انتشار این مقاله


آیا داروی وارفارین در کاهش ریسک سرطان موثر است؟

وارفارین، رقیق‌کننده‌ی خون که برای جلوگیری از سکته قلبی مصرف می‌شود، ممکن است در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند قرصی که به‌طور گسترده‌ای برای جلوگیری از سکته قلبی استفاده می‌شود، ممکن است در مقابل سرطان محافظ باشد. وارفارین (warfarin) رقیق کننده‌ی خون ارزان قیمتی است و به‌طور معمول به بیمارانی که شریان‌های پاهایشان مستعد ایجاد لخته است و همچنین بیماران مبتلا به ضربان قلب غیرطبیعی که فیبریلاسیون دهلیزی نام دارد، تجویز می‌شود.


مقالۀ مرتبط: ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی


در حال حاضر، محققان نروژی می‌گویند که وارفارین می‌تواند در مقابل انواع سرطان‌ها، مخصوصا سرطان پروستات، ریه و سینه محافظت کننده باشد.
طبق مطالعه، همچنین می‌تواند ریسک سرطان کولون را کاهش دهد، اما فقط در افرادی که وارفارین را به علت فیبریلاسیون دهلیزی مصرف می‌کنند.


مقالۀ مرتبط: سرطان کولون


James Lorens، محقق ارشد مطالعه، می‌گوید:

یافته‌ها کاهش ریسک سرطان توسط وارفارین را ثابت نمی‌کنند. این مطالعه‌ای مشاهده‌ای از اطلاعات ۱.۲۵ میلیون فرد نروژی با سن ۵۰ و بالاتر است و رابطه‌ی علت و معلول را نمی‌تواند اثبات نمی‌کند.

بزرگسالان مصرف کننده‌ی وارفارین از نظر به‌وجود آمدن سرطان با افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کردند، مقایسه شدند. مطالعه نشان داد که شواهدی در ارتباط با امکان کاهش ریسک سرطان توسط وارفارین وجود دارد. اما، نشان نمی‌دهد که باید برای کاهش ریسک سرطان وارفارین تجویز شود. هیچکس نباید برای پیشگیری از سرطان وارفارین مصرف کند.

دکتر Len Lichtenfeld می‌گوید:

رژیم غذایی سالم و ورزش راه بهتری نسبت به مصرف وارفارین برای پیشگیری از سرطان است.


مقالۀ مرتبط:


مدل‌های آزمایشگاهی سرطان نشان دادند وارفارین رسپتوری به‌نام AXL را در سلول‌های تومور مسدود می‌کند. این می‌تواند دلیل پیشگیری وارفارین از سرطان باشد.

وارفارین به‌عنوان رقیق کننده‌ی خون، ویتامین K را که برای ایجاد لخته ضروری است، بلاک می‌کند. اما تنظیم دارو دشوار است و برای اطمینان از اینکه دوز مصرفی برای جلوگیری از لخته کافی است، آزمایش خون مکرر لازم است. میزان دوز وارفارین نباید بیش از حد باشد، زیرا منجر به خونریزی‌های شدید می‌شود.

داروهای جدیدی که به کنترل دقیق نیاز ندارند، مانند Xarelto (یا rivaroxaban) و Eliquis (یا apixaban)، درحال جایگزینی وارفارین هستند. چون مکانیسم عمل داروهای جدید متفاوت است، انتظار اثر محافظتی یکسان با وارفارین را نداریم.

پروفسور Rolf Brekken می‌گوید:

امیدوارم آزمایش‌های بالینی وارفارین را در بیماران مبتلا به سرطان ببینیم. گام بعدی این است که نشان دهیم دوز کمی از وارفارین در جلوگیری از برگشت سرطان ایمن و موثر است.

اثر ضد سرطانی وارفارین در بین بیمارانی که به دلیل فیبریلاسیون دهلیزی مصرف می‌کنند، بسیار قوی است.

این مطالعه محدودیت‌هایی دارد، زیرا محققان اطلاعاتی در ارتباط با سایر داروها و ریسک فاکتورها جمع آوری نکرده بودند. سرطان‌های جدید ممکن است به سبب عود موارد قبلی باشند. همچنین، تجویز وارفارین ممکن است مارکری برای سایر فاکتورهایی که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند، باشد.

این گزارش در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید