انتشار این مقاله


آیا نانوذرات موجود در جوهر باستانی چینی قابلیت درمان مؤثر سرطان را دارد؟!

درمانی ساده برای متاستاز همواره مورد توجه بوده و شاید نانوذرات موجود در جوهر چینی چنین قابلیتی داشته باشند.

یافتن استراتژی درمانی ساده و مؤثر برای حذف غدد لنفاوی متاستاتیک از جنبه‌های بسیار مؤثر درمان بالینی سرطان است. هزاران سال است که خوش‌نویسان چینی از جوهری گیاهی برای آفرینش هنرها و پیام‌هایی زیبا بهره می‌برند. حال به گزارش گروهی از محققین در ACS Omega این جوهر دارای نانوذرات در ساختار خود است. این نانوذرات قابلیت درمان غیرتهاجمی و مؤثر سلول‌های سرطانی متاستاتیک و انتشاری به غدد لنفاوی را دارد.

جوهر حاوی نانوذراتهنگامی که سلول‌های سرطانی تومورها را ترک می‌کنند، به سمت غدد لنفاوی که بخشی از سیستم ایمنی هستند حرکت می‌کنند. در چنین شرایطی گزینه‌ی درمانی اصلی جراحی است. اما مشکلات و پیچیدگی هایی نیز به همراه دارد. Photothermal therapy یا PTT و به عبارتی درمان نوری گرمایی روشی غیرتهاجمی است. در ابن روش با تزریق نانوذرات موجب تجمع آن‌ها در سلول‌های سرطانی می‌شوند. سپس لیزری این نانوذرات را گرم کرده و سلول‌ها را با گرما از بین می‌برند. بسیاری از این نانوذرات بسیار گران قیمت و دارای روش‌های تولیدی پیچیده و سمی هستند.


مقاله‌‌ی مرتبط: نانوپزشکی؛ علم یا هنر؟


با این وجود، نوعی از جوهر سنتی چینی به نام جوهر Hu-Kaiwen یا Hu-ink شباهت‌های بسیاری با نانومواد به کار رفته در روش PTT دارد. برای مثال، هردوی این مواد، رنگ یکسانی دارند. آنها همچنین دارای پایه‌ی کربنی و در آب پایدار هستند. لذا Wuli Yang و همکارانش امکان جایگزینی این جوهر با نانوذرات PTT را بررسی کرده‌اند.


مقاله مرتبط: استفاده از نانوذرات برای درمان سرطان‌ سینه


ساختار و عملکرد نانوذرات

محققان Hu-ink را بررسی کرده و دریافتند که دارای نانوذرات و لایه‌ای نازک از کربن هستند. هنگامی که جوهر هو با لیزر گرم می‌شود، دمای آن تا ۱۳۱ درجه‌ی فارنهایت افزایش می‌یابد. این دما بسیار بالاتر از دمای نانوذرات فعلی است. تحت شرایط PPT، جوهر هو سلول‌های سرطانی را در محیط آزمایشگاهی از بین می‌برد. اما در شرایط نرمال، فاقد خاصیت سمی است. این اتفاق همچنین بر روی موش‌های آزمایشگاهی نیز انجام شده و نتیجه‌ی مشابهی به دست آمده است. محققان همچنین اشاره کرده‌اند که Hu-ink همانند پروبی برای شناسایی تومورها و متاستازها عمل می‌کنند . زیرا امواج نزدیک به فروسرخ تابیده شده به پوست را جذب می‌کنند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید