انتشار این مقاله


دانشمندان روش کاملاً جدیدی برای کشتن و حمله به سلول‌های سرطانی پیدا کرده‌اند

گامی نویدبخش در مبارزه با سرطان و راه جدیدی برای کشتن سلول‌های آن

اگر این روش بر روی انسان موثر واقع شود بهتر از شیمی درمانی خواهد بود. دانشمندان گامی نویدبخش در مبارزه با سرطان برداشته‌اند و راه جدیدی برای کشتن سلول های سرطانی ایجاد کرده اند که در نهایت ممکن است گزینه درمان جدیدی را با نتایجی بهتر از روش های فعلی به ما ارائه دهد. این روش، مرگ سلول مستقل از  کاسپاز (CICD) نامیده می شد، که می‌تواند به طور کامل تومورها را در سلول های سرطانی کولورکتالِ تولید شده در آزمایشگاه ریشه کن کند. طبق گفته‌های تیمی از دانشگاه گلاسکو انگلستان، اگر همان اثرات را در انسان تکرار کنیم، می‌توانیم به درمان‌هایی بپردازیم که می‌توانند سرطان را به نحوی از بین ببرند که برای بدن کمتر مضر باشد و احتمال کمتری برای برگشت سرطان وجود داشته باشد.

یکی از محققان به نام استفان تایت میگوید:

اساسا این مکانیزم می‌تواند به طور چشمگیری اثربخشی درمان ضدسرطان را افزایش دهد و سمیت ناخواسته را بکاهد. با توجه به یافته های ما، پیشنهاد می‌کنیم که درگیر شدن با CICD به عنوان یک روش درمان ضدسرطان، تحقیقات بیشتری را می‌طلبد.


مقاله مرتبط: راهى جدید برای درمان سرطان


 درمان های معمول ضد سرطان براساس آپوپتوز کار می‌کنند که نوعی از مرگ سلولی برنامه ریزی شده است که به سلول ها به طور موثر دستور داده‌ می‌شود خود را از طریق پروتئین هایی به نام کاسپازها از بین ببرند. به عنوان مثال، شیمی‌درمانی نیز به این روش کار می کند، و می تواند موثر واقع شود – اما هشدارهایی نیز وجود دارد. این درمانها ممکن است به برخی از اهداف خود نرسند، به این معنی که سلول های سرطانی از بین نمی روند و تومورها احتمال بیشتری برای بازگشت دارند و همچنین ممکن است به سلول های سالم آسیب برسانند.

هنگامی که CICD را مورد استفاده قرار ‌دهید، برخی از مکانیسم های آپوپتوز را در بر میگیرد اما کاسپازها را از معادله حذف می‌کند. محققان دریافتند هنگامی که سلول ها با CICD کشته می شوند، سیگنالی برای سیستم ایمنی ارسال می کنند تا پس از آن به هر سلول سرطانی باقی مانده حمله کند.

این روش برای خارج کردن تومور از بدن پاک‌تر و امیدوار کننده‌تر است؛ گرچه باید تاکید شود که این درمان تاکنون فقط در مدل‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته است. تایت می‌گوید:

بخصوص در شرایط پاسخ به درمان‌های جزئی، همانطور که آزمایش های ما نشان می‌دهد، راه‌اندازی CICD مخصوص تومور، به جای آپوپتوز، ممکن است روش موثرتری برای درمان سرطان باشد.


مقاله مرتبط: نانودیسک‌ها، راهکاری جدید برای درمان سرطان!


فرض بر این است که لزومی ندارد که درمان تمام سلولهای سرطانی را خودش به تنهایی از بین ببرد، زیرا سیستم ایمنی خودِ بدن نیز با آنها درگیر می‌شود و به کار پایان می‌دهد. (تومورهای سرطانی معمولا در پنهان شدن از سیستم ایمنی بدن خوب عمل می‌کنند.)

محققان می‌گویند که این آزمایشات بر روی سرطان کولورکتال متمرکز شده است و می‌تواند برای مقابله با انواع مختلف سرطان ها نیز سازگار باشد. این یکی از حوزه هایی است که در مطالعات آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد، به این صورت که دانشمندان بررسی می‌کنند که آیا می‌تواند در انسان نیز موثر باشد یا نه. جاستین آلفورد از مرکز پژوهشگری سرطان در انگلستان که به طور مستقیم در تحقیقات دخیل نبوده است، می گوید:

این تحقیق جدید نشان می‌دهند که می‌تواند یک راه بهتر برای کشتن سلول‌های سرطانی وجود داشته ‌باشد که به عنوان یک مزیت بیشتر می‌تواند سیستم ایمنی را نیز فعال کند. اکنون دانشمندان باید این ایده را بیشتر مورد تحقیق قرار دهند و اگر مطالعات بیشتری تأیید کنند که این روش موثر است، راه‌های جدیدی به منظور این نوع خاص از مرگ سلولی در انسان ایجاد خواهد شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید