انتشار این مقاله


حضور نسبت بیشتری از دختران در مدارس، در بازده درسی پسران سودمند است

بازده درسی دانش‌آموزان پسر، به هنگام وجود نسبت بیشتری از دختران در مدارس، افزایش می‌یابد.

بازده درسی دانش‌آموزان پسر، به هنگام وجود نسبت بیشتری از دختران در مدارس، افزایش می‌یابد. این مطلب می‌تواند دلیلی برای موفقیت بیشتر دختران در بسیاری از عرصه‌های علمی باشد.

مطالعه‌ی جدیدی که در ژورنال School Effectiveness and School Improvement منتشری شده است، به بررسی چگونگی تأثیر محیط مدرسه بر وضعیت  تحصیلی دختران و پسران در مدارس دوره‌ی راهنمایی پرداخته است.


مقاله مرتبط: ١٣ حقيقت علمی جالبی که در مدرسه یاد نگرفته‌ایم!


محققان با بررسی نمرات آزمون قرائت بیش از ۲۰۰,۰۰۰ دانش‌آموز ۱۵ ساله از حدود ۸۰۰ مدرسه‌ی مختلط در سراسر جهان، دریافتند که عملکرد درسی پسران به طور مشخصی در مدارسی با جمعیت بیش از %۶۰ دختر، بهتر بود.

نتیجه‌ی به دست آمده نشان می‌دهد که اثرگذاری محیط آموزشی، به نسبت افزایش تعداد دختران، بیشتر می‌شود. از آنجایی که بر اساس تحقیقات قبلی، پسران تحت تأثیر شدید محیط آموزشی بوده‌اند، پس احتمال سودمندبودن حضور تعداد زیاد دختران در مدارس، برای آن‌ها زیاد است.

به عقیده‌ی نویسندگان، ویژگی‌هایی که با رفتارهای آکادمیک در دختران در ارتباط هستند، اعم از سطوح بالاتری از تمرکز و انگیزه برای عملکرد بهتر، می‌توانند به توضیح این تأثیر مثبت کمک کنند.

بازده درسی پسران در حضور دخترها افزایش می‌یابد.
بازده درسی پسران در حضور دخترها افزایش می‌یابد.

دکتر Margriet van Hek، سردبیر این مطالعه از دانشگاه Utrecht در این باره معتقد است:

توانایی ضعیف پسران در خواندن، از جمله مشکلات بارز، گسترده و متأسفانه در عین حال مطالعه‌نشده‌ی آن‌ها است. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که این مشکل، هنگام حضور دانش آموزان پسر، در مدارسی با جمعیت صرفاً مذکر، تشدید می‌شود. با این حال، مدارس با حفظ تعادل جنسیتی در جمعیت دانش‌آموزیشان می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند.

بر اساس نتایج این مطالعه، احتمال می‌رود که مدارس تک‌جنسیتی و فنی و ‌حرفه‌ای که در آن‌ها موضوعات درسی تمایل زیادی نسبت به جنسیتی مشخص دارند، فاقد سود آموزشی لازم برای پسران باشند. لذا لازم است تا سیاست‌گذاران این عرصه ابزارهای جدیدی در راستای تشویق برای ایجاد جمعیت‌های مساوی دختر و پسر در مدارس ایجاد کنند.


مقاله مرتبط: وقتی کودکان برای رفتن به مدرسه بیمار می‌شوند!


با این وجود، بررسی‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود الگوهای اختلاف سطح مدارس، تا چه حد در درون کلاس‌ها نیز تکرار شده‌اند؟ و آیا این تفاوت‌ها در سایر زمینه‌های موضوعی نیز حاضر هستند یا خیر؟

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید