انتشار این مقاله


موفقیت‌های تحصیلی با مهارت نوشتاری دانش‌آموزان در سال اول مرتبط است

نوشتن راهی برای بیان ایده‌هاست. اگر آغاز نوشتن برای کودک آسان باشد، کیفیت نوشته‌هایش در آینده بیش‌تر است.

مطالعه‌ای جدید، مفاهیم و پیامد‌های گسترده‌ی مهارت‌های نوشتاری در سال‌های اولیه کودکی را نشان می‌دهد. پژوهش‌گران دانشگاه مروداک استرالیا برای نخستین بار، توانایی‌های نوشتاری کودکان را پیش از ورود به مدرسه بررسی کردند. در طول چند سال گذشته، مهارت نوشتاری دانش‌آموزان ۷ و ۹ ساله‌ی استرالیا افت کرده است. گرچه محققان برای بار اول است که شکل‌گیری این مهارت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، مهارت‌هایی که احتمالا هنگام فرا‌گیری حروف الفبا شکل گرفته است.

محققان دانشگاه مورداک، کودکانی را که در هفت مدرسه‌ی غرب استرالیا ثبت‌نام کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. (این ۱۷۷ کودک پس از پایان مهدکودک در ۲۳ کلاس مختلف حضور داشتند.) این دانش‌آموزان در طول ۱۵ ماه، سه بار تحت نظارت قرار گرفتند تا پیشرفت مهارت‌های نوشتاری‌شان از پایان دوره‌ی پیش‌دبستانی و در طول سال اول ارزیابی شود. برای سنجش مهارت نوشتاری کودکان، نوشتن، تصحیح حروف الفبا و خط خوانا ارزیابی شد. 

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی، توانایی کودکان پیش‌دبستانی (دوره‌ی اجباری جهت ورود به مدرسه) را در نوشتن سنجیدند و علت تفاوت مهارتی میان کودکان را تمرین‌‌های مختلف نوشتاری از سوی معلمان دانستند.


مقاله‌ی مرتبط: روش‌های مطالعۀ بهتر و موفقیت


همچنین این تیم متوجه شدند اصول آموزشی در زمینه‌ی نوشتن، در کلاس‌های استرالیا بسیار متفاوت است. طبق برنامه‌ی آموزشی استرالیا، کودکان باید بتوانند حروف الفبا را تشخیص دهند و جملات کوتاه بسازند. با این‌ وجود معلمان با روش‌های متفاوتی به این هدف می رسند، مدت زمان متفاوتی در کلاس‌ها برای آموزش نوشتن صرف می‌شود، حتی بسیاری آموزش‌های اولیه نیز یکسان نیست، از تبدیل صداها به حروف تا ایده‌پردازی در مورد کلمات و جمله‌سازی.

این مورد قابل‌ملاحظه است؛ چرا که نتایج نشان می‌ٔدهد روش‌های آموزشی معلمان یکی از علل تفاوت‌ در مهارت نوشتاری است؛ حتی اگر جنسیت و مهارت‌های خواندن کودکان را نیز در نظر بگیریم. این تیم اکنون پیشرفت مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان در بازه‌های زمانی در ارزیابی می‌کند تا اطلاعات بیشتذی درباره‌ی نتایج اولیه کسب کند و امید دارد تمرین‌های کلاسی موثر بتواند به پیشرفت مهارت‌های نوشتاری در سال بعد کمک کند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید