انتشار این مقاله


تاثیر کلم بروکلی در سلامت روده

بروکلی باعث کاهش التهاب روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان سرطان‌های دیگر می‌شود.

کلم بروکلی امروزه یکی از سبزیجات شناخته شده در سلامت روده بوده و دارای مکانیزم مولکولی خاصی می‌باشد. تحقیقات جدید خبرهای خوبی از فواید این گیاه برای دوستدارانش دارد. با دکتر مجازی همراه باشید!

باید کلم بروکلی را جزو لیست خریدتان قرار دهید؛ چه آن را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید!

کلم بروکلی، یک گیاهی خوشبو و عضوی از خانواده‌ی کلم است. کشت این گیاه برای اولین بار حدود قرن ۶ پیش از میلاد در مدیترانه آغاز شد. این گیاه به یکی از غذاهای مهاجران جنوب ایتالیا به ایالات متحده تبدیل گردید اما تا دهه‌ی ۱۹۲۰ به طور گسترده محبوب واقع نشد.


مقاله‌ی مرتبط: با بروکلی پیری را به تعویق بیندازید!


کلم بروکلی و روده

مطالعات قبلی انجام یافته در مورد مزایای سلامتی بروکلی نشان داده است که این گیاه باعث کاهش التهاب در روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان سرطان‌های دیگر می‌شود. این مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی Foods Functional منتشر شده است، دقیقا درک واضحی از نحوه‌ی تاثیر بروکلی بر سلامت روده دارد.


مقاله‌ی مرتبط: تاثیر کلم و استرس بر حرکات لوله‌ی گوارش


محققان دانشگاه پنسیلوانیا علاقه‌ی فراوان به بررسی سندروم روده‌ی چکه کن داشتند. این سندروم زمانی ایجاد می‌شود که مانعی در روده وجود داشته باشد. در این حالت سموم و میکروارگانیسم‌ها از روده خارج شده و جذب مواد مغذی کاهش می‌یابد.

Gary Perdew، استاد علوم کشاورزی، در رابطه با دلیل تحقیقش در این زمینه می‌گوید:

دلایل زیادی وجود دارد که ما بخواهیم در مورد سلامت دستگاه گوارش تحقیق کنیم. یکی از این دلایل آن است که احتمال دارد یک مشکل گوارشی نظیر سندروم روده‌ی چکه‌کن داشته باشیم که در نهایت به بروز بیماری‌های دیگری همچون آرتروز و بیماری‌های قلبی منجر شود.

یکی از عوامل کلیدی در حفظ عملکرد روده، گیرنده‌ی آرویل هیدروکربن (AHR) است. این گیرنده پاسخ ژن‌ها به آلودگی‌های محیطی را مدیریت می‌کند و هنگامی که روده در معرض سموم قرار می‌گیرد باعث بروز واکنش می‌شود.

سبزیجات کریستالی که شامل کلم بروکلی، کلم و بوته بروکسل میشود حاوی گلوکوزینولات هندل هستند. در معده این‌ ماده به ترکیبات اندولوکوارازول (ICZ) شکسته می‌شود.

مقدار ICZ به AHR بستگی داشته و AHR را در پوشش روده فعال می‌کند. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به حفظ تعادل فلور روده کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که این تعامل بین ICZ و AHR باعث محافظت ما در برابر برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های کولونی و بیماری‌های مزمن التهابی روده می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: مصرف انبه تاثیر مثبت بر بیماری التهابی روده دارد


اگر چه چنین به نظر می‌رسد که فعال شدن AHR نتایج مثبتی داشته باشد، اما احتمال دارد که اگر زیاد باشد چندان نتیجه‌ی خوبی هم به دنبال نداشته باشد. پروفسور Perdew بیان می‌دارد:

به عنوان مثال، دیوکسین این گیرنده را فعال می‌کند و اگر دیوکسین بیش از حد فعال شود، باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد.

پروفسور در ادامه بیان می‌کند:

آنچه که ما خواستار دانستن آن هستیم این است که این گیرنده‌ها به طور طبیعی فقط باعث فعال شدن AHR در روده می‌شوند اما سیستم ایمنی را تحریک نمی‌کنند، که احتمالا منجر به اثرات منفی خواهد شد.

ICZ از پوشش روده محافظت می‌کند

برای پی بردن به مزایا و مضرات کلم بروکلی، محققان مطالعه‌ای بر روی موش‌ها انجام دادند. در این آزمایش آن‌ها از دو نوع موش استفاده ‌کردند؛ یکی از گروه‌ها توان کمی برای اتصال ICZ به AHR داشت و گروه دیگر توانایی بالایی برای اتصال این دو به هم داشت. هر دو مجموعه‌ی موش‌ها از یک رژیم غذایی سرشار از بروکلی استفاده کردند. سپس، محققان مشکلات گوارشی و التهابات روده‌ی آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.
موش‌های توانمند در اتصال ICZ به AHR از مواد شیمیایی محافظت شدند، اما گروه دیگر تحت تاثیر عوارض قرار گرفته و کاهش وزن شدید در آن‌ها مشاهده شد.

اغلب با انجام آزمایش‌هایی که به مزایای سلامتی اجزای خاصی در غذاها می‌پردازد، مقدار مورد نیاز برای تولید اثرات مفید بسیار زیاد می‌باشد و تقریبا عملا غیرممکن است که غذای مورد نظر به اندازه‌ی کافی مصرف شود. برای ایجاد این اثر مثبت، انسان باید روزانه به اندازه‌ی ۳.۵ فنجان بروکلی مصرف کند.

پروفسور Perdew می‌گوید:

با اینکه به نظر می‌رسد سه و نیم فنجان زیاد باشد، اما واقعا مقدار زیادی نیست. ما ویتامین‌ها و مواد زیادی که گروه‌ها در آن مشکل داشتند تزریق کردیم، مقدار داروها هم واقعا زیاد بود اما حتی اگر دو برابر این مقدار را نیز استفاده می‌کردیم باز هم نیاز این موش‌ها بر طرف نمی‌شد.

وی افزود:

این میزان در جوانه‌های بروکلی سه برابر بیشتر است؛ بدین معنی که یک فنجان از جوانه‌ی بروکلی دارای همان مقدار از مواد مورد نیاز در ۳.۵ فنجان خود بروکلی می‌باشد.

به افرادی که دارای شرایط گوارشی خاصی هستند توصیه می‌شود که از خوردن بیش از حد موادغذایی خودداری کنند. تحقیقات بیشتر برای کشف چگونگی مصرف میوه‌ها و سایر سبزیجات علاوه بر بروکلی و بررسی تاثیرات مثبت آن‌ها همچنان ادامه دارد. از آنجا که تعداد زیادی از شهروندان ایالات متحده به مشکلات گوارشی دچارند، مداخلات ساده و مقرون به صرفه مانند آنچه که بیان شد می‌تواند گامی مهم و موثر در پیشرفت درمان‌ها باشد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید