انتشار این مقاله


آیا غذا نوعی دارو است؟

سوالی که این روزها به شدت شایع و بحث‌برانگیز شده، آیا غذا دارو است؟

سوالی که این روزها به شدت شایع و بحث‌برانگیز شده، آیا غذا دارو است؟ غذا موجب شفاست، اما نقش آن به عنوان تغذیه‌کننده‌ی بدن و عقل با روش‌های ناصحیح و شیادی افراد غیرمتخصص در حوزه‌ی پزشکی و تغذیه به کلی دگرگون شده است. اکنون لازم است غذای مناسب و مقدار مورد نیاز آن را تعیین کنیم.

Paula Wolfert هر روز صبح، بعد از ساعت‌ها چیزی نخوردن، یک فنجان و نیم آب گرم و لیمو ترش و سپس یک قهوه‌ی ضد‍‌گلوله – بله درست خواندید قهوه‌ی ضدگلوله – میل می‌کند. این قهوه با کره‌ی بدون نمک و روغن نارگیل سرو می‌شود. ساعت ۱۱ یک نوشیدنی پر از مغز با روغن‌های گیاهی و آووکادو می‌خورد. برای ناهار هم ماهی و سبزیجات بخار‌پز مصرف ‌می‌کند. سال‌هاست که در رژیم غذایی او نشانی از نان و دسر نیست.

امروز نکته‌ی عجیبی در مورد رژیم غذایی Wolfert  وجود ندارد. بسیاری از معلمان دینی از چنین رژیم‌هایی استفاده می‌کنند و از نظر شادابی و سلامت وضعیت خوبی دارند. خوراکی‌هایی با زردچوبه فراوان و گلوله های انرژی خرما و مغز‌ها. خانم Wolfert یک نویسنده‌ی ۷۸ ساله‌ی آمریکایی است، یک نویسنده‌ی مشهور کتاب آشپزی که از قضا در مراکش معروف‌تر از آمریکا است. او یک‌بار ملکه‌ی ثروت و غذا‌های محلی مراکش شد. در یکی از برنامه‌های رادیو ‌BBC (در قسمت برنده‌ی جایزه‌ی رژیم غذایی و جنون) وقتی در سال ۲۰۱۲ تشخیص داده شد او به بیماری جنون مبتلا شده است، غذای مورد علاقه‌اش را میان مردم پخش کرد. او برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیتش هر کاری توانست انجام داد. وقتی حافظه‌‌اش به طرز محسوسی کاهش یافت، به این نتیجه رسید که غذا یکی از متغیرهایی است که می‌تواند بیماری‌اش را کنترل کند. او دریافت پس از رژیم سختش علائم بیماری به شدت کم شده و سلامتی‌ خود را بازیافته است.

آیا غذا دارو است؟ سوالی که این روز‌ها به شدت متداول است! کاملا روشن است که الگو‌های غذایی خاصی موجب بیماری ما می‌شوند و متاسفانه در حال حاضر الگوی غذایی اکثر مردم در کشورهای پیشرفته این‌گونه است: سبزیجات کم، شکر و نمک فراوان، روغن‌های تصفیه‌شده و کربوهیدرات زیاد. امروزه بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲، نسبت به دخانیات سهم بیشتری در مرگ‌و‌میر مردم دارند. خیلی از تبلیغاتی که در مورد رژیم غذایی وجود دارد دروغ و نیرنگ است. نمونه‌هایی از این تبلیغات در اینترنت وجود دارد. رژیم غذایی مناسب برای درمان اوتیسم یا غذاهایی که زندگی جاودانه و پوست شاداب به ارمغان می‌آورند. Anthony Warner در کتاب جدید سر‌آشپز عصبانی “حقیقت و کذب در باب تغذیه‌ی سالم” اشاره می‌کند که بسیاری از رژیم‌های سلامتی هر چیزی جز رژیم سلامتی هستند، هدایت افراد به سمت رژیم‌های محدود خطرناک است و اختلالات گوارشی خصوصا برای افراد جوان و آسیب‌پذیر موجب می‌شوند.

غذا با سلامت در ارتباط است و این‌که صرفا به دلیل تبلیغات و ادعا‌های دروغین این ارتباط را نقض کنیم اشتباه است. در سمپوزیوم غذای آکسفورد سال جاری، Joshna Maharaj آشپز بیمارستانی در کانادا بیان داشت:

اگر رژیم غذایی بیمار متناسب با وضعیت بدنی و سلامت او نباشد فعالیت‌های کادر درمانی بیهوده خواهد بود. مدت‌هاست که تغذیه مورد غفلت واقع شده.

او در سال ۲۰۱۱، مسئولیت تهیه‌ی غذا برای بیمارستانی در تورنتو را به عهده گرفت. او هیچ محصول تازه‌ای در آشپزخانه‌ی بیمارستان پیدا نکرد، حتی یخچالی برای نگهداری سبزیجات وجود نداشت و این بسیار رقت‌انگیز بود. برای بیماران رولت گوشت که بسیار چرب و پر‌روغن بود سرو می‌شد غذایی که به هیچ‌وجه مناسب نبود. او برای سرآشپزها دوره‌های باز‌آموزی برگزار کرد، تهیه‌کنندگان محلی را پیدا کرد و تصمیم گرفت برای هر وعده غذا‌های سالم و اشتها‌آور تهیه کند، غذا‌هایی با حبوبات و سبزیجات مختلف. با منو‌های غذایی جدید روحیه و سلامت بیماران به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ البته این برای خانم Maharaj جای تعجب نداشت. خانم Maharaj معتقد است هنوز در بیمارستان‌های انگلیس نسبت به ارتباط غذا و سلامت توجه چندانی نمی‌شود، او شخصا با پزشکانی که از وضع اسف‌بار مراقبت‌های بیماران قلبی ناراحت‌ هستند صحبت کرد، با پزشکان به کافی‌شاپ بیمارستان رفت و از غذاهای چرب و شیرین خرید، غذا‌هایی که پزشکان را هم بیمار می‌کند. ضعف در خدمات بهداشتی بازار مکمل های غذایی را رونق می‌بخشد، (بیش از ۳۰۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۲) می‌توان با خوردن غذاهای بهتر از این تخصیص بودجه جلوگیری کرد.

بسیاری از ما بیمار سیستم پزشکی نا‌کار‌آمد هستیم، سیستمی که فقط به دارو تکیه دارد و خبری از اصلاح رژیم نیست. آیا بهتر نیست با اصلاح رژیم غذایی در نخستین قدم احتمال بیمار شدن را کاهش دهیم؟ کارشناسان در مورد بیمارانی که قرص‌های زیادی مصرف می‌کنند متوجه شده‌اند بسیاری از این افراد در گذشته کم‌تر از مواد غذایی چون ماست، سبزیجات و مغز‌ها مصرف کرده، مواد‌غذایی مفیدی که ما را از خیلی دارو‌ها و درمان‌های پزشکی بی‌نیاز می‌کند. پروفسور Roy Taylor از دانشگاه نیوکاسل معتقد است بر‌خلاف دارو، رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی علائم دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

خانم Wolfert در یک برنامه‌ی رادیویی گفت:

اگر‌چه غذا به عنوان یک دارو‌ ثبت نشده است اما همان‌طور که Galen فیلسوف و پزشک یونانی در قرن دوم نوشته سایر داروها را می‌توان مصرف کرد یا مصرف نکرد اما بدون غذا نمی‌توان زنده بود چه سالم باشیم چه بیمار!

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید