انتشار این مقاله


فاکتورهای ریسکِ سکته‌ی مغزی در حال افزایش هستند

امروزه افراد بیشتری از سکته مغزی جان سالم به در می برند اما مشکلات، همچنان وجود دارند.

طبق مطالعه‌ای جدید، درحالی که شاهد کاهش آمار مرگ و میر ناشی از سکته‌ی مغزی هستیم، ریسک فاکتورهای سکته‌ی مغزی در افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته محققان، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول خون غیرطبیعی، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر – که از ریسک فاکتور های سکته‌ی مغزی هستند – در سال‌های اخیر در این بیماران رو به افزایش بوده است.


مقاله مرتبط: علائم هشدار دهنده سکته‌ی مغزی


محققان در این مطالعه ۹۲۲۰۰۰ نفر از افرادی را که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ به علت سکته‌ی مغزی بستری شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنان دریافتند که در هر سال شیوع ریسک فاکتورهای سکته‌ی مغزی افزایش یافته است. میزان این افزایشها برای فشار خون بالا یک درصد، دیابت ۲ درصد، کلسترول بالا ۷ درصد، مصرف سیگار ۵ درصد و موادمخدر ۷ درصد بوده است.

دکتر رالف ساکو (Ralph Sacco)، استاد نورولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه میامی و از پژوهشگران در این مورد اظهار داشت:

خطر مرگ ناشی از سکته‌ی مغزی به طور قابل توجهی کاهش یافته است، درحالی که همزمان شاهد افزایش ریسک فاکتورها در این بیماران هستیم.

وی همچنین اذعان داشت:

ما دقیق نمی‌دانیم که چرا این افزایش‌ها رخ می‌دهند. ممکن است یکی از دلایل این باشد که ریسک فاکتور‌ها روز به روز بهتر از قبل تشخیص داده می‌شوند. برخی سبک‌های زندگی هم در این افزایش دخیل هستند. افزایش مصرف مواد مخدر در میان بیماران جوان‌تر هم نگران‌کننده است.

دکتر رالف افزود:

افزایش ریسک فاکتورها در همه‌ی گروه‌های نژادی و قومیتی مشاهده شد؛ اما افزایش عامل فشارخون در سیاه پوستان، و دیابت در اسپانیایی‌ها برجسته‌تر بود.

وی تاکید کرد:

بیماران باید از فشار خون، قند خون و کلسترول خود مطلع باشند. داروهای خوبی برای درمان این نارسایی‌ها موجود هستند.

دکتر سلمان ازهر (Salman Azhar)، رئیس بخش سکته‌ی مغزی بیمارستان لنوکس هیل (Lenox Hill) نیویورک در این مورد گفت:

چالشی که پیش روی ماست این است که از وقوع سکته‌ی مغزی پیشگیری کنیم و در افرادی که یک بار دچار سکته شده‌اند، از سکته دوم جلوگیری کنیم. این جاست که اهمیت این ریسک فاکتورها روشن می‌شود.

وی افزود:

وظیفه کاهش این ریسک فاکتورها تنها برعهده بیماران نیست؛ بلکه جامعه نیز نقش دارد. این بر عهده جوامع است که دسترسی به غذای خوب و مکان مناسب برای ورزش کردن را فراهم کنند.

۹۲۲۰۰۰ بیماری که مورد بررسی قرار گرفتند، به علت سکته‌ی مغزی ایسکمیک بستری شده بودند. این سکته شایع‌ترین نوع سکته‌ی مغزی است و به علت بسته شدن یکی از رگ‌های خونی مغز به وقوع می پیوندد.


مقاله مرتبط: به بهانۀ روز جهانی استروک؛ از سکتۀ مغزی چه می‌دانید؟


مطالعات نشان داد که در طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، تعداد بیماران سکته‌ی مغزی که یک یا تعداد بیشتری از ریسک فاکتورها را داشتند، از ۸۸ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته بود. میزان کلسترول بالا تقریبا دو برابر شده و از ۲۹ درصد به ۵۹ درصد رسیده و میزان دیابت از ۳۱ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته بود.
علاوه بر این‌ها، میزان فشار خون بالا از ۷۳ درصد به ۸۴ درصد و شیوع مصرف مواد مخدر از ۱/۴ درصد به ۲/۸ درصد رسیده بود. هم‌چنین، هر سال، نارسایی کلیه به میزان ۱۳ درصد و ایجاد پلاک در شریان‌های کاروتید به میزان ۶ درصد افزایش یافته بود.
دیوید کتز (David Katz)، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری Yale-Griffin، می‌گوید:

پیشرفت‌ها در کاهش مرگ بیماران سکته‌ی مغزی نشان می‌دهد که ما بر پیشرفت در درمان تکیه کرده‌ایم و از روش‌های پیشگیری غافل هستیم. درمان بیماری‌ها هرگز به اندازه حفظ سلامتی و حیات افراد سودمند نیست. نتیجه‌ی نهایی این مطالعه پیشگیری از انتخاب‌های مشکوک و پرهزینه است که به عنوان فرهنگ در جامعه جا افتاده‌اند.

 

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید