انتشار این مقاله


چگونه پیش‌بینی عوارض جانبی رادیوتراپی می‌تواند در درمان سرطان مؤثر باشد؟

آنالیز اطلاعات برای پیش‌بینی ریسک عوارض جانبی مردان می‌تواند به شخصی‌سازی رادیوتراپی سرطان پروستات کمک کند.

باتوجه به تحقیقات جدید، آنالیز اطلاعات بزرگ برای پیش‌بینی ریسک عوارض جانبی مردان می‌تواند به شخصی‌سازی رادیوتراپی برای درمان سرطان پروستات کمک کند.

سازمان تحقیقات سرطان برای اولین بار آنالیزی برای اطلاعات بیش از ۷۰۰ مرد که از رادیوتراپی برای درمان سرطان پروستات‌شان استفاده می‌شد، انجام داد، که شامل سابقه‌ی پزشکی، ژنتیک، دوز رادیوتراپی و گزارش عوارض جانبی است. پیشرفت تکنولوژی امکان ترکیب و آنالیز همزمان مقدار زیادی اطلاعات مختلف را می‌دهد. این تکنیک در حال حاضر در تنظیمات مختلف بسیاری استفاده می‌شود؛ از جمله بهبود دقت پیش‌بینی آب و هوا، تصمیمات تجاری و سرمایه‌گذاری و حتی کنترل نوزاد نارس.

محققان در این مطالعه از هوش مصنوعی برای مشخص کردن اطلاعاتی که ممکن است حساسیت به عوارض جانبی رادیوتراپی پروستات را پیش‌بینی کند، استفاده کردند. مخصوصا، ویژگی‌های ژنتیکی خاص -SNPs) single nucleotide polymorphisms)- پیش‌بینی کننده‌ای برای بیماری است که از خونریزی رکتال رنج می‌برند.


مقالۀ مرتبط: راهى جدید برای درمان سرطان


در حال حاضر راهی برای تنظیم دوز رادیوتراپی باتوجه به چگونگی حساسیت بیمار به عوارض جانبی وجود ندارد. این بدان معنی است که، درحالی‌که برخی از مردان عوارض جانبی بسیار زیاد و سختی را دریافت می‌کنند، برخی دچار عوارض بسیار کمی می‌شوند و این تفاوتِ احتمال موفقیت درمان است.

عوارض جانبی شامل اختلال عملکردی روده‌ای، ادراری و جنسی است و می‌تواند تحمل و مقاومت برای بیمار، بعد از درمان دشوار باشد.

محققان با تاییدات بیش‌تری نشان می‌دهند، این اطلاعات می‌تواند برای ایجاد برنامه‌ی درمانی شخصی برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات استفاده شود. همچنین، این تکنیک می‌تواند برای بسیاری از انواع سرطان‌هایی که با رادیوتراپی درمان می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر Navita Somaiah، پژوهشگر سازمان تحقیقات سرطان، می‌گوید:

پیشرفت تکنولوژی ما را قادر می‌سازد آنچه را که در طول دهه‌ها تحقیق بر رادیوتراپی یاد گرفته‌ایم، ترکیب سازیم. برای اولین بار، ما اکنون می‌توانیم برای پیش‌بینی وجود ریسک عوارض جانبی، پیچیدگی‌های کامل ژنتیکی، سابقه‌ی پزشکی و درمانی را مورد توجه قرار دهیم.

ما امیدواریم متدمان بتواند برای شخصی سازی رادیوتراپی برای بیماران در معرض ریسک، بهبود شانس درمان و به حداقل رساندن عوارض جانبی مورد استفاده قرار گیرد.

این تلاش بزرگ مشترک بین پزشکان، فیزیکدانان، زیست‌شناسان، آمارگران و دانشمندان است.


مقالۀ مرتبط: آیا داروی وارفارین در کاهش ریسک سرطان موثر است؟


رادیوتراپی اساس موفقیت درمان سرطان هزاران بیمار است. متاسفانه، برخی از بیماران تحت درمان رادیوتراپی از عوارض جانبی طولانی مدت رنج می‌برند و برای اندکی از آن‌ها این عوارض برگشت‌ناپذیر، پیشرفت کننده و ناتوان کننده است.

باوجود بیماران بسیاری که برای همیشه از سرطان خود نجات پیدا می‌کنند، پیدا کردن درمانی که هم موثر باشد و هم عوارض جانبی‌اش به حداقل برسد، کاملا ضروریست. بنابراین بیماران بیش‌تری می‌توانند از زندگی با کیفیت بهتر لذت ببرند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید