی با استفاده از ذرات نانو، کمتر از ۱ درصد کل دوز تزریقی آن را تبدیل به تومور می‌کند و همۀ این مواد در نزدیکی رگ‌های خونی اطراف تومور رسوب می‌کنند. تحقیقات استراید نشان می‌دهند میکروحباب‌ها داروهای سرطانی را ۴ برابر بیش‌تر به عمق تومور می‌رسانند و جذب‌شان را افزایش می‌دهند. با استفاده از میکروحباب‌ها و اولتراسوند (سونوگرافی) می‌توانیم کنترل کنیم که دارو کی و کجا آزاد می‌شود و بسیار مهم است که آن را در سراسر تومور توزیع کنیم.

قطر میکروحباب‌های استراید بین ۱ تا ۲ میکرومتر است و توسط مواد زیستی سازگار مانند لیپیدها پوشیده شده‌اند که از بهم آمیختن آنها و ایجاد خون‌ریزی جلوگیری می‌کند.

ترکیب داروها با میکروحباب‌ها بستگی زیادی به ماهیت دارو و موادی که حباب‌ها از آن ساخته می‌شوند، دارد. در مطالعه بر روی سرطان پانکراس، استراید دارو را از طریق پیوندهای شیمیایی به سطح میکروحباب‌ها وصل کرد. این دارو فقط زمانی که در حضور اکسیژن در معرض اولتراسوند قرار گیرد، فعال می‌شود؛ بنابراین نیازی نیست که دارو را در داخل حباب قرار دهیم تا با بافت‌های سالم واکنش ندهد. سایر انواع داروها باید با قطره‌ای از روغن ویا پلیمر کپسوله شده سپس به سطح حباب‌ها متصل شوند تا موقتا آن‌ها را غیرفعال کند.

استراید برای انتقال دارو به تومور هدف از اولتراسوند و میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. نمی‌توان از آهنربای معمولی برای هدف‌گیری استفاده کرد زیرا این امر بسادگی سبب کشیده شدن حباب‌ها به سمت پوست بیمار می‌شود. در عوض مجموعه‌ای از آهنرباهای متعدد ساختیم که به ما امکان می‌دهند حباب‌ها را در ناحیه‌ای خاص در عمق چند سانتی‌متری گیر اندازیم. این‌ها دستگاه‌های کوچک دستی هستند که در مکان مناسب خارج بدن قرار می‌گیرند تا غلظت مورد نیاز از حباب‌ها را در عرض چند دقیقه تجمع دهند. سپس اولتراسوند برای فعال‌سازی حباب‌ها و آزادسازی دارو بکار می‌رود.

استراید روشی را در ارگان‌های انسان آزمایش کرده است که اکنون برای سرطان پانکراس – یکی از انواع سرطان‌های کشنده – با نتایج بسیار مثبتی استفاده می‌شود. یکی از دلایل بسیار دشوار بودن درمان تومورهای تهاجمی این است که نواحی تومور دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و این باعث مقاومت سلول‌های سرطانی در برابر داروها، اشعه و ایمونوتراپی می‌شود. ما میکروحباب‌ها را با اکسیژن پر می‌کنیم بطوری‌که نه تنها انتقال دارو بهتر انجام می‌گیرد بلکه توانایی کشتن سلول‌های سرطانی را نیز خواهند داشت.

استراید در تلاش است طی دو سال آینده تکنیک میکروحباب خود را در دسترس پزشکان قرار دهد و برنامه‌ریزی می‌کند در سال ۲۰۱۸ اولین آزمایش بالینی انتقال آنتی‌بیوتیک خود را آغاز کند. ما پروژه‌های مختلفی را برای انتقال دارو در جهت درمان سکته مغزی، بیماری استخوان، عفونت مزمن و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر دنبال می‌کنیم.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید