اما واتسون، جیک جیلنهال، فیونا بروس (ژورنالیست) و باراک اوباما برای گوسفندان هم میتوانند چهرههایی شناختهشده باشند. و این ابداً یک شوخی نیست!
محققین دانشگاه کمبریج در طی یک مطالعه، تعدادی گوسفند را به گونهای تربیت کردند که تصاویر سلبریتیها را انتخاب نمایند. آنها دریافتند که گوسفندان اگر آموزش داده شوند، همانند انسان، چهرههای آشنا را به انواع ناآشنا ترجیح خواهند داد. گوسفندان مورد مطالعه، طی سلسله آزمونهایی که پشت سر گذاشتند، چهرههای آشنا را به چهرههای غریبه ترجیح دادند. این نتیجه در اکثر موارد تکرار شد. محققان نتایج کار خود را دو روز قبل (۸ام نوامبر ۲۰۱۷) در Royal Society Open Science گزارش نمودند.
جالب است بدانید حتی هنگامی که تصاویر چهرۀ سلبریتیها با اندکی زاویه (به صورت کج) به این گوسفندان ارائه میشد، آنها باز هم تصویر آشنا ولو کج را به تصویری راست از یک چهرۀ غریبه، ترجیح میدادند. این بدین معنیست که حیوان صرفاٌ تصاویر را به حافظه نمیسپارد، بلکه همانند انسان، دارای سطح پیشرفتهای از توانایی تشخیص چهره میباشد.
مقالۀ مرتبط: پرده از راز چگونگی تشخیص چهره توسط مغز برداشته شد
پیش از این میدانستیم که گوسفندان گرایش بیشتری به انتخاب اعضای گلۀ خود، و حتی افراد آشنا (نظیر سرپرست) دارند. ولی مشخص نشده بود که آیا این صرفاً یک بهخاطرسپاری ساده است یا ریشه در تواناییهای شناختی دارد. ولی اکنون، گوسفندان میتوانند با خیال راحت به اسب، سگ، میمون رزوس و مرغ مقلد، ملحق شوند. این حیوانات قادر به تشخیص فردبهفرد اعضای گونۀ خود از گونههای دیگر میباشند.
گوسفندان چهرهشناس!
پژوهشگران در این مطالعه، ۸ گوسفند را یکبهیک وارد اتاقی نمودند که به دو صفحهنمایش مجهز بود. روی یکی از این صفحات، تصویری یکی از چهار سلبریتی مذکور، و روی دیگری تصویری از یک فرد غریبه به نمایش در میآمد.
ابتدا محققان تصاویر سلبریتیها را برای اولین بار به آزمودنیها ارائه کردند. بدین ترتیب که در فاز اول آزمایش، تصویر یکی از چهرههای مشهور روی یک صفحه به نمایش در میآمد، ولی صفحۀ مقابل، پسزمینهای تاریک و یا تصویری از شیء تصادفی ارائه میکرد. در این مرحله، محققان به گوسفندانی که تصویر سلبریتی را انتخاب مینمودند، مقداری غذا به عنوان جایزه میدادند.
در مرحلۀ بعد، محققان تصاویر آشنای سلبریتیها را در کنار تصویری از چهرۀ یک فرد غریبه به گوسفندان ارائه کردند. مشاهده شد که در اکثر اوقات – متوسط ۷۹ درصد از کل انتخابها – گوسفند مورد آزمایش، چهرۀ جیک جیلنهال را (مثلا) به چهرۀ فرد غریبه ترجیح میداد.
در سطحی بالاتر، پژوهشگران جهت بررسی ماهیت این انتخاب (حافظه یا شناخت)، تصاویر را با اندکی انحراف (به صورت کج) به آزمودنیها ارائه کردند. گوسفندان با اندکی افت در عملکرد، در ۶۸ درصد از کل انتخابها، سلبریتیها را ترجیح دادند. چنین افت عملکردی، در انسانهایی که همین آزمون را انجام میدادند نیز مشاهده شد.
در آخرین تست، گوسفندان باید بین تصویر سرپرست خود (یکی از محققان) و تصویری از یک فرد غریبه، یکی را انتخاب میکردند. یکی از گوسفندان برای اولین بار که در این آزمون نهایی شرکت میکرد، با دیدن چهرۀ غریبه، غافلگیر شده بود. او مدتی وقت صرف براندازی دو تصویر کرد و در نهایت تصویر سرپرست خود را انتخاب نمود. از آنجایی که سرپرست از گوسفندان مراقبت روزانه به عمل میآورد، چهرۀ وی برای آزمودنیها آشنا بود. ولی باید به این نکتۀ مهم توجه کرد که این گوسفندان همواره تصویری سهبعدی از سرپرست خود (در دنیای واقعی) مشاهده کرده بودند. تشخیص دوبارۀ چهرهی سهبعدی در قالب پرترۀ دوبعدی، نیاز به پردازش تصویری پیچیده در مغز جانور دارد.
مقالۀ مرتبط: تشخیص چهره؛ مدرکی جدید بر رشد سلولهای عصبی