انتشار این مقاله


در چه ساعاتی از روز می‌توانیم کالری بیشتری بسوزانیم؟

هنگامی‌که افراد در حال استراحت هستند، میزان انرژی که می‌سوزانند در زمان‌های مختلف روز متفاوت است.

وقتی شروع به افزایش وزن می‌کنید، آنچه می‌خورید واقعا اهمیت دارد. در حال حاضر مطالعه‌ای کوچک و اولیه نشان می‌دهد که زمان غذا خوردن نیز مهم است. مردم در پایان روز بیش‌تر از شروع روز کالری می‌سوزانند.

این یافته‌ها براساس مطالعه سه هفته‌ای می‌باشد که در آن تغییرات متابولیسم هفت مرد و زن در طول روز بررسی می‌شد. تمام غذاهای مصرفی به دقت کنترل می‌شد و تمامی شرکت‌کنندگان از انجام فعالیت‌های سوزانندۀ کالری خودداری می‌کردند.

محققان متوجه شدند که هنگامی‌که افراد در حال استراحت هستند، میزان انرژی که می‌سوزانند در زمان‌های مختلف روز متفاوت است.

درواقع ما بعدازظهر و اوایل شب نسبت به ساعات اولیه روز حتی زمانی‌که کار یکسانی انجام می‌دهیم، ده درصد بیش‌تر کالری می‌سوزانیم. اما هنوز مشخص نیست که چرا این چنین است. محققان براساس این مطالعه جوابی برای این سوال ندارند. این می‌تواند روش بدن برای حفظ انرژی از طریق درخواست انرژی کم‌تر در برخی ساعات روز باشد.


مقالۀ مرتبط: آیا فکر کردن کالری می‌سوزاند؟


محققان در این مطالعه هفت مرد و زن سالم بین سنین ۳۸ تا ۶۹ را مورد بررسی قرار دادند. هیچکدام از بی‌خوابی و عارضه پزشکی مزمن رنج نمی‌بردند. هیچکدام مصرف سیگار و مصرف قهوه بیش از حد نداشتند و به‌طور مرتب داروی تجویزی یا بدون نسخه مصرف نمی‌کردند. از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد که در اتاقی بدون ساعت، بدون اینترنت، بدون تلفن و بدون پنجره زندگی کنند. به مدت سه هفته، زمان خواب و بیداری شرکت‌کنندگان مشخص شده بود و هر روز این زمان‌ها چهار ساعت دیرتر شروع می‌شد. نتیجه این شد که هرکس یک بار در هفته کل شبانه‌روز را می‌گذراند.

کنترل رژیم غذایی و خودداری از فعالیت‌های کالری‌سوز، به محققان اجازه داد تا الگوی متابولیسم را بدون تاثیر غذا، خواب و عادات فعالیتی آنالیز کنند. در پایان، محققان مشخص کردند که در حالت استراحت حداقل سوخت کالری در صبح و حداکثر آن بعدازظهر و عصر می‌باشد. همچنین محققان افزودند اینکه آیا این الگوی سوخت کالری در زمان انجام ورزش نیز یکسان می‌ماند یا نه، سوالی باز است.

نتایج علمی یافته‌ها این است که هرگونه بی‌نظمی در برنامه غذایی و خواب ممکن است ما را مستعد افزایش وزن کند. این می‌تواند توجیه‌ای برای این باشد که چرا افراد شاغلی که شیفت می‌مانند، مستعد افزایش وزن هستند.

این یافته‌ها می‌تواند به استراتژی برای جلوگیری از افزایش وزن تبدیل شود: “داشتن و حفظ برنامۀ خواب و بیداری و غذاخوردن بسیار منظم” بهترین عمل است. منظم بودن به این معناست که رفتن به رختخواب و بیدار شدن و همچنین غذاخوردن، هر روز تقریبا در ساعت یکسانی باشد. این تضمین می‌کند که ریتم‌های درونی ما آماده‌ی پاسخگویی مطلوب به غذایی که می‌خوریم باشد.


مقالۀ مرتبط: کم‌خوابی منجر به دریافت کالری بیشتری می‌شود


اما Lona Sandon، مدیر برنامه دپارتمان تغذیه بالینی دانشکده بهداشت حرفه‌ای دانشگاه تگزاس، می‌گوید:

بعید به‌نظر می‌رسد که این یافته‌ها به کسانی که دنبال کنترل وزن خود هستند کمک کند. در حال حاضر، فکر نمی‌کنم موضوع علمی و مفیدی باشد که به مردم نگفته باشیم. برای مثال، ما قبلا به مردم گفتیم که بیش‌تر کالری خود را ترجیحا در اوایل روز دریافت کنند و سعی کنند خواب بیش‌تر و بهتری داشته باشند. و ورزش در هر ساعتی از روز مفید می‌باشد و شما با تمرینات ارادی نسبت به افزایش اندک متابولیسم به علت ریتم‌های شبانه‌روزی طبیعی کالری بیش‌تری می‌سوزانید.


مقالات مرتبط:


این مطالعه در ژورنال Current Biology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید