انتشار این مقاله


سیگارهای الکترونیکی می‌توانند به گونه‌ای متفاوت خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی را افزایش دهند

آیا واقعاً سیگارهای الکتریکی جایگزین سالم‌تری برای سیگار هستند؟ محققان در این باره اطمینان ندارند.

بنا بر یک تحقیق که اخیراً در مجله‌ی the American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine  به چاپ رسیده است، سیگارهای الکترونیکی (E-cigarettes) نه تنها بعضی از عوارض سیگارهای معمولی را دارند؛ بلکه ممکن است موجب بروز عوارض جدیدی شوند که در سیگارهای معمولی وجود ندارند. با این وجود تنها با بحث کردن در مورد این که کدام بهتر یا بدتر است، نمی‌توان بین سیگارهای الکترونیکی با سیگارهای معمولی مقایسه‌ی درستی انجام داد.

دکتر Mehmet Kesimer، نویسنده‌ی ارشد این تحقیق:

داده‌های ما نشان می‌دهد آسیب‌هایی که سیگارهای الکترونیکی در ریه از خود به جا گذاشته‌اند، نسبت به آسیب‌های سیگارهای معمولی، مشابه و در عین حال متفاوت است. در نتیجه این ایده که سیگارهای الکترونیکی جایگزین سالم‌تری برای سیگارهای معمولی هستند، مورد چالش قرار می‌گیرد.


مقاله‌ی مرتبط: سیگار الکتریکی؛ خوب یا بد؟


این تحقیق با این که جمعیت کوچکی را مورد بررسی قرار داده، ادعا می‌کند اولین بار است که برای واکاوی اثرات سیگارهای الکترونیکی، از نمونه‌های واقعیِ مسیرهای هوایی انسان استفاده شده است. آن‌ها خلط ۴۴ نفر را مورد بررسی قرار دادند که ۱۴ نفر از آن‌ها سیگار معمولی و ۱۵ نفر سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند. ۱۵ نفر دیگر نیز سیگاری نبودند.

در هر دو گروه سیگاری‌ها، پروتئین‌های مربوط به بیماری‌های ریوی بیش‌تر بود. همین‌طور ترشحات موکوسی مربوط به آسم و عفونت نایژه‌ها نیز افزایش یافته بود. در گروهی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند، سطوح پروتئین‌های مربوط به neutrophil-extracellular-traps – یکی از ابزار‌های گلبول‌های سفید برای مبارزه با عفونت‌ها – بالاتر بود که می‌تواند به مبتلا شدن به بیماری‌های ریوی مانند COPD و سیستیک فیبروزیس کمک کند. علاوه بر این، آن‌ها مقدار بیش‌تری از این پروتئین را در خارج از ریه‌ها داشتند که نشانه‌ی بدی مبنی بر مرگ سلولی در رگ‌ها و اندام‌های بدن است.

۵ نفر از افرادی که در گروه مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی قرار داشتند، علاوه بر سیگار الکترونیکی، برخی اوقات سیگار معمولی نیز مصرف می‌کردند. هم‌چنین ۱۲ نفر از آنها، در گذشته سیگار معمولی مصرف می‌کرده‌اند. این‌ها خود محدودیتی برای تحقیق بوده‌اند ولی یافته‌های این تحقیق کماکان سالم‌تر بودن سیگارهای الکترونیکی را زیر سوال می‌برد.


مقاله‌ی مرتبط: سیگار الکترونیکی، راهکاری جایگزین یا مشکلی جدید؟


به علت این که مطالعه روی عوارض جانبی این سیگارها به تازگی شروع شده، درباره‌ی سالم‌تر بودن سیگارهای الکترونیکی اتفاق نظر وجود ندارد. ولی این تحقیق نشان می‌دهد که سیگار‌های الکترونیکی می‌توانند به اندازه‌ی سیگارهای معمولی مضر باشند.

هومن ناطقیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید