انتشار این مقاله


کاهش سرعت انتشار سلول‌های سرطانی با استفاده از تکنیک CRISPR

CRISPR-Cas9 ابزاری برای ویرایش ژن‌هاست که دنیا را تغییر خواهد داد.‌

CRISPR-Cas9 ابزاری برای ویرایش ژن‌هاست که دنیا را تغییر خواهد داد.‌ در این زمان کوتاه پس از کشف آن توانسته است HIV را از سلول‌های ایمنی انسان خارج کند و باعث آغاز رقابتی بین چین و آمریکا در زمینه بیومدیکال برای مهندسی ژن‌های انسان‌ها شده است و اکنون دانشمندان از CRISPR-Cas9 برای جلوگیری از گسترش سرطان استفاده کرده‌اند.


مقاله مرتبط: CRISPR-Cas9 : وسیله ای جدید برای ویرایش ژن


هرسلول زنده یک چرخه تولیدمثل دارد که به عنوان «چرخه سلولی» شناخته می‌شود، توالی از رخدادها که سبب رشد و تقسیم سلول‌ می‌شوند.‌ زمانی که این چرخه از کنترل خارج می‌شود یک مشکل جدی و خطرساز ایجاد می‌کند.‌ هنگامی که یک سلول سرطانی می‌شود بدون توقف تقسیم می‌شود و به سرعت به بافت اطراف هجوم می‌آورد.‌متوقف کردن این تقسیم به نظر کار ساده‌ای می‌‌آید، دانشمندان روش‌های متعددی را برای جلوگیری از شکل‌گیری و گسترش سرطان یافته‌اند.‌ در پژوهشی سیستم ایمنی خود بدن برعلیه سلول‌های سرطانی تحریک شده است و تیم دیگری از محققان یک اندام مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند T-Cellهای مبارزه کننده با سرطان پمپ کند.

در مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه روچستر۱ با هدف‌گیری پروتئینی به نام «Tudor-SN» که مسئول آماده کردن سلول برای تقسیم است، چرخه سلولی را متوقف کرده‌اند. Tudor-SN با کنترل mRNA، مولکول‌هایی که با مهارت بسیار بیان هزاران ژن را تنظیم می‌کنند، چرخه سلولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محقق ارشد رِیاد الباربری۲ می‌گوید:

ما می‌دانیم که Tudor-SN در سلول‌های سرطانی فراوان‌تر از سلول‌های سالم است.‌ فرضیه تحقیقات ما این است که هدف‌گذاری این پروتئين می‌تواند انتشار سریع سلول‌های سرطانی را مهار کند.

زمانیکه Tudor-SN با استفاده از CRISPR از سلول‎های انسان حذف می‌شود، سطح mRNA سلول افزایش می‌یابد. وجود تعداد زیادی mRNA ژنی را که رشد سلول را تحریک می‌کند، کند می‌کند.‌ با به تاخیر افتادن این ژن‌ها انتقال سلول به فاز تقسیم در چرخه سلولی کند می‌شود.

محققان از این رویکرد برای کند کردن رشد سلول‌های سرطانی کلیه و گردنه رحم استفاده کردند.‌ طبق گفته لاین مکوآت۳، محقق ارشد مقاله، به دلیل اینکه سلول‌های سرطانی چرخه سلولی معیوبی دارند، دنبال کردن فاکتور‌هایی که در چرخه سلولی دخیل هستند روش امیدبخشی با درمان سرطان خواهد بود.
قدم بعدی پژوهش کار کردن روی نحوه عملکرد Tudor-SN در ارتباط با دیگر ملکول‌ها و پروتئین‌ها خواهد بود.‌ بدین ترتیب دانشمندان قادر خواهند بود مناسب‌ترین داروها را برای هدف‌گذاری آن شناسایی کنند.
درحالی که محققان اعتراف می‌کنند قبل از اینکه این تکنولوژی در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد، راه زیادی پیش رو دارند، هرگونه رویکردی که بتواند موجب درمان میلیون‌ها انسان درگیر با سرطان شود، بسیار امیدبخش است.


پی‌نوشت

۱. Rochester

۲. Reyad A. Elbarbary

۳. Lynne E. Maquat

 

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید