انتشار این مقاله


کلید کاهش وزن: مصرف کم بعضی اسیدآمینه‌ها

کاهش مصرف انواع خاصی اسیدآمینه تحت عنوان اسیدآمینه‌های با زنجیره شاخه‌دار باعث بهبود سلامت متابولیک می‌شود.

اپیدمی دیابت و چاقی در سرتاسر جهان بسیاری از افراد را تحریک به کاهش وزن به وسیله تغذیه کرده است اما متاسفانه ادامه‌ دادن با رژیم غذایی کم کالری دشوار است. تحقیق جدیدی که در Journal of Physiology منتشر شده است نشان می‌دهد که کاهش مصرف قطعات ساختمانی خاصی از پروتئین‌ها (اسید آمینه) ممکن است از مشکلات متابولیکی که در چاقی و دیابت اتفاق می‌افتد، جلوگیری کند.

در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون دریافتند که کاهش مصرف انواع خاصی اسید آمینه تحت عنوان اسید آمینه‌هایی با زنجیره شاخه‌دار (BCAA) باعث بهبود سلامت متابولیک می‌شود؛ حتی زمانی که مجموع کل کالری کاهش نیابد.

این مطالعه دریافت در صورتی که به موش‌های چاقِ در آستانه دیابت غذاهای خاصی با میزان کمتر اسید آمینه لوسین، ایزولویسین و والین داده شود، موش لاغرتر شده و تنظیم قند خون آن بهبود می‌یابد.

اشاره به این نکته مهم است که موش‌ها در این مطالعه آزاد بودند تا هر چقدر می‌خواهند از غذاهایی با BCAA بخورند و بنابراین میزان کل کالری مصرفیشان کاهش نیافت. علی رغم این که خوردن غذاهای ناسالم با قند و چربی بالا همچنان ادامه داشت، موش‌هایی که رژیم غذایی با BCAA کم داشتند یک بهبود سلامت متابولیک را تجربه کردند.

اگر این نتایج بتواند به انسان نیز تعمیم داده شود، این امکان را می‌دهد که با خوردن چنین غذاها یا داروهایی اثر رژیم غذایی با BCAA پایین تقلید شود که پیروی از این روش برای افراد بسیار راحت‌تر و موثرتر از شیوه سنتی شمارش کالری رژیم غذایی است.

این گروه تحقیقی امیدوار است که یک شیوه غذایی با BCAA پایین بتواند راهی موثر برای درمان یا پیشگیری سندرم متابولیک باشد. این سندرم شامل مجموعه‌ای از مشکلات شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطوح کلسترول غیرطبیعی و چربی شکمی اضافه است که در مجموع از عوامل خطر دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته هستند.


مقاله مرتبط: سندرم متابولیک


محققان در آینده بررسی خواهند کرد که آیا کاهش BCAA در رژیم غذایی می‌تواند سلامت متابولیک را در انسان بهبود ببخشد یا نه و چگونه این ترکیب خاص از اسید آمینه در رژیم غذاییِ پروتئینی، سلامت متابولیکی را تنظیم می‌کند. این کار می‌تواند به توضیح اختلافات گسترده‌ی افراد در پاسخ به رژیم‌های غذایی متفاوتِ کاهنده وزن کمک کند.

دکتر دادلی لمینگ، یکی از محققان رهبر این پروژه، در یادداشتی در این باره نوشت:

ما یک نقش غیرمنتظره برای BCAA رژیم غذایی در تنظیم تعادل انرژی شناسایی کرده‌ایم و نشان دادیم که رژیم غذایی با سطوح پایین BCAA به لاغرتر شدن و کنترل خوب قند خوب منجر خواهد شد. همچنین نتایج ما پیشنهاد می‌دهد که مصرف این اسید آمینه‌های خاص در رژیمِ پروتئینی – و نه صرفاً مقدار پروتئینی که ما می‌خوریم – سلامت متابولیکی را تنظیم می‌کند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید