انتشار این مقاله


ریسک فاکتورهای سرطان: تنباکو، نور خورشید

مصرف تنباكو و نور خورشيد را مى توان از علل اصلى سرطان نام برد

استفاده از توتون یکی از علل اصلی سرطان و مرگ ناشی از سرطان است. در افرادی که از محصولات تنباکو استفاده می‌کنند یا افرادی که به طور منظم در معرض دود سیگار محیط قرار دارند (که دود دست دوم نامیده می‌شود) خطر ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد؛ زیرا محصولات تنباکو و دود سیگار دارای مواد شیمیایی زیادی هستند که به DNA آسیب می‌رسانند.استفاده از تنباکو باعث ایجاد انواع سرطان، از جمله سرطان ریه، حنجره (جعبه صدا)، دهان، مری، گلو، مثانه، کلیه، کبد، معده، پانکراس، کولون و رکتوم و گردن رحم و همچنین لوسمی حاد میلوئید می‌شود.


مقاله مرتبط: مواد شیمیایی عامل سرطان: کادمیوم


در افرادی که ازتنباکوی کم‌دود استفاده می‌کنند ( انفیه یا تنباکوی جویدنی) خطر ابتلا به سرطان دهان، مری و پانکراس افزایش می‌یابد.هیچ نوع سالمی از مصرف دخانیات وجود ندارد. افرادی که از انواع محصولات تنباکو استفاده می‌کنند، به شدت خواستار ترک آن می‌شوند. افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، صرفنظر از سنشان ، در مقایسه با افرادی که سیگار می‌کشند، دستاوردهای قابل توجهی خواهند داشت. همچنین، ترک سیگار در زمان تشخیص سرطان، خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

نور خورشید

خورشید، لامپ‌های خورشیدی، و کابین‌های برنزه همه اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کنند. قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش موجب پیری پوست و آسیب پوست می‌شود که می‌تواند به سرطان پوست منجر شود.
افراد در تمام سنین و با هر نوع پوست باید مقدار زمانی که در معرض خورشید هستند را محدود کنند، بویژه بین اواسط صبح تا اواخر بعد از ظهر، و از دیگر منابع تابش UV، مانند تخت‌های برنزه، دوری کنند. اهمیت بسیاری دارد که به خاطر داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش توسط شن و ماسه، آب، برف و یخ منعکس می‌شود و می‌تواند از طریق شیشه جلوی اتومبیل و پنجره ها عبور کند. حتی اگر سرطان پوست در میان افرادی با پوست روشن رایج‌تر باشد، افرادی از تمام انواع پوست ممکن است دچار سرطان پوست شوند، از جمله کسانی که پوست تیره دارند.


مقاله مرتبط: ۲۲ راه عجیب که تابش خورشید بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد!


برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید، این نکات را دنبال کنید:

  • * پوشیدن کلاه با لبه گسترده‌ای که در اطراف آن که بر صورت، گردن و گوش شما سایه بیاندازد. کلاه بیسبال و برخی از آفتاب‌گیرها تنها از بعضی از قسمت‌های پوست شما محافظت می‌کنند.
  • * از عینک آفتابی استفاده کنید، زیرا مانع عبور اشعه ماوراء بنفش می‌شود و از پوست دور چشمانتان محافظت می‌کند.
  • * لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند بپوشد. پارچه‌های تنگ و تیره بهترین گزینه هستند. بعضی از پارچه‌ها دارای یک عامل حفاظت از اشعه ماوراء بنفش (UPF) می‌باشند. هر چه میزان آن بیشتر، حفاظت از نور خورشید بیشتر.
  • * از محصولات ضدآفتاب با فاکتور حفاظت از خورشید (SPF) حداقل ۱۵ استفاده کنید. (بعضی از پزشکان از یک محصول با SPF حداقل ۳۰ استفاده می‌کنند.) ۳۰ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، مقدار توصیه شده محصول را برای حفاظت از پوستتان استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار و یا پس از شنا و عرق کردن ، آن را تمدید کنید.

به یاد داشته باشید که اشعه خورشید …

  • در ساعاتی بین ۱۰:۰۰ تا ۴:۰۰ بعد از ظهر در قویترین حالت است.
  • می‎تواند از لباس‌های سبک، شیشه‌های جلوی اتومبیل، پنجره‌ها و ابرها عبور کند.
  • از طریق شن و ماسه، آب، برف، یخ و پیاده رو بازتاب می‌شود.
فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید